Dordrecht Berg en Dal

Trip Start Jul 01, 2013
Trip End Aug 11, 2013

Flag of Netherlands  , Gelderland,
Monday, July 1, 2013

De dag begint ongehaast. We wassen de afwas van gisteren nog af en controleren de koelkast. Mikken de prullebakken leeg en schakelen hier en daar de spanning uit. Dan nog een belangrijke taak: El verzorgd de kameel, die ze afgelopen zaterdag heeft gekregen, en zet hem zorgvuldig op stal. Een waardevol beest. De fietsen staan al opgeladen in de kamer, nog wat voedsel er in en dan is dat ook klaar. Om 9.15 fietsen we weg. Het is stevig bewolkt en er staat ook een stevige wind. Maaaaaar de wind komt uit het westen en wij hebben hem dus in de rug. Na de brug bij Sliedrecht slaan we rechts af en volgen de dijk van de rivier tot Tiel. Onder weg dreigt het weer een beetje, door wat spetters te laten vallen maar daar blijft het ook bij. Bij Tiel met de pont naar de zuidkant van de rivier de Waal. Ook hier fietsen we op de dijk vlak bij het water. Het is een mooi gezicht. We zien de uiterwaarden en kunnen goed zien dat het water kort geleden nog hoog heeft gestaan. Zo trappen we de uren weg. Tegen 4 uur zien we de bruggen van Nijmegen liggen. In de stad worden we van de route afgeleid, waarschijnlijk zijn de voorbereidingen van de Vierdaagse al in volle gang. Van inkopen komt niets want ineens verlaten we Nijmegen aan de Oost kant. Tijd voor een camping. De Garmin laat zien dat er over 5,5 km een camping is. Dat is mooi, nog heel even dus. Dan passeren we het bordje van de stadgrens Berg en Dal. Na een poosje weten we waarom het zo heet. Hellingen van 10%. Dat is wat veel op het einde van de dag. Kreunen, lopen, puffen en hijgen en dan is het voorbij. Nog een stukje vlakke weg en daar ligt een boerderijcamping. Er is nu nog plaats genoeg. De camping eigenaresse verteld dat het aan het einde van de week hier stampvol staat, de Vierdaagse van Nijmegen. Oja. Tentje bouwen, luchtbedden opblazen, nootjes eten, douchen en eten koken. Oja ook nog afwassen. De zon komt af en toe door de wolken en dan is het bijna warm. De eerste dag zit erop. Alles ging prima. Morgen fietsen we Duitsland in.