Van VictorHarbor naar Peterborough

Trip Start Sep 13, 2012
Trip End Nov 14, 2012

Flag of Australia  , South Australia,
Saturday, October 20, 2012

Voor VictorHarbor ligt een eilandje, Granite Island. Je kan er komen via een lange houten brug die eind 1800 is gebouwd. Er gaat ook een paardentram overheen. Wij gaan lopen want de paarden zijn pas om 11.00 wakker. Het is koud en het waait hard. Op het eiland is ook een pinguinkolonie, ook die is pas om 11.00 wakker. We lopen dus terug, kijken wat in de stad en springen in ons rijdend woonhuis. Onderweg staan we plotseling voor een Ferry waarmee je de Murrayriver over moet steken. Tot onze verbazing vaart de ferry 24 uur per dag en is gratis. De Lonely Planet leert ons dat alle ferries over de Murray gratis zijn. Waarom geen bruggen? Dat is iets wat de Aboriginals niet willen.
Onderweg zijn links en rechts heel grote weilanden met daarin duizenden schapen. Toch lijken de weilanden, vanwege hun grote leeg. We stoppen in Kingscote. Het is inmiddels mooi weer geworden en we willen wat op het stand gaan wandelen. We zijn daar snel klaar mee want het hele strand ligt vol met een dikke laag zeewier waar je tot over je enkels inzakt.

We gaan, voor ons doen, laat weg uit Kingston. Al snel komen we in Beachport aan. Daar steekt een lange pier, 750 meter, de zee in. We kunnen het niet opbrengen om de pier op te lopen. Koud en wind. Lekker binnen koffie. Later op de dag zien we een mooi staaltje van bosbouw voor de papier industrie. We komen langs een papierverwerkende fabriek. Een daar begint het landschap te veranderen. Grote percelen met dennebomen. Een perceel met hele kleintjes, een met wat grotere enz, tot er een perceel is met bomen die waarschijnlijk dit jaar worden gekapt. Want het perceel daarna is kaal met slechts de stronken nog in de grond. En zo gaat het maar door links en rechts van de weg.
We stoppen in Portland.

Hoewel er gisteren regen werd voorspelt was het vanmorgen droog en niet al te koud. We gaan weer op weg en stoppen in Port Fairy. Een stadje met veel oude huizen. Veel huizen hebben aan de overkapping een gietijzeren versiering hangen. El noemt het ijzeren kantjes. Ziet er leuk uit, het is waarschijnlijk oorspronkelijk van Engelse of Ierse afkomst. Hier in de buurt zie je veel namen die duidelijk van Ierse afkomst zijn. Verder gaat het weer. De volgende plaats is Warrnambool. Koffie, winkels kijken. Er is een winkeltje waar El bijna niet uit te krijgen is. Het is een mooi ingericht winkeltje met gebruikte spullen. In Warrnambool is ook een openluchtmuseum, Victoria's Largest Maritime Museum and Village "Flagstaff hill"  http://www.flagstaffhill.com/
Er staan veel oude huisjes, winkels en werkplaatsjes uit vroeger tijd. Ook liggen er wat oude schepen. We zijn zo een paar uur verder, leuk om te zien. Voor de kust van Warrnambool overwinteren ook walvissen. Aan een van de stranden is een platform gebouwd om de walvissen te spotten. We gaan er nog even kijken maar geen succes. We hadden al gehoord dat de walvissen is september hier wegtrekken.
We gaan nu op weg naar de Great Oceaan Road, GOR. Voor de kust moeten mooie stukken rots liggen die door wind, regen, storm en erosie los zijn geraakt van de kust. Ineens zien we de eerste liggen. Hoewel het steeds weer stukken rots zijn die we zien zijn ook deze weer anders en ook bijzonder in hun soort en ligging. Bij het 2de fotopunt begint het te regenen en wordt het grijs. We blijven vandaag in Peterburough.

Diane on

Tjonge, de lucht ziet er bij jullie Nederlandser uit dan bij ons. En het is bij jullie kouder en regenachtiger. Hier was het gisteren 22 graden en volle zon. Op het balkon zwetend zitten nakijken. Van jullie foto's krijg ik het maar koud! Maar wel te gek om al die bekende plekken op jullie foto's te zien!

En mam.... moet je werkelijk altijd en overal naar de kringloopwinkel??!! ;)

xxx

El on

Ja, overal, als ik de kans krijg....