An Orthodox Easter

Flag of Bulgaria  , Sofia,
Sunday, April 27, 2008

POLSKI:
Przyjechalismy do Sofii o 6 rano. Na dworcu PKS mieli darmowy internet, z ktorego skwapliwie skorzystalismy :). Ania i Marcin spali na lawkach dworcowych, zostawilam ich wiec z Arkiem. Sama poszlam szukac kosciola katolickiego, ktory moglby nas przenocowac. I wtedy uswiadomilam sobie, ze jest prawoslawna niedziela wielkanocna... Wszystko bylo pozamykane, ulice niemal puste, a zamiast parafii katolickiej, znalazlam przypadkowo najwieksza Synagoge Sefardyjska w Europie... Szkoda, ze byla zamknieta. Nie mogac znalezc nam potencjalnego miejsca na nocleg, wrocilam na dworzec. Nikt z HC nie odpisal na moj email, wiec w czworke, z plecakami, poszlismy znalezc polska szkole, o ktorej powiedziala nam pani w okienku informacji. Niestety wywiozlo nas w srodek niczego, i nikt nic nie wiedzial o jakiejs polskiej szkole. Siedzielismy pod jakims (czynnym!) supermarketem i zastanawialismy sie, co dalej. Zdecydowalismy, ze wyjezdzamy. Wydostanie sie na wylotowke zajelo nam wiecej niz wiecznosc, bo najpierw pojechalismy dobrym autobusem, ale w zlym kierunku. Potem musielismy jeszcze kawal drogi podejsc. Na krancu miasta pozegnalismy sie z Ania i Arkiem, umawiajac sie wstepnie na spotkanie w Belgradzie na nastepny dzien. Oni zlapali stopa od razu, mysmy jeszcze chwile czekali. Zatrzymal sie TIR z tureckim kierowca w srodku... Pomknelismy z nim w strone granicy bulgarsko-serbskiej. Tam czekalismy na niego przez 2,5 h, bo ciezarowka musiala przejsc przez odprawe. Zatrzymalismy sie na nocleg kilkanascie km za granica serbska. Chcialam z Marcinem rozbic nasz namiot, tuz przy parkingu i tirach, ale nasz Turek - Jaser, nam nie pozwolil. Stwierdzil, ze bedziemy spac na jednym z jego dwoch lozek w kabinie i nie pozwolil ze soba dyskutowac. Polozylismy sie spac zaraz po 22giej, bylismy wykonczeni poprzednia noca w autokarze, porankiem na dworcu, i potem przemieszczaniem sie z plecakami. Pol godziny pozniej przyszedl nasz Turek i kazal wstawac, swiecac nam przy okazji latarka w oczy. Nie wiedzielismy o co chodzi. Okazalo sie, ze przyniosl ze soba... impreze. Bylismy tacy zmeczeni, ale ta podroz nauczyla nas jednej rzeczy - ze ludziom sie nie odmawia. Jaser nie mowil w innym jezyku niz turecki, a mimo to swietnie sie dogadalismy. Jedlismy, pili, rozmawiali do niemal drugiej w nocy, kiedy to padlismy i spalismy jak male dzieci.
Rano kazde z nas wzielo prysznic na stacji benzynowej, po 20km zjedlismy sniadanie - zupe w przydroznym barze, a jeszcze przed Belgradem Jaser zaprosil nas na kawe. Byl naprawde przemily, ciagle nam stawial jakies jedzenie. Moglismy z nim jechac przez Chorwacje, az do Budapesztu, ale mielismy dosc... jego muzyki. To był disco-folklor turecki. Mozna tego sluchac przez godzine czy dwie, a mysmy byli wystawieni na jej dzialanie przez prawie dobe. Wysiedlismy w Belgradzie, choc bylo widac, ze Jaserowi bylo szkoda...

ENGLISH:
We arrived to Sofia at 6 in the morning. They had a free internet there at the station, which we were happy to useJ . Ania and Marcin were sleeping on the benches at the station, so I left them with Arek. I went to look for a Roman Catholic church by myself, that would let us stay there in the following night. And then I realized that it was an Orthodox Easter Sunday... Everything was closed, the streets were nearly empty, and instead of a Catholic church, I found the biggest Sephardic Synagogue in Europe... A pity it was closed. I couldn`t find any potential accommodation for us, so I went back to the coach station. Nobody from HC would reply to my email so four of us, with backpacks, we went to find a Polish school that we were told about by a nice lady at an Information point. Unfortunately we got to a middle of nowhere, and nobody knew about the Polish school. We were sitting in front of a supermarket (strangely enough it was open!), thinking what to do next. We decided to leave. It took us more than forever to get out of the city, because firstly we took a right bus, but in a wrong direction. Later on we had to walk a pretty long distance. At the end of the city we said goodbye to Ania and Arek, setting our meeting in Belgrade on the next day.  They`d stop somebody straight away, where 2 of us had to wait for a little while. We caught a lorry with a Turkish driver inside. He took us to the Bulgarian-Serbian border. We had to wait for him there for about 2,5 h, as it took a while to get with the lorry through the customs. We stopped for a night several miles behind the Serbian border. Me and Marcin wanted to pitch our tent, right next to the car park and the lorries, but our Turkish friend - Jaser, wouldn`t let us do so. He made us sleep in one of his 2 beds in the cabin, without any discussion. We went to sleep right after 10 pm, we were exhausted by the previous night spent on a bus, then the morning at a coach station, and later on walking with the backpacks. Half an hour later on our Turkish driver came to the cabin and made us get up, by putting a torch into our eyes. We didn`t know what was going on. And then we realized that he`d brought... a party with him. We were really tired, but this trip has taught us one thing - people shouldn`t be refused.   Despite the fact that Jaser didn`t speak any other language than Turkish, we really got along with each other. We`d been eating, drinking and talking till almost 2 am, when we went to bed and slept like babies.
In the morning each of us took a shower at the gas station, 20 km later on we ate a breakfast - a soup at a bar, and right before Belgrade Jaser`d invited us for a coffee. He was really sweet, he wouldn`t stop offering us a food. We could travel with him through Croatia, up to Budapest, but frankly saying we had enough of his... music. It was something like a Turkish disco-folklore. You could listen to it for about an hour or two, but we`d been listening to it for almost 24 hours! We got off the lorry in Belgrade, even though you could tell Jaser wished we could haved stayed with him for a bit longer....