Nachtconcert, Cruz de Ferro en nog wat meer.

Trip Start Jul 24, 2011
Trip End Sep 21, 2011

Flag of Spain  , Galicia,
Monday, September 5, 2011

Gistermiddag had ik het eigenlijk al kunnen weten. Voor het eten lag ik even op bed en de voortekenen waren er. Na het eten, weer goed verzorgd en ruim van wijn voorzien, hebben we ons verhaal op het blog gezet. Nog even buiten gevoeld hoe het was, koud maar geen wind meer. Vroeg naar bed. Een uurtje later kwamen onze spaanse kamergenoten ook. Luid stommelend gingen ze naar bed en sliepen alle vier in vijf minuten. Hoe kon ik dat weten? Nu is het volgens mij zo dat je alleen maar kan snurken als je slaapt. En snurken deden die gasten, om het hardst en op diverse toonhoogten. Een maakte af een toe een geluid alsof een stoomtrein stoom afblies. Dat ging zo uur na uur door. Ik ben af en toe wel weer in slaap gesukkeld maar werd toch weer wakker door het concert. Ergens vroeg in de ochtend is er iets gebeurd waardoor twee van die spaanse heren uit hun bed sprongen, in een zakje gingen ritselen en weer in bed doken en binnen twee minuten in de maat meesnurkten met hun maten. Even na zeven sprongen ze alle vier gezamenlijk uit bed, propten hun rugzakken vol en waren verdwenen.
Echt uitgerust waren we dus niet toen we om 8.15 op de fiets stapten. Aan de oostkant konden we de zon langs de bergwand op zien komen. Aan de westkant dichte laaghangende bewolking. Koud maar helemaal geen wind. Licht aan op de fietsen en trappen maar, de laatste kilometers naar de Cruz de Ferro. Af en toe doken in de wolken lopers op die dezelfde weg bewandelden. Klimmen, beetje dalen, klimmen en plotseling was het kruis daar. Een lange paal met daarop een klein ijzeren kruis. In de loop van de honderden jaar heeft het een betekenis gekregen. Omdat het zo moeilijk te bereiken is wordt gezegd dat als je bij het kruis kan komen dan haal je Santiago ook wel. Ook is het een plek waar veel mensen een steen, die ze van thuis hebben meegenomen, daar neerleggen of over hun schouder werpen. De last is dan van je schouder, mooie symboliek. Het was ook een mooi gezicht om mensen uit de mist het kruis te zien benaderen, een beetje rond te kijken, steen neerleggen en weer verder trekken. Wij stapten tenslotte ook op onze fietsen om een kleine afdaling te maken. Maar het venijn zit in de staart. Er is een tweede top op de pas met een nog steilere klim. Lopen in de wolken met mijn fiets had ik nog nooit gedaan dus hier lag een kans. Eindelijk boven. Koud!.. Extra vesten aan en aan de afdaling beginnen. Jammer dat we niet veel zagen, maar het was toch wel mooi dat toen we van 1500 naar 1000 meter waren gezakt we onder de wolken kwamen en een stad in het zonlicht zagen liggen. El stortte zich naar beneden. We eindigden de afdaling, 1000 meter naar beneden, in Ponferrada. Beneden aangekomen zochten we bibberend van de kou een bar op voor warme koffie. Ik als echte zwartdinker drink hier cafe con leche ( koffie met opgeschuimde melk). De dag bracht ons verder richting Santiago. Om vier uur was het genoeg. We fietsen nog wat kilometers en stopten in Trabadelo en vonden een plekje in een Alberque. Vandaag 64 km gefietst. Totaalteller staat op 2752 km. De benen voelen het.

Joop

Wendy on

Hoi! Ik vrees dat het kaartje met route dat Travelpod voor jullie bijhoudt niet helemaal juist is als ik het vergelijk met jullie track op Google Earth,... Ik kan het plaatsje waar jullie nu zijn op Google Maps ook niet vinden. Nou ja... een ieder snapt wel dat jullie niet die rare kronkels als op dat kaartje fietsen.
x

Dien on

Wat heb je die steen mooi beschilderd El, wat voor tekst staat erbij? Op naar het volgende uitzichtpunt, hopelijk zonder mist. Hoewel dat zeker ook iets heeft, toch?

rene_sabine
rene_sabine on

Schade, dass Ihr am Cruz de Ferro Nebel hattet. Wir hatten etwas mehr Glück mit dem Wetter. Als wir ankamen war auch Nebel. Wir blieben ca. 30 Minuten und hatten dann ein paar Minuten Sonnenschein, bevor es dann gleich wieder zugezogen ist.

(Siehe http://blog.travelpod.com/travel-blog-entries/rene_sabine/1/1307479809/tpod.html )