Bergen en passen

Trip Start Jul 24, 2011
Trip End Sep 21, 2011

Flag of Spain  , Navarra,
Friday, August 26, 2011

Dat we gisteren spanje binnen zouden rijden is niet doorgegaan. We zijn op het gemak naar St. Jean Pied de Port gefietst. Ja op het gemak want 39 km in 4,5 uur is niet erg snel. Nu zijn we zo wie zo niet zo snel want de heuvels/bergen laten het niet toe dat wij erg snel fietsen. Maar zoals we al eerder hadden besloten hoeft dat ook niet. Het blijkt fantastisch om per fiets door Frankrijk en dadelijk Spanje te fietsen. De echte reden dat we niet verder dan St. Jean de Port zijn gefietst is dat direct na dat middeleeuwse stadje een pas ligt over de pyreëen, "Puerto de Ibañeta" op 1057 meter. Stijgingspercentage tot 9%, totale weglengte 27 km. Dat leek ons wat veel op één dag. Dus vroeg op de camping, stadje bekeken, pelgrimspaspoorten af laten stempelen bij het oficiele steunpunt, een eeuwenoude poort, waar vroeger de pelrims de stad in mochten komen, bekeken enz enz. Vroeg naar bed om de volgende dag de confrontatie met die pas aan te gaan. Jammer dat in het stadion naast de camping een folkloristische avond met dans en harde muziek was.

Vandaag waren de weergoeden ons goed gezind. Het was koud toen we om 6.30 de tent uit kropen. Net voordat de tent plat ging begon het te regenen.
Om half acht op de fiets in de kou en in de regen. Dit is het weer waarin ik het beste fiets. Maar het bleef een moeizame zaak. Kilometer voor kilometer kwam de top dichterbij. Het miezerde, het regende en soms stortregende het. Wat een voedsel werk je naar binnen op zo'n dag. En weer is het wonder geschied, El heeft de hele weg gefietst. Ik heb de laatste 5 km tegen mijn fiets lopen duwen. Maar omdat je zowel lopend als fietsend je tocht naar Santiago mag doen mag het waarschijnlijk ook wel gecombineerd. Uiteindelijk om 12.30 stonden we boven op de pas, druipend van het water. Aan de andere kant kwam de zon ons tegemoed. De eerst volgende camping lieten we links liggen, de volgende ook om uiteindelijk in de buurt van Pamplona uit te komen.
Vandaag 86 km gefietst, inclusief de weg naar de camping zoeken en een nieuw dagrecord in hoogtemeters gevestigd 1289.
Nu slapen.

Trudy en Hans on

Bonjour Pelgrims. Wat ontzettend leuk om weer jullie verhalen te lezen. Wat een geweldig avontuur! Knappe prestatie!

ineke on

Heel leuk om jullie verhalen te lezen.
Succes verder enneeee petje af...

Jan en Dien on

Heel blij dat "de Dip weg is. Kan me ook goed voorstellen dat het in de hitte te fietsen een stuk minder prettig is. Nou verder zo, lopen of / en fietsen wat maakt het uit Joop, hoofdzaak jullie komen waar jullie heen willen. Fijn om weer eens wat te kunnen lezen, denken veel aan jullie. Jullie laten ons zeker nog meer weten, als het mogelijk is. Succes en genieten dan maar!!