Dat was een stevige dag

Trip Start Jul 01, 2013
Trip End Aug 11, 2013

Flag of Czech Republic  , Bohemia,
Tuesday, July 16, 2013

Van Gheb naar Tepla Mazrov.
Vandaag fietsen we in een keer naar Gheb. Als je een route al eens hebt gefietst lijkt deze korter. Even met volle bepakking door een Tsjechische stad door. Dat is andere koek dan in Duistland. In Duitsland is heel goed voor de fietser gezorgd. Duidelijke borden, speciale paden en soms als het te gevaarlijk is tunneltjes onder een weg door. In TsjechiŽ hebben we tot nu toe andere ervaringen. De weg staat sumier aangegeven. Als je met het fietspad een weg over moet steken bestaat de kans dat je met je fiets eerst een kantje vanb 10 to 15 cm hoog af moet. Dan de weg kruisen en dan weer weer zo'n randje op. Soms helemaal geen fietspad en dan rij je zoveel mogelijk rechts op de autobaan. De ene automobilist wil wel flink uitwijken maar andere probeert je fietstassen net te missen. Er is niet alleen verschil in wegen maar ook in mensen. De Tsjechen kijkt stuurs en zijn niet zo gedag zeggerig. De hele ochtend is het heuvel op en heuvel af variŽrend van 4-5% tot 9-11%. Bijna niets is vlak, 50 meter omhoog, 45 omlaag, 60 omhoog en dan weer 75 omlaag enz. Het wegdek is van zo'n kwaliteit dat je weinig plezier van de afdalingen hebt. Dit vanwege scheuren, kuilen, gaten en ongelijkheden. Hierdoor kun je niet in vrije val naar beneden gaan. Ook heel gemeen zijn de kuilen en gaten die in de schaduw van de bomen liggen. Je ziet ze pas op het allerlaatste moment. Het komt goed uit dat we gisteren een rustdag hadden. Die heuvels vragen nogal wat van ons. Rond 2 uur komen we in Marianske Lazne aan. Een mooie grote kuuroordstad. We eten buiten bij een restaurant. Het is perfect weer. Na afloop wandelen we met onze fietsen aan de hand door nog wat straten en een fraai park. En dan is daar de paarse streep van de GPS weer, de te fietsen route. Van opstappen is geen sprake. Met een volle buik en een bier op is de weg te steil. De weg wordt steiler en steiler, haarspeld na haarspeld. Al lopend klimmen we van 650 naar 795 meter. Dan is er toch weer een afdaling, wel met die hobbel de bobbel wegen. Rond 6 uur vinden we de camping. Het is een grasveld met een stuk of 15 hutjes, een zwembad en een cafť/restaurantje. Waar mogen we de tent zetten? Kijk maar, ergens tussen die hutjes in. We zijn de enige tent. Een aantal hutjes zijn bewoond, er is wel veel aanloop van het tegenovergelegen dorp. Bier, bier en bier wordt er gedronken. Wij ook eerst een biertje (0,5 liter). Zo'n biertje kost 20 Kcs ( € 0,80). Tent bouwen, douchen enz. Het is echt fantasties weer. Volop zon en geen wind. Een mooie zomeravond. Om zelf iets te eten te maken is ons te veel. In het restaurantje hebben ze ook wel te wat te eten. Hebben jullie Coca Cola? Ja maar dan de Tsjechische uitvoering, Kofola. De kleur is het zelfde, de smaak heel anders.
Een paar keer is het ons vandaag opgevallen dat we na elke stevige inspanning ( waarbij we zuchten, blazen, puffen, hijgen en foeteren) toch wel snel hersteld zijn en niet precies meer weten hoe erg het was.
Praag komt snel dichterbij.
Vandaag 68km, 1061 hoogtemeters.

Wendy on

Marianske Lazne, dasr zijn we een jaar of 15 geleden ook geweest, nietwaar?

rene_sabine
rene_sabine on