Weer wat verder

Trip Start Jul 24, 2011
Trip End Sep 21, 2011

Flag of France  , Centre,
Tuesday, August 9, 2011

We zijn alweer wat dagen verder.
De plaats van dit verhaal is Chatre. Nadat we met Diane uit Orleans vertrokken, zijn we langs diverse steden en dorpen gefietst. We zijn een stukje van de oorspronkelijke pelgrimsroute afgeweken. Vanaf Orleans tot aan Nevers volgen we de Loire kastelenroute. We doen de plaatsen Gien (Hé, bekende naam), Aubigny sur Nere, Henrichemont en Charite sur Loire aan en bij Nevers gaan we op de pelrimsroute "langs oude wegen" richting Pyreneëen. De weg van Orleans naar Gien loopt over een dijk langs de Loire, het weer is wisselvallig. Onderweg hebben we een avontuurtje met een ezel. De weg van Gien naar Aubihny sur Nere is er een met stevige tegenwind. Omdat de route echt een fietsroute is kom je langs speciale plekken. Zo liep een deel van ons pad over een aquaduct over de Loire. Juist op het moment dat wij daar over fietsten voer er een schip over dat aquaduct. Aan beide zijde maximaal 10 cm ruimte. Die adg ook aardig wat hoogte meters te verwerken gekregen, en dat samen met de tegenwind doet de dagafstand geen goed (57km).

Vrijdag eidigt onze dag in Henrichmont. Na 7 uur trappen houden we het voor gezien. We hebben regen en flinke heuvels op ons pad en voelen het die dag stevig in onze benen. De dag erop wordt mogelijk nog erger. Net voordat we besluiten op te staan begint het hard te regenen. Nog maar even blijven liggen. De regen houdt aan en we ontbijten met ons drieën in het tentje. Beetje krap maar gezellig. De regen stopt en het volgende deel van het ochtendritueel kan beginnen. Spullen in de fietstassen tenten plat en in de roltassen, alles op de fietsen en trappen maar. Maar deze keer in volledige regenkleding. Regen, regen en regen. Plotseling passeren we een van oorsprong overdekte wasplaats, nu een overdekte picknickplaats. Fietsen naar binnen, wij naar binnen. Natte spullen uit, themohemden en fleecevesten aan. Lunch. Na verloop van tijd wordt het droog en we stappen weer op. Het wordt warempel af en toe blauw in de lucht. Dan weer miezer en weer droog enz. Leuk was wel dat we alle hoogtemeters, die we in de ochtend waren geklommen nu in een half uur naar beneden mochten denderen. Bij het dorp waar we wilden kamperen kregen we te horen dat de camping was opgeheven, vijf kilometer terug was er een. Daar waren we een poosje terug voorbij gefietst. Terug. Als de tent net staat breekt de hemel open. Binnen no time staan de paden op de camping blank. We hebben honger en willen koken, weinig kans. Uiteindelijk op zoek gegaan naar een Pizzabakker. Als ik met de pizza's op de camping terug kom is het weer droog. Pizza's smaakten prima.
De andere ochtend moesten we weer wachten tot de regen was gestopt. We pakken de druipende tenten in en fietsen langs een mooie dijk langs de Loire. De route stuurt ons uiteindelijk naar een jaagpad langs een oud kanaal. In Frankrijk zijn veel van deze kanalen. Ze zijn gemaakt in de tijd van voor de spoorwegen en werden gebruikt voor massavervoer. Dit jaagpad ging over van asfalt naar gravel naar een karrespoor om uiteindelijk over te gaan in een onverhard kleipad. De regen van de afgelopen dagen had van het kleipad een substantie gemaakt waar pottenbakers jaloers op zouden zijn. Nou, wij niet. De kleisubstantie zorgde ervoor dat onze 26 inch wielen ongeveer 28 inch werden en twee maal zo breed. Het effect. de wielen liepen vast in de spatborden en rond de remmen verzamelde zich enorme bonken klei. De wielen wilden niet meer draaien. Vijfhonderd meter verder was er weer gras in zicht. De oplossing? Tassen eraf, lopend naar dat gras brengen, terug lopen en samen één fiets al glijdend naar het gras duwen. Dat drie maal. Toen met behulp van takjes, flessen water en gedemonteerde wielen alle klei van de fietsen verwijderen. Twee uur later draaiden de wielen en deden de remmen het weer en konden we verder. De bekende wereldfietser Frank van Rhijn zou aan een dergelijke gebeurtenis zeker een pagina in een van zijn boeken hebben gewijd of een dia tijdens zijn lezingen. Als goedmaker was het de rest van de dag mooi fiets weer. De dag eidigde op een Camping a la ferme. Op nog een hollands stel na was de camping leeg. De boerin kwam later informeren hoe het ging. Het is maandag 8-8-11 als we, nadat we van de boerin nog een kopje koffie hebben gekregen, richting Chateaumeillant fietsen. Het einddoel, Chatre halen we die dag niet. Regen en sterke tegenwind weerhouden ons daarvan. De bergen, of moet ik ze nog heuvels noemen, voelen we goed in de benen. Na 69 km en 574 hoogtemeters stoppen we in Chateaumeillant. We zijn dan negen en een half uur onderweg geweest. Het zijn over het algemeen lange dagen. Hoewel we om zeven uur opstaan kost het ons tijd om op gang te komen. Ontbijten en inpakken kost tijd. Meestal zoeken we we dan direct een bakker op om brood te kopen voor de rest van de dag. Daarna ergens koffie drinken om de fietsmotor echt aan het lopen te krijgen. Na de lunch moeten we zorgen voor het inkopen van het avondeten. Als je er niet vroeg mee begint loop je de kans dat je niets tegenkomt met die afgelegen routes. Consequentie is dat we wel een deel van de dag op pad zijn met extra gewicht in de tassen.
Diverse malen zitten we 's avonds om 7 uur nog op de fiets. De zon, als die te zien is staat dan al aardig laag aan de hemel en de straten zijn leeg. Ik moet dan altijd denken aan oude Western films waarin bijna altijd een scene voorkomt dat een lonesome cowboys een stadje nadert, de zon laag aan de hemel staat en er niemand in het stadje te zien is.
Dinsdagochtend is het 's morgens koud en mistig. Het klaart op als we op de fiets zitten. Een poosje later slaat de schrik om het hart als we op een onverhard bospad komen en ook hier van die kleefklei lijkt te zijn. De wielen worden maar een heel klein beetje dikker en we ondervinden gelukkig bijna geen oponthoud. Na een paar uur berijken we het oorspronkelijke doel van gisteren, Chatre. Op een pleintje in de zon veslinden we een paar dubbele espresso's. We zijn moe. WE besluiten om hier te blijven en anderhalve dag rust te nemen. De camping is snel gevonden, de zon schijnt en we rusten uit. Lekker. Kijken waar de donderdag ons brengen zal.

De updatefrequentie van ons weblog is niet zo hoog. Of de camping heeft geen Wifi of ze hebben wel Wifi maar kan ik geen verbinding met internet krijgen. Op ons reicomputertje zit windows 7 starter. Als ik wel via wifi verbingding met de campingrouter krijg maar vervoolgens geen verbinding met internet dan weet ik niet goed waardat aanligt. Medecampeerders hebben daar geen last van. Wie heeft raad.

Tussenstand 1235 km gefietst.

Joop

Dien on

Dat jullie ook regen hebben, had ik niet verwacht hoor, dacht dat wij daar mee zaten. Jammer, maar jullie komen er ondanks dat. Nu duimen voor beter weer. Het gaat jullie goed

rene_sabine
rene_sabine on

Zu Deinem Netbook-Problem:

1. DHCP in den Netzwerkeinstellungen auf automatisch eingestellt?
2. Probier mal AES anstatt TKIP Verschlüsselung
3. Ist ein Ausrufezeichen in der Taskleiste rechts unten sichtbar?
4. Deaktiviere testweise mal die Firewall (und Viren- Malwarescanner)
5. Proxy-Einstellungen auf automatisch?
6. DNS-Serveradresse automatisch?
7. IPv6 testweise deaktivieren
8. Start -> CMD -> ipconfig /all und schau mal ob Du eine IP zugewiesen bekommst