Wetenswaardigheden

Trip End Sep 21, 2011

Flag of Spain  , Castile-León,
Tuesday, August 30, 2011

Zomaar wat.

Gisteren hebben wij voor het eerst in een pelrimrefugio overnacht. We waren dat al een poosje van plan maar ons steeds laten verleiden om een camping op te zoeken. Gisteren was er geen camping in de buurt. In Belorado was het even zoeken naar de refugio. Voor de Santiagoleek, een refugio is een onderkomen speciaal voor pelgrims. Ze worden opgezet en in stand gehouden door mensen met een ideaal. Vaak zijn het kloosters. Deze lag in een straatje en werd gerund door een zeer aardige man. We mochten als fietsers naar binnen. De regel is dat lopers voor gaan. Fietsers kunnen nog makkelijk een stukje verder. Je komt alleen binnen als je officieel pelgrim bent, dat bewijs je door je pelgrimspaspoort. Je slaapt er voor € 6,- p.p  Voor de fietsen was een apart hok dat afgesloten kon worden. We kregen 2 bedden toegewezen. Het zijn zaaltjes met stapelbedden. Wij kregen twee onderbedden naast elkaar. Op een aantal bedden huisden lopers die al eerder aangekomen waren. Ola gezegd en douchen en de spullen klaarleggen. Bij binnenkomst was gevraagd of we een dinér wilden. Ja hoor. Om 19.30 uur verzamelen in de hal. Er was een ruimte die restaurant wordt genoemd. Keurig gedekte tafels en we schoven aan bij vier anderen. Dat bleken duitsers te zijn die elkaar in de trein naar St Pied de Port hadden ontmoet. Het klikte tussen de vier en sindsdien lopen ze samen naar Santiago. Waar kom je vandaan en hoelang ben je onderweg enz enz. Er was een voorgerecht een hoofdgerecht en een dessert en wijn en water en tot slot nog een glasje van een lokale likeursoort. Dat alles voor €10,- Om 9 uur was iedereen uitgegeten en vetrok naar de slaapzaal. In 10 minuten tijd lag iedereen in bed en probeerde te slapen. Wij op de gang nog even de computer opgestart. De nachte verliep wat rommelig door mensen die naar het toilet gaan en door mensen die nog met hoofdlampjes in de weer zijn. Maar uiteindelijk sliep iedereen. Om half zes komen de eerste al weer hun bed uit om vroeg te gaan lopen. Wij stapten om 8 uur om de fiets. Het was koud! Toch wel leuk in zo'n refugio, gaan we meer doen.
Als we de stad uitfietsen staat de zon nog laag en geeft op het landschap mooie schaduwen. We fietsen tussen de 900 en 1000 meter hoog. Het is een zeer uitgestrekt landbouw gebied. Alles is geel en bruin. Heel mooi. De route gaat door hele kleine dorpen waar geen koffie te koop is. Uiteindelijk komen we in een heel klein dorp en zowaar om de hoek is er koffie. Normaal noemt iedereen zich BAR maar deze gelegenheid noemde zich Cantina. We kregen onze koffie en de barman begon in het spaans een verhaal over pelrims en een krant. Dat was wat El begreep. Hij wilde ook iets met een foto. Rare gewoonte dat als je laat blijken dat je geen spaans spreekt iedereen gewoon doorgaat. Behulpzaam maar het wordt er niet duidelijker van. Maar goed,  Toen we wilden betalen zie hij nee, niet nodig en begon te regiseren. Hij maakte ons duidelijk dat onze fietsen voor de cantina moesten staan. Er werd een stoel buiten gezet en daar werd zijn dochter opgeplaatst. Die dochter had het waarschijnlijk vaker meegemaakt want ze moest er diep van zuchten. El naast de fiesten en de man in ik een stuk ervoor. Hij hield een plaatselijk krant in de hand en we moesten er samen in kijken. Ondertussen had hij een van zijn dorpsgenoten een camera in de hand gedrukt en instructies gegeven. Klik, klik en dat was het. We denken dat hij die foto gebruikt voor reclame van zijn cantina in de krant.
Had El het over een door haar ontdekte nieuwe vlieg, ik heb hier een nieuw verkeersbord ontdekt. Wij kennen het bord overstekend wild. Daar staat een springend hert op. Dat bord zie je hier ook regelmatig. El heeft zo'n hert vlak voor haar fiets zien oversteken. De looproute van de pelgrims gaat over kleine landweggetjes die al honderden jaren in gebruik zijn.  Door de vernieuwing worden deze regelmatig doorsneden door autowegen. De pelgrims moeten dan die weg oversteken. Om de automobilisten te waarschuwen is er dus een bord gemaakt "overstekende pelgrim" Waarschijnlijk alleen in Spanje te vinden.
Als techneut hou ik altijd rekening met met uitvallende techniek en neem wat spullen mee om te kunnen repareren. Reserveonderdelen voor de fiets, ducktape, trekbandjes, lijm enz. Waar ik echter geen rekening mee gehouden heb is dat tentstokken kunnen knappen als luciferhoutjes. Het is al drie keer gebeurd en met wat improvisatie staat hij weer.
Als laatste nog een noemenswaardig feit. De makers van de fietsroute hebben zoveel mogelijk drukke wegen vermeden. Vandaag moesten een stukje op zo'n drukke weg fietsen en het routeboek gaf aan dat na korte tijd een zijweg ingeslagen moest worden. Als opmerking stond erbij, 700 meter klim 8-14 %. Toen ik dat tegen El vertelde begon ze te steigeren, "DAT GAAN WE DUS NIET DOEN" Toch maar gedaan, en onze slowmotion fietser ging naar boven, halverwege even stoppen om op adem te komen en midden op die steile helling gewoon weer opstappen!!!!!!  Ik heb gelopen.

Joop

Jan en Dien on

Goed idee denk ik om vaker in refugios te slapen (hè René?) Daar is als ik het goed begrepen heb wel vaak internet. Dus daar zouden de thuisblijvers ook heel blij mee zijn, om meer van jullie te kunnen lezen. Nou zet em op, verder zo en fijn dat het mobieltje ook weer leeft.

rene_sabine
rene_sabine on

Refugios machen Spaß. Die nahrhaften Pilgermenüs auch. Und der Rotwein ist dann die "Schlafpille" ... ich lebe wieder richtig mit.
Spannend erzählt. Ihr könnt Euch noch freuen. Der Höhepunkt der Reise fängt ab León an. Wunderschöne Landschaften und Orte werdet ihr noch sehen.