Niets zo verandelijk als het ...........

Trip Start Sep 13, 2012
Trip End Nov 14, 2012

Flag of Australia  , Victoria,
Monday, October 22, 2012

Jeeeeeeeeeeeee, vanmorgen was er geen wind meer en de lucht bijna helemaal blauw. We hebben voor het eerst sinds dagen weer buiten ontbeten. Dan ontdekken we dat de camping niet voor niets heet "Bimba park under de koala's". We zien in de bomen om ons heen overal koala's zitten. Leuk om zo de dag te beginnen. Nadat we al die beesten hebben bekeken gaan we op weg naar Cape Otway Lighthouse. Na een kwartiertje is de weg bijna versperd met gestopte auto's. Hier zitten echt heel veel koala's in de bomen. Hoog en laag, groot en klein, slapend en etend. Weer veel fotomomenten.
Bij de vuurtoren blijkt dat het een heel terrein is met geschiedenis over de vuurtorens en de telegraaf stations. Het grote belang van de vuurtoren in de 19 de eeuw wordt ons duidelijk gemaakt door een DVD presentatie. In de eerste helft van de 19de eeuw komen er veel schepen uit Europa, voornamelijk Ierland, Schotland en het noordelijke deel van Engeland, naar Australie om hun geluk te vinden. Het gaat per zeilschip. Tenminste 100 dagen op zee voordat de Australische zuidkust wordt bereikt. Daar zit het gevaar. De kapteins proberen baaien binnen te varen zonder te weten waar ze precies zijn. De uitvinding van de Fresnellens, door de fransman Fresnel, en de uitontwikkeling daarvan, door de engelsen, tot een vuurtorenlicht, brengt licht aan de kust. Op Cape Otway komt in 1848 een vuurtoren. Hij is van 48 km afstand te zien. Eerder hoorden we dat er bijna 500 vuurtorens verspreid staan over de kust van Australie. We vroegen ons ook af waarom er hoge en lage vuurtorens zijn. Het antwoord kregen we vandaag. Alle vuurtorenlichten staan op 91 meter boven zeeniveau. De een staat op zeeniveau de ander boven op een rots. Daarom lengte verschil. Omdat de lichten allemaal even hoog boven zeeniveau staan weten de kapteins hoe ver ze uit de kust zitten als ze het licht net zien. Nu is dat niet meer zo nodig omdat er met GPS wordt gewerkt. Toch staan er nog lichtbakens langs de kust, maar die komen slechts tot 35 km. Ondertussen is het prachtig weer. Nog steeds geen wind en volop zon. Hoewel de luchttemperatur niet boven de 17 graden uitkomt maakt de stalingswarmte veel goed. Wat een verschil met gisteren.
Weg van Cape Otway, maar niet voordat onderweg de koala groep weer is bezocht. Het blijven leuke beesten.
Als we een poosje onderweg zijn wil ik iets opzoeken in een boekje. Zodra ik een stukje zie waar gestopt kan worden rij ik de zijkant het gras in. Als ik gestopt ben is mijn reactie, "zo dat is hier scheef". Al snel blijkt dat het niet scheef is maar boterzacht, de linker wielen zitten diep in de modder. Voorzichtig proberen om eruit te rijden. Zowel voor als achteruit geen kans. We sprokkelen takken, stukken schors en meer van dat soort om een opritje voor de wielen te maken. Resultaat, alleen maar dieper in de prut. Er stopt een auto en drie, Argentijnen, stappen uit en bieden hulp aan. Meer voor de wielen gestopt voorzichtig gas en de mensen allemaal duwen. Niets. Dan stopt er weer een auto. Drie jonge gasten erin. Maar wat mooier is, ze zitten in een stevige 4WD landcuiser. Bovenop oprijplaaten scheppen e.d. De expert kijkt het eens aan en besluit toch maar een dikke kabel vast te maken en te gaan trekken. Ik krijg instructies en hij zet de auto ervoor en laat de kabel strak lopen. Even geeft de 4WD een beetje gas en hup als of er niets in de blubbervast zit rijden we de weg op. Zo, dat loopt goed af. Thanks, thanks, OK no worries mate, I'm glad to help you. Bye.
We rijden even later Apollo Bay binnen en blijven daar.

Modder YOPE.

nichie on

Prachtig prachtig en nogis prachtig, ben gek op vuurtorens.

groetjes en liefs
nichie