A night walk in the city

Trip Start Nov 24, 2006
Trip End Jun 28, 2008

Flag of Hungary  , Budapest,
Tuesday, April 29, 2008

POLSKI:
Obudzilismy sie juz w lepszych nastrojach. Sniadanie zjedlismy w wielkim pospiechu, bo Marcin na stacji znalazl Turka , który mial nas podwieYć . Ten to jest agentem. Turek patrzy i jego twarz zdaje się mowic: nie rozumiem. No to Marcin wyciaga swoja koszulke "Turkey" i wachluje nia przed biednym kierowca, wolajac "Turkey, Turkey, bylismy w Istanbule! A teraz chcemy jechac do Budapesztu - o tu... [i pokazuje na mapie]" Turek pokazuje na naszej mapie, dokad moze nas dowiezc, jakies 90 km dalej. Nam to pasuje, wiec szybko zabieramy rzeczy i wskakujemy do tira. I pomyslec, ze cala konwersacja odbyla sie w jezyku polsko-migowo-tureckim...
Wysadzil nas pod Novim Sadem. Zalowalam, ze nie mamy czasu zobaczyc tego pieknego miasta. Szlismy za to kilka kilometrow przez teren robot drogowych, w samym sloncu. W koncu udalo nam sie zlapac jakiegos Francuza, ktory ma w Novim Sadzie dziewczyne - Serbke. Nastepny byl Serb - tatus, ktory prul 160 km/h. Na koncu zlapalismy, malomownego na pierwszy rzut, Wegra. Mowie do niego po angielsku "Thank you so much for stopping by", jak sie nazywamy i ze jestesmy z Polski. "From where?" "From Poland!" "Ale ja mowie lepiej po polsku niz po angielsku..." Facet 20 lat temu pracowal w Polsce, przez 7 lat, i nadal fantastycznie pamietal nasz ojczysty jezyk. Niesamowite! Myslalam, ze mi ze smiechu przepona peknie. Rozmawialismy o zyciu, Unii Europejskiej, i tym, ze jego dzieci rozpierzchly sie po swiecie (a h a! ma syna i corke! - syndromy sie sprawdzaja...). Wysadzil nas w centrum Budapesztu, tuz pod Muzeum Narodowym.
Kupilismy bilety na tamtejsza wystawe stala i zostawilismy plecaki w szatni muzeum. Nastepnie poszlismy szukac noclegu. Jakis zaczepiony przez nas rowerzysta dal nam nr telefonu do nowo otwartego hostelu. Zadzwonilismy pod ten numer i dostalismy adres, pod ktory mielismy sie udac. Trzeba bylo podjechac kilka przystankow metrem, ale znalezlismy nasz hostel, o nazwie Goat (wlasciciel ma polskie imie: Koza :D, wiec hostelowi nadal angielski odpowiednik), bez problemu. Hostel znajduje sie w starej kamienicy, tuz obok rzeki, i jest jednym z najlepszych, jakie w zyciu widzialam. Obsluga byla rowniez jedna z najmilszych, na jakie trafilam w swoim 23-letnim zyciu. 10 Euro za nocleg od osoby naprawde były tego warte. Pojechalismy z powrotem do muzeum, obejrzec wystawe i po plecaki. Przed 19ta bylismy ponownie w hostelu, z bagazem. Po porządnych prysznicach i sprawdzeniu emaili, poznym wieczorem udalismy sie na nocny spacer po miescie. Budapeszt noca to bajka. Niewielu turystow (bylo jeszcze przed sezonem), wszystko perfekcyjnie oswietlone, idealna pogoda, naprawde bardzo romantycznie... Chodzilismy po miescie przez kilka godzin, tam gdzie nas oczy poniosly. Pokazalam Marcinowi jak sie robi zdjecia nocne ze statywem, i to byl koniec. Zabral mi "zabawke" i oddawal tylko momentami. Ujecia wyszly cudowne. W ogole, caly wieczor byl cudowny. Jeszcze rano bylismy pod Belgradem, a juz po poludniu w Budapeszcie. Zakochalam sie w tym miescie, przynajmniej noca. Bylam ciekawa, czy nie rozczaruje mnie za dnia. Wrocilismy do hostelu grubo po 1 w nocy, z winem i piwem. Pogadalismy jeszcze przez chwile, w dyskusje wdal sie ze mna pewien Kanadyjczyk (podobno w tym hostelu sa sami Kanadyjczycy), po czym przed 3 w nocy poszlismy spac...

ENGLISH:
We woke up already in better moods. We ate our breakfast in a rush, because Marcin had found a Turkish guy at the station, that was willing to give us a lift. He`s (I mean Marcin) like an agent. The Turkish man is looking at us and his face is saying: I don`t understand. Marcin is grabbing his "Turkey" t-shirt and waving with it in front of the poor Turkish driver, saying: "Turkey, Turkey, we`ve been to Istanbul! And now we want to go to Budapest, here... [and he`s pointing the place at the map]" The guy is pointing at the same map where he can take us, about 90 km further. We`re happy with that, so we`re grabbing our stuff and hopping on his truck. It`s so funny to think that the whole conversation was in a Polish-sign(body)-Turkish language...
We were dropped off just out of Novi Sad. I wished we could have seen that beautiful town, but because of lack of time, we couldn`t. We had to walk a few miles instead, through the road works area, in a pure sun. We finally managed to stop a French guy that had a Serbian girlfriend in Novi Sad. The next one was a Serbian daddy that was driving like crazy - 160km/h. The last but not least one was a Hungarian man, that from the first sight seemed to be not too talkative. I`m telling him in English: "Thank you so much for stopping by!", and our names, and that we`re from Poland. "Where from?" "From Poland!" "Ale ja mowie lepiej po polsku niz po angielsku..." ("But I speak Polish better than English...") - his answer was. The man used to work in Poland 20 years ago, for 7 years, and he still remembered our native language fantastically. Amazing! I thought my midriff would be torn from a laughter. We were talking about life, the European Union, and that his kids had spread out in the world (a h a! He`s got a daughter and a son, the syndromes work...) He dropped us off in the centre of Budapest, right next to the National Museum.
We bought the tickets for the permanent exhibition and left our backpacks at the museum`s cloak room. Then we went to look for an accommodation. A bike rider we randomly bumped into, gave us a phone number to a newly opened hostel. We called the number we got and we were told an address to go to. We had to travel a few metro stations, but we found the hostel, that's name  was Goat (the owner has a Polish name: Koza, which in English means a goat :D), without any troubles. The hostel is located in an old tenement house, right next to the river, and is one of the best ones I`ve ever seen. The hostels crew was also one of the nicest I`ve met in my 23-year-old life. 10 Euros a night per each of us was really worth it. We came back to the museum, to see the exhibitions we`d paid for, and to grab our backpacks. Before 7 pm we were again at the hostel, altogether with our luggage. After having proper showers and having checked our emails, in a late evening we went for a night city walk. Budapest by night is like a fairy tale. There were not too many tourists (it was still before the peak period), everything was perfectly illuminated, the weather was ideal, and that everything made the city look really romantic... We were walking where our eyes would tell us, for a few hours. I`d shown to Marcin how to take night shots with a tripod and that was it. He`d grab my "toy" and would give it back to me only a few times. The pictures came out amazingly. In general, the whole evening was amazing. In the morning we`d been just out of Belgrade, and in the afternoon - already in Budapest. I fell in love with that city, well at least at night. I was wondering if it wouldn`t disappoint me during the day. We got back to the hostel well after 1 am, with a bottle of wine and beer. We had a chat for a while, where a certain Canadian guy invited himself to a discussion with me (I was told at this hostel almost all the guests are Canadian), and before 3 am we went to beds.

Post your own travel photos for friends and family More Pictures