Naar Steinbach bij Bad Salzungen

Trip Start Jul 01, 2013
Trip End Aug 11, 2013

Flag of Germany  , Thuringia,
Wednesday, July 10, 2013

Naar Steinbach     81 km 425 hoogte meters.
Na de rustdag van gisteren is het nodig om weer in het ritme te komen. Het vinden, of eigenlijk het niet vinden, van een café voor koffie helpt niet mee. Vanaf Creuzburg eerst een klein stukje zuidwaarts en dan een flink stuk naar het westen, daarna weer zuid en uiteindelijk oostwaarts. Waarom zo? Omdat we de loop van de rivier Werra volgen, en die loopt nu eenmaal zo. We komen die dag in het Thuringer wald. Veel van gehoord nooit gezien. Op de fiets ook vandaag weer op plaatsen geweest waar je met de auto niet komen kan. Mooi hoor, zeker met het weer wat al dagen lang prachtig is. We komen in een gebied waar Kali-mijnbouw is. Dit heeft als resultaat dat er in het landschap grote witte bergen liggen. Zeker als de zon er op schijnt een fraai gezicht. Als we weer eens een poosje over zanderige paadjes hebben gefietst staat daar plotseling een bord. Radweg gesperrt! Wat te doen? Maar er komen wat mensen aanfietsen die zeggen, gewoon doorfietsen dat doet iedereen. Ok, doen we. Even later ontdekken we waarom het gesperrt is. In het land, misschien af en toe moerasachtig , is van planken een fietspad gebouwd. De planken liggen haaks op de weg. Maar zeer regelmatig ontbreekt er zo'n plank en zit er een gleuf van 10 - 29 cm in de weg. Geen probleem voor onze Santossen. Gewoon door fietsen. Na een kilometer is het plankenpad voorbij en wordt de weg weer gewoon hobbel de bobbel.Ook vandaag weer het dagelijkse dilemma. Waar doe je de boodschappen voor het avondeten. Het liefst 100 meter voor de camping, vanwege het gesjouw. Maar soms kom je de laatste 20 km geen winkel tegen. Dus ook zo vandaag op 25 km voor de camping inkopen gedaan. Dat levert weer de nodige kilo's op. Deze keer verkeerd gegokt. Op ongeveer 1 kilometer voor het eindpunt een supermarkt. Tsja. En dan het mooiste, vandaag niet gekookt maar bij de camping-imbiss patat met braatwurst gehaald. Dus morgen direct al die boodschappen van vandaag weer meezeulen.
's Avonds maak ik nog een wandeling door het dorp. Tot mijn verbazing vind ik een oud joods kerkhof midden in het dorp. Geheel volgens joodse traditie staan de grafstenen zoals ze door de tijd zijn gaan staan. Schots en scheef. Waarom heeft zo'n kerkhof wel WOII overleeft. Ik vind het vreemd.
Morgen de aanloop naar de hoogste berg die we overmorgen moeten nemen.