Sydney

Trip Start Sep 13, 2012
Trip End Nov 14, 2012

Flag of Australia  , New South Wales,
Monday, November 12, 2012

Vanaf Rockdale gaan we per trein naar de city van Sydney. We kopen voor A$ 21,- een dag kaart. Hiermee kunnen we de heledag trein, bus en ferry gebruiken. We rijden mee tot station Townhall mee. Als we boven de grond komen staan we midden in de drukte. Veel mensen en hoge gebouwen. Veel winkels zijn versierd voor de Kerst. Dat is op zich niet zo gek omdat het over een week of zes kerstmis is, maar door de temperatuur en de kleding van de mensen ziet het er toch vreemd uit. Eerder zagen we al een kerstman in korte broek. Even wennen. Het is zondag en niet alles is open maar toch genoeg te zien. We wandelen richting Operahuis. Plotseling horen we muziek, een blaaskapel. Even later komen we op een groot plein en daar is de Australische versie van onze dode herdenking aan de gang. Remembrance Day. Hier worden de slachtoffers van de diverse oorlogen herdacht. 11 november was het einde van de eerste Wereldoorlog. Er zijn toespraken, kransleggingen en er is muziek en zang. Bij de haven nemen we een ferry naar Darling Harbour. We hebben vanaf de ferry een mooi gezicht richting stad en de brug van Sydney. Het is de brug die we kennen van het vuurwerk wat op nieuwjaar wordt afgestoken en El kent hem nog van jaren terug. Het weer is prachtig, Na een korte wandeling en koffie weer terug. Dan met de ferry naar Manly. Dit is een buitenwijk met een van de bekende Sydney-stranden. Het is er druk, door het mooie weer veel mensen op de been. De cafe's en terrassen zijn vol. Bij het strand aangekomen zien we een stand zoals we kennen van de vele plaatjes in de folders.Het strand ligt vol en in de zee heel veel surfers. Het voelt een beetje oneerlijk dat het nu strand- en zwemweer is en niet wat eerder. Terug in de city gaan we naar het Oparahouse. We kennen dat natuurlijk van de vele plaatjes in bladen en op TV, maar zo van dichtbij is het een verrassing. We zien dat het uit drie afzondelijke gebouwen bestaat en dat de fraai gevormde daken bedekt zijn met kleine tegeltjes. Deze tegeltjes hebben een zelfreinigende werking. Het gebouw nodigt uit tot het nemen van veel foto's. We bezoeken ook The Rocks. Dit is een deel van de haven waar de eerste Settlers in Sydney zich lang geleden vestigden. De dag gaat snel voorbij. Weer terug bij station Townhall eten we in een spaans restaurant. Terug met de trein en 20 minuten lopen naar de camping. We vallen snel in slaap.
En dan de een na laatste dag.
Als eerste staat de Sydneytower op het programma , http://www.sydneytowereye.com.au/.De toren is 309 meter hoog.
Een beetje lager is een ruimte waarin je over 360 graden Sydney kan bekijken. Dit levert een mooi uitzicht op. Leuk om boven op de daken van de wolkenkrabbers te kijken. Het weer was helder waardoor we ook ver konden kijken. Als extra is het mogelijk wat hoger naar de buitenkant van de toren te gaan. We worden in overalls gehesen en kregen een veiligheidgordel aan. Net voordat we naar buiten gaan worden we gezekerd aan een rail. Buiten levert het toch weer een ander gezicht dan van achter glas. Om het wat spannend te maken lopen we over een balkon met een vloer van glas. Op het laatst is een smal stuk met ook een vloer van glas. De gids vraagt de groep om op dit smalle stuk te gaan staan en houd een laatste verhaal. Tijdens dit verhaal zorgt hij ervoor dat het deel waarop wij staan langzaam naar buiten schuift. Dat levert de nodige gilletjes op. Als je naar je voeten kijkt kijk je ook bijna 300 meter recht naar beneden. Leuk. Als we weer op de begane grond zijn laten we ons rondrijden met een Citytourbus. In ruim 1,5 uur rijden we langs de belangrijkste gebouwen en parken van Sydney. Na bezoek aan een Indiaas restaurant is het donker geworden. We lopen nog een keer richting haven om de verlichte brug en OperaHouse te zien. Dat levert weer mooie foto's op. Dan is het tijd om de City gedag te zwaaien en gaan we met de trein weer naar de camping in Rockdale.
Morgen naar huis.

René on

ich muss gestehen, dass ich Euch auf dieser Reise nicht IMMER und überall gefolgt bin. Ich war selbst auf großer Reise und hatte bis jetzt sehr wenig Zeit. Das was ich aber gelesen und gesehen habe war grandios und macht Lust auf Australien. Es steht jetzt auf meiner Liste.
Ich werde Eure Berichte aber bei Gelegenheit nachholen. Geht also bitte nicht gleich wieder auf große Tour, sonst bringt Ihr mich in große Schwierigkeiten :-)

Also bitte nicht wundern, wenn irgendwann Kommentare auf Eure Berichte und Bilder kommen :-)

Viele Grüße aus Mannheim

René

Ineke on

Dank voor je mooie foto's en je verslagen. Een goede reis terug en welkom weer in Nederland, trek maar een extra wolletje aan.