In de buurt van Lierneux

Trip Start Jun 28, 2012
Trip End Jul 17, 2012

Flag of Belgium  , Walloon Region,
Saturday, July 7, 2012

De ochtend in Wiltz begint zeer zonnig. Zo zonnig dat we genoodzaakt zijn om 7.30 de tent uit te komen vanwege de warmte.
De dag begint natuurlijk met een klim, daarvoor zijn we tenslotte in de Ardennen. Verder weer een mooie weg. Even later besluiten we van de route af te wijken en een bezoekje te brengen aan Bastogne. Bastogne was het middelpunt van het Ardennenofensief in WO2. Maar voordat we daar zijn rijden we over een fietspad dat gemaakt is op het traject van een oude spoorbaan die is opgeheven. Dat betekent slechts weing omhoog en omlaag, want meer konden die oude treinen niet. De fietspaden gaan door een aantal spoortunnels door de bergen heen. Ze zijn verlicht met geel licht en geven een speciaal effect. In Bastogne aangekomen rijden we zo de zaterdagdrukte in. Op goed geluk volgen we zo'n drukke straat. El was al eens eerder in Bastogne, in 1958, en wist zich te herinneren dat er een USA-tank op een plein stond als herinnering aan de slag die daar gestreden werd. En plotseling was het plein daar en stond die amerikaanse tank op een verhoging, voorzien van wat teksten om de strijders te eren.Het grote plein waar de tank staat is een parkeer terrein en er staat ook een VVV-kantoor. El wist zich te herinneren dat in 1958 het plein helemaal leeg was en voorzien van kinderkopjes. Ja, zo zie je hoe een en ander ontwikkeld in 50-60 jaar.
We bestellen een cappuccino. En toen wisten we weer dat in belgië een cappuccino koffie met een flinke schep slagroom is. Ook lekker. Via weer een ander oud spoorbaantraject rijden we naar Bourcy om weer op onze oorspronkelijke route te komen. Dat mislukt een beetje en komen er pas bij Tavigna weer op. We passeren het plaatsje Montleban, en moesten aan iemand denken. De dag stopt in Odrimont, daar is een camping. Die vinden was weer een puzzel. El vraagt aan een jongen van een jaar of 10-12 of hij weet waar de camping is. Ja hoor, ik rij jullie wel even voor. Hij springt op z'n moutinbike en fietst weg. Al gauw had hij in de gaten dat wij niet zo snel die 6%25 heuvel opkwamen. Hij fietste nog wat vooruit en bleef toen langs de kant van de weg staan kijken hoe wij naar boven sukkelden. En weer fietste hij vooruit tot vlak bij de camping.
We mogen op een mooi grasveld gaan staan met uitzicht over de heuvels. De zon schijnt, behalve als er af en toe een wolk voor gaat hangen. Het weer zit ons al dagen mee. Alleen de 2de dag hebben we tijdens het fietsen wat regen gehad. Vandaag moest er maar zelf weer eens gekookt worden. Even terugdenken aan de kunsten van onze kookexpert op één pitje en aan de slag. Alles lukte prima. De rijst en de het groentemengels waren op de zelfde tijd klaar. Eet smakelijk. We zitten op onze 2 potige stoelen en nemen de eerste happen. Dan gebeurt het, een van mijn poten zakt in de grond en ik verlies het evenwicht. Terwijl ik een rol achterover maak probeer ik met alle macht het bord horizontaal te houden. Dat lukt slechts een korte tijd. Daarna maakt het bord een salto en vliegt de inhoud in het rond en ik lig er midden in. Maar al gauw is het leed weer geleden en delen we samen wat op El haar bord zit en nog wat in de pan.
De uitgewassen kleding hangt nu aan de lijn.

Statestiek:
gefietst  76km