Oost Maarland bij Maastricht

Trip Start Jun 28, 2012
Trip End Jul 17, 2012

Flag of Netherlands  , Limburg,
Monday, July 9, 2012

Als we 's morgens wakker worden is het weer geheel veranderd. Geen regen, zelfs geen vochtige tent, veel blauw in de lucht en een goede temperatuur. De wind blijft uit de zelfde richting komen, zuid.
Voor ons is dat prima, we moeten pal noord. Maar voor onze buren is het slecht. Het is een fietsende familie. Vader, moeder, zoon en dochter. Het is hun eerste gezamelijke fietsvakantie. Moeder en zoon op een tandem, de dochter van 12 op haar eigen fiets en vader op een fiets met een bagagewagen erachter. Gisteren zijn ze in Maastricht gestart aan de Groene weg naar de Middellandse zee. Ze hebben de hele dag tegenwind gehad en moesten direct met de Ardennen kennis maken. Pittig hoor.
Een kilometer of 6 verder gaan we langs de oudste stuwdam van Europa, gebouwd 1895-1898. We zijn wat vroeg want zwel het bezoekerscentrum als de uitkijktoren zijn nog niet open. Vandaag zouden we afdalen van 400 meter naar 40 meter, maar onderweg gaven de Ardennen het niet op en een paar maal moesten we na een afdaling weer gemeen klimmen. Ik blijf het lastig vinden. El kachelt rustig naar boven.
We komen langs een klooster waar de paters onder andere bier brouwen. Val Dieu. Mooie gebouwen, alleen te bezichtigen voor groepen. Onderweg komen we een van de vele Jacob's kerken tegen en de schelp is niet te missen. Halverwege de middag komen we langs een camping, 5km onder Maastricht en we besluiten hier te blijven. De camping ligt mooi direct aan de Maas. Morgen blijven we ook. Tent opzetten, biertje en een namiddagslaapje. Tijdens het koken dreigt een regenbui, maar het valt mee.
Vroeg naar bed. Morgen hebben we een missie.

Statestiek:
Afstand 46 km