De tourist

Trip Start Jul 24, 2011
Trip End Sep 21, 2011

Flag of Spain  , Cantabria,
Tuesday, September 13, 2011

Ferrol, de wekker loopt om 6.00 af. Inpakken en om 7 uur ontbijten, daarna in het donker naar het station. Ik wil er op tijd zijn om dat ik niet zeker weet dat de fietsen zomaar mee mogen. Maar alles loopt voorspoedig. Kaartjes kopen en de bevestiging krijgen dat de fietsen mee mogen. Netjes wordt er een hekje voor ons geopend omdat je normaal door een draaipoortje moet. DE trein, het is een smalspoortype, een soort metrowagon, komt aanrijden en een vriendelijke heer wijst waar de fietsen mogen staan. In een van de wagons is plaats omdat daar geen banken zijn geplaatst. We zetten de fietsen daar neer en gaan er tegenover zitten. Geen tassen eraf en een goed zicht of alles goed gaat. Om 7.23 vertrekken we. De trein rijdt niet zo snel, meestal rond de 60 km/uur. De trein kruipt naar de noordkust en volgt zo veel mogelijk de kust. Het traject is zo gebouwd dat er zo weinig mogelijk gestegen en gedaald hoeft te worden. Want dat doen treinen niet graag. Het is fijn om op deze manier naar het landschap te kijken. Zes uur later zijn we in Ovieda. Daar moeten we overstappen. Omdat het lijkt dat de trein naar Santander op een ander perron komt begint een klauterpartij trap op en trap af. Even later merken we dat we ons, eigenlijk ik, vergist hebben en moet het hele spul weer terug. Gelukkig heeft El een lift ontdekt en passen de fietsen daar net in. Onderweg nog een keer in een andere trein en weer zes uur later, 20.15, komen we aan in Santander. Nu zoeken naar een slaapplek. Verschillende hotels af maar die hebben geen plek voor de fietsen. Uiteindelijk komen we bij een hotel waar een creatieve dame achter de receptie zit. Zij bied ons aan om de fietsen onder een trap in een kast te zetten. Het past precies!! Voordat we bij dat hotel waren nog een paar leuke dingen gebeurd. Omdat wij onze schelpen nog op de stuurtassen hebben hangen worden we aangesproken door een man op een bankje, hij lijkt iemand die altijd op straat leeft. Hij maakt ons in het spaans duidelijk dat er in Santander ook een Alberque is en dat we daar naar toe moeten. Geen optie omdat je daar 's morgens weer uit moet. Even later komt iemand ons te gemoed, ziet onze schelpen en zegt "Buen Camino, pelegrinos". Tot slot zegt een man tegen El, "mooie fiets" Het is iemand die een nederlandse moeder heeft en daarvan aardig nederlands heeft leren spreken. Hij probeert ons aan een kamer te helpen maar de fietsen zijn het probleem.
Nadat we gedouched hebben maar weer even de straat op om wat te eten. Het is rond half tien en spaans druk op straat en een goede temperatuur. We belanden uiteindelijk in een typisch spaanse bar, gaan aan de bar zitten bestellen een biertje en kiezen wat te eten van wat er onder glas op de bar staat. Waarom is dat in nederland niet?
Dinsdag hangen we de vakantievierende tourist uit. We zijn nu aan het vakantie vieren, merken we. Het doel, Santiago bereiken zit er op. De drive om nu iedere dag zoveel mogelijk te fietsen is weg. Nu dus maar vakantie. Zo zullen we het dus ook verder op de terugreis doen. We hebben voor morgenavond een overtocht naar Plymouth geboekt. De ferry gaat om 21.00 uur en komt donderdag om 16.00 uur aan. Naar Plymouth waren we niet van plan maar in Santiago kwamen we erachter dat de ferry naar Portsmouth, het oorspronkelijke plan, voor lange tijd vol is. Ik had daar niet op gerekend, maar na een telefoontje bleek dat er ook maar beperkte plaats is voor fietsen. Dus nu naar Plymouth en daarna weer lekker met de trein naar Portsmouth. Als alles goed gaat fietsen we van daar wel richting huis.
Maar we wachten af.

Joop