Destiny

Trip Start Nov 24, 2006
1
34
44
Trip End Jun 28, 2008


Loading Map
Map your own trip!
Map Options
Show trip route
Hide lines
shadow

Flag of Romania  , Constanta,
Tuesday, April 22, 2008

POLSKI:
Do Constanzy przybylismy po 16tej, ale ostatnie osoby - Zajac i Szeryf, dojechali dopiero po 19tej. Siedzielismy w ruinach i gadalismy, czekajac na nich. Gdy wreszcie dotarli, pojechalismy do Mamai (miejscowosci na obrzezach Constanzy) na nocleg. W autobusie miejskim kieszonkowcy probowali okrasc Zete, ale dzieki Arkowi, ktory zauwazyl, jak juz wkladali reke do torby, nie udalo im sie. Byli na tyle cwani, ze gdy podnieslismy alarm, probowali z nas zrobic idiotow. Cyganie.
W Mamai spalismy kolo fabryki ryb. Nocleg zalatwila Zajac, ktora odnalazla niejaka pania Emilie, przypadkowo poznana przed rokiem. To ona udostepnila nam spory kawalek trawnika, za zamknieta brama, tuz przy plazy. Wial straszny wiatr i wygladalo na to, ze bedzie padac, wiec solidnie postawilismy nasze namioty.
Wynieslismy sie z naszego "pastwiska" o 8mej rano i wsiedlismy w autobus do Constanzy. Bagaze pozwolono nam zostawic w muzeum, po zakupie biletu - za dwa leje. Wszystko tutaj kosztuje dwa leje. Haslo weszlo juz nawet na nasza liste kultowych hasel tego wyjazdu :). Zwiedzalismy miasto az do 14tej. Bylam pod wielkim wrazeniem starorzymskich ruin, waskich uliczek i pieknych kamienic. Przypadkowo doszlam az do morza. Po poludniu udalismy sie na dworzec, zeby wziac jakis minibus poza miasto. Marcin zagadal jednak z jakims dostawca paczek i nasza dwojka zaoszczedzila dwa leje:D. Dojechalismy do Ma-cos-tam i stamtad trzeba bylo przejsc cale miasto, ponad 3km, az do wylotowki. Zatrzymal sie jakis dziadek, ktory zabral nas do samej granicy bulgarskiej.
Na granicy spotkalismy... p r z e z n a c z e n i e. To bylo tak, jakby zstąpił na nas snop swiatla. Wpadlismy tam bowiem na Zajaca i Arka. Opuscili oni nasza grupe pol dnia wczesniej i samotnie udali sie w strone Turcji. Reszta nie zdecydowala sie na ten krok ze wzgledu na czas i koszta. Ale to nie koniec, bo rowniez na granicy, czekal na odprawe... autokar do I s t a m b u l u! Marcin mowi do mnie: "Bogna, to jest znak, my m u s i m y tam jechac!" "Ale... ale grupa, ale koszta, ale...mysmy tego nie planowali!!! I co z grupa? Zostawimy ich?!?!" - mialam metlik w glowie.  Marcin popatrzyl na mnie blagalnym wzrokiem, oczy mu się jeszcze tak nie iskrzyly od kiedy go poznalam, a Zajac zamienil ten wzrok w slowa: "blagam, jedzcie z nami..." Co mialam zrobic? "Dobra, Marcin, jedziemy do Varny, bo i tak tu nic nie zlapiemy [droga byla autentycznie pusta], a w miedzyczasie przekalkuluje koszta. Jesli wynegocjujecie 25 Euro od osoby, to wchodze w to". Wynegocjowali. Autokar byl w polowie pusty. Druga polowe stanowili... rumunscy cyganie. Gdy ja spalam, chlopcy sie z nimi zaprzyjazniali, dawali sie karmic itp., zeby nas w nocy nie okradli.
Przejechalismy cale wybrzeze Bulgarii  i o  polnocy  byliśmy na  granicy.  Po  stronie  bulgarskiej  skontrolowano nas  raz.  Po stronie tureckiej -  trzy... Cyganie uroczyscie wreczyli nam po wagonie papierosow, zebysmy im pomogli je przeszmuglowac. W ramach naszej misji "przyjazn" zgodzilismy sie. Zaplacilam 10 euro za wize turecka - pieczatke pozwalajaca na miesiac pobytu, i grubo po 1 w nocy ruszylismy dalej. O 6 rano bylismy w Istanbule...

ENGLISH:
We arrived to Constanza about 4pm, but the last people - Zajac and Sheriff, got there after 7pm. We had been sitting in the ancient ruins and chatting, waiting for them to come. When they finally got there, we took a bus to Mamaia, a town just out of Constanza, to find a place to sleep there. At the public bus some pickpockets were trying to rob Zeta, one of our guys, but thank to Arek, that had noticed when they were putting hand into his pocket, they never managed to do so. They were so cheeky, that when we made a rumor, they were trying to make idiots of us. Gypsies.
We slept in Mamaia right next to a fish factory. We got a place to set our tents thank to Zajac, that had found Ms Emilia, a woman she`d randomly met a year before. She gave us a pretty big lawn area for use, behind a locked gate, right next to a beach. It was a horribly windy night and it seemed like it was going to rain, so we set our tents properly.
We left our pasture after 8 am and took a bus to Constanza. We were allowed to leave our luggage at museum, after paying 2 lei per ticket. Everything here costs 2 lei. The quote has become one of our favorite ones of that trip J We had been doing sightseeing till 2pm. I was really impressed by the ancient Roman ruins, the narrow streets and beautiful tenement houses. Randomly I even found the way to the sea. In the afternoon we went to the station to find a mini bus getting us out of the city. Marcin had talked to a DHL driver though and 2 of us saved 2 lei :D. We arrived to Ma-something and had to walk 3 km, in order to get to the main road. We stopped an old man that took us straight to the Bulgarian boarder.
At the boarder we`d met our... d e s t i n y. It seemed as if a ray of light had touched us. What happened is we bumped into Zajac and Arek. They`d left our group half a day earlier with a goal to get to Turkey. The rest of us had not decided to do it due to the costs and lack of time. But it`s not the end, because at the boarder there was waiting to go through the customs a coach to... I s t a n b u l! Marcin said to me: "Bogna, it`s a sign, we m u s t go there!" "But... but the group, but the costs, but we didn`t plan it! What are we gonna do with the group? Leave them?!?!"- my head was about to explode. Marcin looked at me with that face of a beggar, his eyes were literally sparkling, first time since I`d met him, and Zajac changed that face of a beggar into words: "I beg you, come along with us..." What was I supposed to do? "Ok Marcin, we`re going to Varna with them as here we`re not going to catch anything [the road was literally empty] and I`ll calculate the costs on the way there. If you negotiate 25 Euros per person, I`m in." They did indeed. The coach was half empty. The other half was filled by... Romanian gypsies. While I was asleep our guys were being friendly to them, we being fed by them etc., in order to make them not to rob us at night.
We went through the whole coastline of Bulgaria and at midnight we arrived to the boarder. On the Bulgarian side we were controlled once. On the Turkish side we were controlled... 3 times. The gypsies gave us a wagon of cigarettes for each of us, in order to help to get them through the boarder. Continuing our "friendship" mission, we agreed to do that. I paid 10 Euros for a Turkish visa - a stamp that would let me stay in the country for a month, and when it was well after 1 am, the coach moved forward. At 6 am we were already in Istanbul there...
Slideshow Report as Spam

Post your own travel photos for friends and family More Pictures

Use this image in your site

Copy and paste this html: