Naar Warburg

Trip Start Jul 01, 2013
Trip End Aug 11, 2013

Flag of Germany  , North Rhine-Westphalia,
Saturday, July 6, 2013

Van Paderborn naar Warburg.
De camping aan de Lippesee ligt vlak naast een autobahn. Op de dag hadden we daar niet veel van gemerkt. Maar 's nachts , als alle omgevingsgeluiden wegvallen maakt zo'n weg toch een flink lawaai. Maar we slapen er nauwelijks minder door. We fietsen door het centrum van Paderborn, drinken koffie mit Apfelstrudel, en vervolgen de route. Als we bij een supermarkt boodschappen aan het doen zijn wordt El aangesproken door een oudere heer. Hij informeert naar het doel van onze reis en waarschuwt dat over een poosje het op en neer gaat met de weg. Mooier is zijn verhaal dat hij in het seizoen 1950-1951, hij was toen 20, hij met een kudde schapen ( duizenden) vanaf Paderborn naar de Nederlandse grens was gelopen. Dat ging met een snelheid van max. 10km per dag. Soms bleven ze op een plek als er veel te eten was. Hij benadrukte dat communicatie met thuis heel moeilijk was, er waren geen handy's en thuis was nog niet eens gewone telefoon. Ja, "zo was het vroeger" zei hij. Leuk zo'n verhaal. We slingeren richting Zuid en daarna Oost. We passeren Borchem, Atteln en Scherfede. Weer allemaal landbouw gebied. Opvallend veel vakwerkhuizen zien we. De meeste in prima staat. Zijn ze oud en gerestaureerd of in oude stijl gebouwd? De route vraagt ook het nodige van onze spieren. Lange klimmen van 5-6% en af en toe een gemene van 8-9 %. We stijgen tot 430 meter. Daarna komt er een lange afdaling, 2 minuten vrije val met 45 km op de teller. Harder durf ik niet vanwege de reparatie plekken in het wegdek. Maar na die vrije val, de knieŽn en de kuiten hebben zich lekker ontspannen, gaat het weer om hoog en komt er protest uit de benen. Ohja, zo was het!. Rond half vijf komen we na een heel steile klim op een camping in Warburg waar we hartelijk welkom worden geheten door de campingbazin. Hallo, moe? Eerst de tent opzetten of eerst een kopje koffie? Op de vraag of er een supermarkt in de buurt is zegt ze "nee, maar je kunt hier eten". Ze maakt van alles. Als El laat weten geen vlees te eten schut ze een paar mogelijkheden uit haar mouw "zeg het maar". Klinkt goed. Dit is een perfecte fiets en kampeer dag. Lekkere zon met hier en daar een wolkje en geen wind. We zitten nu op een bankje naast de tent te wachten tot het zeven uur is want dan is het eten klaar. Wat wil je nog meer.