Vliegen

Trip End Sep 21, 2011

Flag of Spain  , Castile-León,
Monday, August 29, 2011

Vliegen.

Er is een nieuwe soort vlieg ontdekt door mij in Spanje.
Ik noem hem de recreatievlieg. En hij is hoogst irritant.
Hij komt mij bezoeken bij voorkeur als ik met een snelheid van 5 km. per uur de berg opkruip.
Eerst gaat hij dan een poosje voor mijn ogen heen en weer vliegen, om de omgeving te verkennen.
Daarna gaat hij op de boog van mijn stuur zitten. Daar zit hij heerlijk met zijn neus in de wind en heeft

een fantastisch uitzicht.
Vervolgens gaat hij proberen op mijn arm te zitten in de knikjes van mijn pols of elleboog waar altijd wel

een plasje water staat, om pootje te baden... heerlijk.
Soms is  het druk en maken ze ruzie om het beste plekje.
Het liefst zit hij toch op mijn gezicht, lekker douchen in de straaltjes die naast mijn oor druipen, of

spelen in de ooghoekjes, die ook lekker vochtig zijn.
Maar dat kan ik natuurlijk niet goed vinden en het kost best nog moeite om ze weg te jagen.
Zo'n mens laten ze zich natuurlijk niet makkelijk afnemen.
De vlieg of vliegen die op de ronding van mijn stuur zitten zijn het beste af.
Zij hebben uitzicht op dit prachtige land, wat vandaag erg heet was en overwegend geel en lichtbruin van

de velden met stoppeltjes van het graan.
Dat is er natuurlijk al lang af en ook de balen stro liggen hoog opgestapeld als flatgebouwen.
Het graan ligt in schuren en wordt er met een sjofel uitgeschept en in grote vrachtwagens gestort.
Aan het begin van de dag waren er nog grote velden met Riojadruiven.
Heerlijke wijn krijg je daarvan, heb ik net geproefd in de Refugio.

Vliegen heeft ook een andere betekenis.
Dat doen we namelijk als we die enorme bergen zijn opgekropen en aan de andere kant er weer af mogen.
Zo lanzaam als we naar boven gaan zo hard gaan we naar beneden.
Mijn laagste snelheid de berg op is 3,9 km. per uur geweest.
Dat was dan ook een klim van 12 %. Bij een klim van 5 % ga ik 5,5 km per uur (net zo hard als Joop loopt)

en dat kan ik lang volhouden.
Echt leuk vind ik het nog niet (jammer René).
Maar de berg af gaat echt vele malen harder. Het snelst was bijna 60 km. Griezelig hard en dat doe ik dan

ook niet meer hoor.
Vandaag was de wind zo hard dat ik bij een berg waar ik normaal 40 km. per uur af zou suizen, nu bij moest

trappen om 20 km. te halen.

We zijn nu in een Refugio voor het eerst, omdat er geen camping in deze buurt is.
Het bevalt tot nu toe prima, leuk gezelschap en heerlijk eten.
Iedereen ligt al op 1 oor, dus dat gaan wij ook zo doen.
We zijn in Belorado, 60 km. voor Burgos, wat we morgen hopen te bereiken.
Het weer is wisselend, van fris in de morgen tot bloedheet in de middag.
We hebben vandaag 69 km. gefietst en 600 hoogtemeters overwonnen.
Dat was het voor vandaag, tot de volgende wifi.

El.

Ineke on

wat een bloemrijke beschrijving van een on(schuldig) insectje.

rene_sabine
rene_sabine on

In Burgos empfehle ich unbedingt die Cathedrale und andere Sehenswürdigkeiten zu besichtigen. Dafür benötigt man einige Stunden. Also am besten einen Ruhetag einlegen. Es lohnt sich in Burgos etwas länger zu bleiben. Ebenso in León.

yvonne on

ik vindt het erg knap van je en ook van joop ik doe het niet na gr yvonne

hans on

als je ze maar niet zie vliegen

Dien on

Wil je morgen die vliegen lazerus maken, als je vanavond wijn gedronken heb en dat morgen weer uit zweet :-D . Leuk dat vliegen mee mogen genieten, wil ook een vlieg zijn op je stuur EL. Al iwas het maar heel even.

Trudy en Hans on

Volgens mij heb je niet alleen een fietstalent maar ook een schrijverstalent :)
Wat vinden we het ongelooflijk leuk om jullie verhalen te lezen over deze prestatie die jullie neerzetten. Hopen weer snel van jullie te horen.
Adios Trudy en Hans