We verlaten Praag

Trip Start Jul 01, 2013
Trip End Aug 11, 2013

Flag of Czech Republic  , Bohemia,
Monday, July 22, 2013

Gisteren vroegen we ons af of 3 dagen niet fietsen nog schadelijk voor de fietsvaardigheid zou zijn.
Nadat iemand van het hotel onze fietsen uit de een of andere kelder had getoverd en we ongeveer 50 kg spul er aan hadden gehangen trapten we weg. Niets aan de hand met het fietsvaardigheidsgevoel. Heel vertrouwd dansten we over de Praagse keien. De noordkant van Praag ligt op een hoger deel van de stad, we hadden er gisteren nog gewandeld. Nu moesten de fietsen naar boven. Steil, dus duwen maar tegen die dingen.
We fietsen langs het Techniek museum en zijn dan snel de stad uit.  Onderweg even wennen aan de duitse routeboekjes van BikeLine. Ze gebruiken andere kleurtjes voor de verschillende wegtypen en de uitleg is ook wat anders. Mooi is wel dat het van watervast papier is gemaakt. Zou het ooit nog eens gaan regenen dan kan dat boekje er tegen.
We fietsen langs de Moldau, een mooi glad watertje. Haast niet voor te stellen dat een paar maanden geleden dit een woeste rivier was die overstroomde. We zien restanten van allerlei spul hoog in de bomen hangen. Later op de dag bij de Elbe zijn ze een doorgebroken dijk aan het repareren.
Dan een dilemma. De originele Elbe route gaat vlak langs de rivier. Het boek beschrijft dat een stuk hiervan moeilijk begaanbaar is en dat er een omweg is. Maaaaaaaaar bij die omweg moet wel geklommen worden. En in klimmen hebben we even geen zin. Dus blijven we langs de waterkant fietsen. Het gaat een poosje goed totdat we bij een deel komen dat uit fijn los zand bestaat. Niet te fietsen. Stukje terug ander weggetje zoeken. Vastlopen, nog een ander weggetje en weer vastlopen. Terug naar het zandpad. Dan maar lopen en duwen. Dan een bord. Het bord zegt, de weg is 4 km lang, 50 cm breed, zeer slecht wegdek en op sommige stukken loopt dat smalle pad direct naast een steile oever, van 3 meter hoog, van de rivier. $#@!*^&&%&, we gaan toch zeker niet weer terug he!!!!
Nee we gaan verder. We lopen en duwen en tillen onze fietsen over boomstronken, grote keien en diepe gaten. Af en toe passeert een mountainbiker, die wel fietst. Knap hoor, maar hij heeft geen 25 kilo aan zijn fiets hangen. Na 1,5 uur houdt dit pad op en is er een mooi glad fietspad  met een stukje verder een bierstalletje. De rest van de dag is het pad gevarieerd, glad, druk, een beetje gravel enz.
Het is ongeveer 7 uur als we Roudnice bereiken. We gaan eten en daarna de camping op zoeken.
Toch nog 89 km weggetrapt.