Euphoria 1

Flag of Turkey  , Istanbul,
Thursday, April 24, 2008

POLSKI:
Przyjechalismy do Istanbulu jeszcze przed 6 rano. Juz z autokaru widac było, jakie to ogromne miasto. Na dworcu autobusowym zostawilam Zajaca z Marcinem, i poszlam z Arkiem poszukac taniego zakwaterowania. Doslownie 2 minuty od dworca znalezlismy hotel, 35$ za pokoj dwuosobowy - oczywiscie bezgwiazdkowy, bez zadnych komfortow - ale z klimatyzacja i lazienka:). Po upragnionych, solidnych prysznicach i malym praniu recznym, wszyscy poszlismy spac na pare godzin. Wczesnym popoludniem udalismy sie na lunch - kebab :), a nastepnie do kafejki internetowej, do banku wymienic pieniadze na liry tureckie, i w koncu - na zwiedzanie.
W tym miescie panuje taka atmosfera, ktorej nie da sie opisac slowami - to trzeba zobaczyc za zywo. Auta trabia non-stop, chyba tak dla rozrywki, meczety wygladaja jak palace, ilosc kolorow i egzotyka produktow oszalamiaja... Wpadlismy w euforie, szczegolnie gdy weszlismy na Grand Bazaar. Mozna tam kupic w s z y s t k o. Jedynym warunkiem jest to, ze musisz sie targowac. Jesli sie nie targujesz, to cie nie szanuja, wrecz moga ci nie sprzedac produktu. Ja i Ania - Zajac kupilysmy chusty - ktore potem uzywalysmy do zakrycia glowy w meczetach. Arek kupil czapeczke i turecki "szlafrok". Najlepszy biznes zrobil jednak Marcin. Utargowal skorzana kurtke za 240 Euro, na 130$ :D Sprzedawcy tutaj to totalni manipulanci. Naucza sie kilku podstawowych slow w roznych jezykach i jak tylko slysza rozmowe w ktoryms z nich na ulicy, zaraz zaczynaja: "Pani podejdzie,  pan spojrzy, piekne kurtki,  oryginalna  skora..."  itd.,  itp. W momencie gdy Marcin mierzyl kurtke, sprzedawca podpalal ja zapalniczka, rozciągał, a nawet gryzl (!!!), zeby pokazac jaka jest niezniszczalna. "Krotkie rekawy? Nie ma problemu, ty jestes King Kong  [o  Marcinie:D],  musisz  miec  duzy  rozmiar"... Nawet herbata jablkowa nas czestowali, bylebysmy siedzieli i sie targowali... istny cyrk!
Jest taki dowcip o tym, jak rozne narodowosci reaguja na widok wodospadu Niagara. Niemiec patrzy i mowi: "Wie schon, wie wunderbar!", Brytyjczyk: "Oh wow, how amazing! It`s incredible!", a Polak: "O k...., ja pier...., ale zaje....!!" Dokladnie tak zareagowalismy, gdy zobaczylismy Sultanabad, czyli Niebieski Meczet. Z zachwytu wyrwaly nam sie przeklenstwa. Dopiero chwile potem zorientowalismy sie, ze ten meczet naprzeciw Sultanabad to Ajasofia, czyli Hagia Sofia. Sultan wybudowal sobie palac naprzeciw bizantyjskiej swiatyni chrzescijanskiej, zamienionej potem na meczet, zeby pokazac, ze go stac na wieksze cacko.
Po obejrzeniu wnetrza Niebieskiego Meczetu, poszlismy nad ciesnine Bosfor, laczaca Europe z Azja. W drodze powrotnej zahaczylismy jeszcze o stare miasto, by na koncu podziwiac Niebieski Meczet i Hagia Sofia noca - jeszcze piekniejsze niz za dnia. Potem spacerem wrocilismy do hotelu. Najwiekszym jego plusem jest lokalizacja - wprawdzie w lekko podejrzanej dzielnicy Aksaray, ale 25 minut na piechote od Hagia Sofia, na tej samej wyspie. Tak, Istanbul jest lezy na wyspach i  polwyspach. W czasie naszego trzydniowego pobytu, nie bylismy w stanie zobaczyc nawet polowy tego miasta.
Po 22:00 dostalam sms od Marty z naszej grupy: "Jestesmy w drodze do Istanbulu. Przyjezdzamy jutro rano, 10 osob. odbierzcie nas z dworca..." Nie wytrzymali presji faktu, ze my tu jesteśmy, a oni nie :D

ENGLISH:
We arrived to Istanbul before 6 am. You could tell already from the bus how huge is that city. I left Zajac and Marcin at the coach station, and together with Arek I went to look for a cheap accommodation. Literally 2 min walk from the station we found a hotel, 35$ for a twin room - obviously no diamonds, no special comfort, just air conditioning and a bathroom J After fancied, proper showers and a little hand laundry, all of us went to sleep for a couple of hours. In the early afternoon we went to grab some lunch - kebab, and then to an internet café, to a bank in order to exchange our money into Turkish lira, and finally - to do the sightseeing.
This city has got such an unique atmosphere, that words cannot explain, you`d have to see it live. The cars are beeping non-stop, for an entertainment I suppose, mosques look as if they were palaces or something,   amount of the colors and exotic products may drive you crazy... We were feeling like in euphoria, especially when we entered the Grand Bazaar. You can buy there e v e r y t h i n g. The only obligation is that you have to bargain. They won`t respect you if you don`t bargain, moreover they may not sell the product you want unless you bargain. Me and Ania aka Zajac (which in Polish means hare), we bought head kerchiefs - and we were using them to cover our heads when inside of a mosque. The best deal though was made by Marcin. He bargained a leather jacket from 240 Euros to 130$ :D. The sellers here are total manipulators. They`ll learn a few basic words in a variety of languages and as soon as they can hear one of them, they`ll start: "Hello madam/mister, look at my products, beautiful jackets, original leather" etc. While Marcin was trying a jacket, seller was putting a lighter`s fire on it, he was stretching it, and even biting it (!!!), in order to show off that the jacket was indestructible. "Oh, the sleeves are too short? No problem, you are King Kong [he was talking about Marcin:D], you need to have a big size..." They even would give us apple tea, just to make us sit there and bargain with them... a real circus!
There`s a joke about how do different nationalities react when they see the Niagara Falls: the German looks and says: "Wie schon, wie wunderbar!", the British: "Oh wow, how amazing! It`s incredible!", and the Polish: "O k...., ja pier...., ale zaje....!!" ["Oh f...., oh my f....n` lord, how f....n` neat!']. That exactly was our reaction when we saw the Sultanabad, which is also called the Blue Mosque. We were so amazed that we started swearing. Yet after a little while we noticed that the mosque in front of the Blue Mosque is the Ayasofia - the Hagia Sofia. A sultan had built a palace in front of a Byzantium temple, that turned into a mosque later on, to show off that he could afford something bigger.
After seeing the Blue Mosque inside, we walked to the Bosporus straights, connecting Europe with Asia. On our way back we were admiring the old town, and then we went to see the Blue Mosque and Hagia Sofia by night - even more beautiful than during the day. Then we walked back to our hotel. The best thing about our hotel is the localization - it`s in, actually, a bit dodgy district of Aksaray, but 25 min of walking distance from Hagia Sofia, at the same island. Yes indeed, Istanbul is set on islands and peninsulas. During our 3 days of stay, we weren`t even able to see half of the city.
After 10pm I got a text message from Marta from our group: "We`re on our way to Istanbul. We`re arriving tomorrow morning, 10 of us. Please pick us up from the coach station..." They couldn`t stand the fact that we were here and they weren`t :D.

Post your own travel photos for friends and family More Pictures