Contrasten

Trip Start Jul 01, 2013
Trip End Aug 11, 2013

Flag of Czech Republic  , Bohemia,
Tuesday, July 23, 2013

We verlaten onze camping, waar je geen revolver mee naar binnen mag nemen ( volgens een sticker), zonder ontbijt. Het was gisteren te laat om hiervoor inkopen te doen. Gelukkig is er al een restaurant open (8.00 uur) die ontbijt verkoopt. Lekker in de zon op een terrras ontbijten. Tsja, het is onze 23 dag en al 21 dagen lopen we rond in alleen shirt en fietsbroek en dit weer lijkt niet op te houden. Het fietsen langs de Elbe blijft mooi, de rivier slingert door het landschap en ziet er vredig uit. Later op de dag zien we weer hoe verwoestend hij kan zijn. Overal liggen boomstronken langs de weg, er is een nieuw stuk fietspad weggeslagen en op een huisje is de hoogte van de vloed aangegeven. Niet voor te stellen.
Fietsten, eigenlijk liepen, we gisteren over een heel smal paadje langs de Elbe en was het pad met gevaar aangegeven. Nu waren er nieuw geplaveidde paden, mooi vlak en als het te dicht bij het water was is er een hekje geplaatst. Contrast.

We hebben de route even verlaten om naar Terezin, Theresiastad, te gaan. Hier was in WOII een groot gevangenenkamp van de Duitsers. Het kamp was gevestigd in een fort wat gebouwd was door, of voor, Keizerin Maria Theresia. Het is nu een monument voor wat er gebeurd is gedurende WOII. Ik kende de plaatjes, maar het zien van de zalen waar de mensen moesten slapen geeft toch een heel andere indruk. Als ik op een moment in de toiletruimte sta, mooi betegeld, glimmend sanitair, warm en koud stromend water, een handdoekautomaat, en mij realiseer dat 4 meter verder de zalen, kamers van de Frauenabteilung nog in orginele staat zijn, en dat daar 70 jaar geleden mensen op hun dood lagen te wachten, is het contrast wel heel groot. Mensen kunnen buitengewoon onaardig zijn tegenover elkaar. Wij hebben de luxe het kamp in vrijheid te verlaten en fietsen verder, drinken onder weg koffie, een biertje enz.
Het wordt vandaag geen lange dag, na 68 km zijn we in Nebocady en vinden de laatste camping in TsjechiŽ voor we aan de grens zijn, in de tuin van een Formulehotel.

Het ziet er naar uit dat we morgen TsjechiŽ verlaten.

Wendy on

Veel plezier in Duitsland!! X uit ds Filippinos!