Naar Berlijn

Trip Start Jul 01, 2013
Trip End Aug 11, 2013

Flag of Germany  ,
Saturday, July 27, 2013

Van Nebocady naar Berlijn kost ons 4 dagen trappen en zweten. Het is warm, erg warm. We zijn weer in Duitsland en zien dat hier de schade door de vloed met veel mankracht wordt aangepakt. Dijken worden hersteld en de ongelofelijke hoeveelheid rommel wordt opgeruimd. Kranen en bulldozers worden ingezet. Eerste tussenstop is in Coswig, daarna Torgau, Raben en dan Berlijn.

We passeren ook Dresden, zoals gewoonlijk gaat de route er net langs. Omdat het zo erg warm is willen we in eerste instantie doorfietsen maar we gaan toch even de stad in om wat te drinken en inkopen te doen. We zien dat er veel nieuwbouw is gepleegd na de oorlogsschade. Ergens onderweg worden we verrast door een groepje blote fietsers. 3 mannen en 3 vrouwen, leeftijdgenoten zo te zien, staan naast hun fietsen een beetje te keuvelen. Grappig. Eerder hadden we in een klein dorpje al een man, geheel bloot, zijn heg zien knippen.
In Wittenberg is het hetzelfde, bij doorkomst veel te heet. Snel het plein met standbeeld en de beroemde kerkdeur bekijken, biertje drinken en doortrappen.
We zijn ook van oever veranderd. We fietsten eerst op de rechteroever, via een pontje komen we op de linkeroever. Deze route gaat door meer dorpen en is er iets meer te beleven. Al deze dagen is het !@##@%^&*($$#^&, steeds hetzelfde. Als je bijna bij de cemping bent is er nog een steile heuvel te beklimmen, niet fijn aan het einde van een vermoeiende dag.
Van Praag naar Wittenberg hebben we de fietsroute R2 gevolgd. In Wittenberg gaan we over op de R1. Compliment voor de routebouwers. Mooie paden, stille wegen enz. Ook de bordjes ontbreken nergens. De R1 is een route die loopt van Boulogne sur Mer, via Brugge, Den Haag, Arnhem, Berlijn,Riga naar St Petersburg. Totale lengte 3500km. Wij zullen fietsen vanWittenberg naar Berlijn en weer terug naar Wittenberg en dan naar Arnhem. Nog wat heuveltjes in zicht!!!
Bij de camping in de buurt van Raben, ongeveer 100km voor Berlijn, worden we verrast door een bordje. Deze camping is tot nadar datum gesloten. Grrr. Moe dat we zijn willen we eigenlijk niet verder. Inspectie, is er toch hier en daar een deur open? Nee alles is op slot, electrakasten ook op slot. Maar er is een kraan en daar komt water uit. We blijven hier zegt El. Een keer wassen met koud water daar ga je niet dood van. Brrrrrrrrr. We zitten wat als er nog twee nederlandse dames ook de camping op komen fietsen. Ook verrast. Na onderzoek in het routeboekje blijkt dat er nog een Zeltplats in Raben moet zijn. Een van de dames belt op en ja hoor, een pensionhouder heeft ook een veldje waar je je tent op kan zetten. OK 7 km terug dan maar. We plannen nog een stop tussen Raben en Berlijn op ongeveer 30 km voor Berlijn. We fietsen de hele dag door diverse bossen. Het voelt daar minder heet, maar is het wel. Bospad na bospad klimmen en dalen richting de geplande camping net voor Potsdam. Ha daar zien we hem. Maaaaaaaaaaar, hij is groot en druk en herrie en nog meer van dat alles. Hij ligt aan een groot watergebied en waarschijnlijk vanwege het weekend is het er stampvol. Wat nu? Ok we fietsen naar Berlijn en zien wel hoe we een onderkomen vinden, we willen in een hotel. De laatste 30 km vallen niet mee, gravel omhoog gravel omlaag. Rond half zeven bereiken we de stad Berlijn. We blijven de bordjes R1 volgen tot een triomfnaald. Daar vragen naar touristeninformatie. En zowaar na nog een paar keer vragen vinden we het. Ook hier worden we snel en deskundig aan een hotel met fietsenstalling geholpen. En waar is het dan? Deze weg af, dan rechts en dan links en dan sta je voor de deur. Op de kaart ziet het er vlakbij uit. Berlijn is echter heel groot en zo ook de schaal van de kaart. Na 7 km staan we voor de deur. Later blijkt dat het een de straat ligt die we doorgefietst zijn naar die triomfnaald.
Het was een lange dag, 117 km. Maar doel twee, Berlijn, hebben we bereikt.