Naar Creuzburg

Trip End Aug 11, 2013

Flag of Germany  , Thuringia,
Monday, July 8, 2013

drie verbaasde mensen

Van Hann. Munden naar Creuzburg 111 km.
Dit was een stevige dag. We hadden ons voorgenomen niet zover te fietsen en daarna een rustdag te houden. Maar het ging anders. Bij de eerste campinggelegenheid zeiden we, nog een beetje vroeg, bij de volgende zei ik,"deze niet", de daaropvolgende lag op het terrein van een zwembad waar honderden mensen opdat moment aan het schreeuwen en joelen waren. OK dan nog maar 12 km erbij naar Creuzburg. We kwamen dat ook pas om half acht en met 111 km in de benen op de camping. Morgen wordt er geen meter gefietst.
Maar de tocht vandaag was de moeite waard. We volgen de Werraroute, de loopt door het Werradal en naast de rivier de Werra. Het grootste deel overhard, dus flink kracht zetten. Ergens op de dag passeren we een bord dat tot 1989 hier de grens met de DDR liep. We fietsen nu in het vroegere Oost Duitsland. Ik kijk rond of daar nog iets van terug te zien is. Soms zie ik, zoals ook in het route boek wordt vermeldt, van die bestrating met kleine kinderhoofdjes. Lekker rammelen op de fiets. Ook komen we drie ronkende Trabiīs tegen. Die vallen nu echt op tussen alle Mercedessen, Audiīs en Volkswagen. Verder hebben we gedurende de hele dag het idee dat we in een filmdecor rijden. Wat een vakwerkhuizen, de een nog mooier dan de ander. De gevels zijn ook heel speciaal gebouwd, een trapconstructie of hoe dat ook mag heten. Kortom een geslaagde fietsdag.
Maar dan iets heel anders.
Als we een keer een rivier over steken, met een pontje dat slim wordt aangedreven door de stroming van de rivier, staat er op de pont een wat oudere man met een stadsfiets, ik schat hem een jaar of 66. Zo waar gaan jullie naar toe? Wij gaan naar Praag. Prass? Prak? Nee naar Praag. Je bedoelt Praak? Ja die. Op de fiets? Ja. Zo zo en dan? Dan naar Berlijn en dan naar huis. Niet te geloven. De pont komt aan de overkant en daar is een grote boom met bankjes eronder. Lunchtijd. Ook de "oude heer" gaat er zitten bij een aantal mensen die hij kent. Wij horen hem zeggen, "die leute gehen nach Praag mit dem fahrrad"Echt? Hoe is dat mogelijk. enz.
Als we 's avonds in Munden bij een restaurant zitten te eten naast een tafeltje met een moeder en twee dochters vraagt de moeder na een poosje, "waar komen jullie vandaan?" Holland. Oh en waar logeren jullie, op de camping. Oh en hoelang dan, een nacht en dan weer verder. Wij fietsen naar Praag. Grote ogen, naar Praag? Op de fiets dat hele stuk? Ja. En hoe gaan jullie dan terug? Op de fiets eerst naar Berlijn en dan weer naar Holland. Hebben jullie dat gehoord vraagt ze aan haar dochtes? Die fietsen dat hele stuk. Laten jullie je bagage per dag vervoeren? Nee dat nemen we zelf mee. Mag ik vragen hoe oud jullie zijn? Ja hoor 66 en 62. Dass ist wirklich klasse, duim omhoog.
Tijdens onze fietstocht vandaag zitten we op een bankje te lunchen en kijken uit over het landschap. Achter ons stopt een fietser. Ik schat hem 40/45 jaar. Hij zit op een racefiets en zit strak in de wielerkleding en heeft een klein rugzakje op zijn rug. Ik zie dat jullie zo vol bepakt zijn. Wat zijn jullie aan het doen. Wij komen uit Holland en fietsen naar Praag. Praag? Versta ik dat goed? Ja dat klopt. De man valt stil, schudt zijn hoofd en lijkt diep na te denken. Echt? Ja en dan naar Berlijn en dan weer naar huis. Aber, aber aber, hij komt niet uit zijn woorden. Hij is echt geinteresseerd, hoe weet je de weg en zo. Ik laat het routeboek zien. Hij vindt het prachtig. Hoelang hebben jullie de tijd? Max acht weken.Mag ik vragen hoe oud jullie zijn, ja hoor en hij valt bijna van zijn fiets van het antwoord. Is dit normaal??? Als ik hem dan vertel dat wij tot drie jaar geleden bijna nooit gefietst hadden moest hij werkelijk naar adem happen. Hij kijkt op z'n horloge en zegt ik moet helaas gaan, heb een afspraak. Veel plezier en goede reis. Hij springt op zijn snelle fiets en we zien hem hoofdschuddend wegrijden.
Drie mooie, leuke ontmoetingen.
Morgen rustdag