Boottochtje

Trip Start Sep 13, 2012
Trip End Nov 14, 2012

, Noordelijk Territorium,
Sunday, September 23, 2012

Vandaag alweer internet, dus maar weer een verhaaltje.

Er stond voor vandaag een boottocht in de kloof van Nitmiluk op het program. Niet dat we echt een programma hebben. We doen wat we tegenkomen en wat we denken dat leuk is en wat mijn broer aanbeveelt.
De boottocht dus, eigenlijk botentocht, want het water in de kloof is zo laag dat er drie boten voor nodig zijn om aan het eind te komen.
De kloof is niet zo heel erg hoog, maar lijkt hoger doordat het water erg laag staat. In het regenseizoen is het meer dan 8 meter hoger. Het eerste stuk is breed en we krijgen uitleg over flora en fauna, alleen jammer dat we de aboriginalmeneer van de boot niet zo goed kunnen verstaan. Hij praat plat Oz en dat is toch moeilijk te volgen. Zeker als hij het heeft over gewoonten van zijn volk en de namen die daarbij horen. Het is kennelijk wel grappig, want iedereen lacht doorlopend.
Er kan hier ook gekanood worden, hadden we gistermiddag willen doen, maar wat ben ik blij dat we dat niet gedaan hebben. Het is nu al bloedheet om 9 uur en je krijgt in zo'n kano een zwemvest aan en je moet je het jeweetwel peddelen. Dan liever een motor aan de boot en een stuurman erbij.
Als we niet verder kunnen vanwege de rotsblokken die de weg versperren, stappen we uit en lopen een stukje naar de volgende boot. Bij elke bocht wordt de kloof smaller en hoger. Soms ben ik bang dat de onderkant van de boot de grond zal raken, zo laag staat het water hier en daar. Dan alweer rotsblokken in de weg en weer een stukje lopen naar de volgende boot. Gelukkig in de schaduw, want het is vast alweer 39 graden. Het water is verlokkelijk en ik zou er zo graag inspringen. Helaas daar is het nu de tijd nog niet voor. Eerst moeten we aan het einde van de kloof hoge rotsen beklimmen om een glimp op te vangen van de volgende kloof waar we beslist niet met de boot kunnen komen.
In deze rotsen is al eeuwen lang watergeweld geweest en stenen hebben door draaikolken grote en kleine gaten in de rotsen gesleten. Heel mooi om te zien, maar pijnlijk als je erin valt. Ik durf dan ook niet verder en bekijk de kloof wel van hieruit.
Een enkele waaghals gaat over een smal rotsrandje nog een stukje verder. Levensgevaarlijk!
Na een kwartiertje weer op boot 3 terug naar boot 2. Tussen boot 2 en boot 1 mogen we dan eindelijk zwemmen... Heerlijk en een wonder geschied, Joop springt er ook in. Nou dan moet het wel echt warm zijn. Het water is als een lauw bad, niet eens zo lekker fris als die bij Jimjim Falls, maar we koelen er toch lekker van af en krijgen ook nog heerlijk koud water te drinken en fruitcake en een appel te eten. Zwemmen maakt hongerig, weten ze bij de bootmaatschappij.
Na een half uur gaan we dan toch naar boot 1 en terug naar de aanlegsteiger. Heerlijk was het.
El.

Tru on

Genieten van de mooie natuur daar ondanks de hitte��
Leuk om de verhalen te lezen

X