Een nacht en een dag met verrassingen

Trip Start Sep 13, 2012
Trip End Nov 14, 2012

Flag of Australia  , Northern Territory,
Saturday, September 29, 2012

Gisteren hebben we een groot deel van de dag in Alice Springs doorgebracht. Veel winkeltjes bekeken en dingetjes gekocht. Een stad waar duidelijk te zien is dat de Aboriginals een bijzonder deel van de samenleving uitmaken. Ze spreken hun eigen taal, kleden zich apart en lopen vaak op blote voeten. Zij hebben kennelijk ook een probleem met het gebruik van alcohol. Wij stonden in een winkel toen plotseling de eigenaresse naar buiten rende en wat begon te roepen. Iemand was lastig gevallen door een dronken Aboriginal. De politie was snel ter plaatse. Ik vroeg of het gevaarlijk was op straat. Nee, eigenlijk niet zei ze, maar het is vandaag uitbetaaldag en dan wordt direct een deel omgezet in drank.
Jammer dat het zo moet gaan. Er zijn veel kunstenaars onder hen. Ze maken mooie traditionele schilderkunst. Opvallend is dat de handel daarin, via galleries, in handen is van witte mensen. Zijn de kunstenaars alleen goed in het maken van kunst en geen goede handelaren of is er iets anders aan de hand?
Terug op de camping zagen we stevige bewolking op komen zetten. Op internet werd verwacht dat er regen en bliksem zou komen. We konden het niet geloven.
Maar om een uur of acht begon het een beetje te druppelen. Buiten zitten was voorbij. In onze camper zit een TV die wonderlijk genoeg zonder zichtbare antenne toch de nodig zenders uit de lucht plukt. Naar een film gekeken. Zender "One". Nog erger dan de commerciele zenders in Nederland. Iedere 10 minuten wordt de film onderbroken door een reclameblokje.
Goed, film afgekeken en naar bed. "s Nachts is het gaan regenen en bliksemen en werd het echt koud.
Vanmorgen was het sterk bewolkt en regende het nog en was het 14 graden.
We bezoeken vandaag het oostelijke deel van een bergketen, Mc Donnell Ranges genaamd. De bergketen wordt af en toe onderbroken en hier noemen ze het een Gap. Natuurlijk geven ze die ook een naam. Emely Gap en Jessie Gap. We komen een paar mensen uit Melbourne tegen, ze komen oorspronkelijk uit Duitsland. Van hen hoorden we dat het voor het eerst in 160 dagen regent hier in de buurt. Net als wij er zijn. Het is ook zo koud dat we met Fleecevesten aanlopen. De temperatuur was steeds 39 graden en nu 15 graden. Nu, die klap komt hard aan.
Weer wat verder is een, voor de Aboriginals een heilige berg, de Corroborree. Weer een meesterstuk van de natuur. Er is een korte wandeling om de berg uitgezet. Het laatst van de dag gaan we naar de Trephina Gorge. Deze is te bereiken via een gravelweg. Leuk, maar de camper trilt bijna uit zijn voegen. De Gorge staat nu helemaal droog, ondanks de regen. Ook hier is een wandeling uitgezet. We lopen heen in de droge rivierbedding en terug over de bovenkant. Mooie rode steenmassa's. De zon heeft ondertussen de wolken verjaagd en alles ziet er nu nog mooier uit. Maar de tijd is te kort om de lucht op te warmen. Het wordt dan ook niet warmer dan 19 graden. De weersverwachting belooft morgen beterschap.
Joop.

Dien on

Wat een prachtige natuur. Wat het weer betreft is het hier niet veel anders. Vanmorgen 10°C en 3 uurtjes later ineens 20°C. Maar ja als de zon weg is gaat te temperatuur toch weer gauw omlaag. Voor jullie komt er toch nog wel mooi weer ?? Toch genieten jullie dat is ook het belangrijkste, Koudje achter de rug El, ik hoop het voor je meid? Veel plezier verder!!