Bike trip around the town

Trip Start Jul 07, 2008
Trip End Aug 05, 2008

hostel Tabor

Flag of Slovenia  ,
Wednesday, July 30, 2008

POLSKI:
Poprzedniego wieczoru znalezlismy (dobra, Marcin znalazl) hostel Tabor, w ktorym nocowalismy. Byl drozszy, niz w innych miastach europejskich - 17 Euro/os. w pokoju czteroosobowym. Z autostrady mozna dojsc na skroty do osiedla domkow (ok. 1km) i stamtad autobus nr 1 jedzie do centrum Ljubljany. Nas zaprowadzil tam miejscowy pijaczek. Hostel w swojej cenie zawieral 20 min darmowego internetu/osobe i sniadanie , wiec przynajmniej sie najedlismy. O 10tej poszlismy zobaczyc miasto - glownie starowke i smoczy most. Zdazylismy juz wieczor wczesniej zauwazyc, ze mnostwo ludzi przemieszcza sie tutaj na rowerach, a jak nie na rowerach, to na rolkach. Dlatego nie zastanawialismy sie ani chwili, gdy zobaczylismy wypozyczalnie rowerow - 1Euro/2h lub 5Euro za caly dzien od osoby. Na dwie godziny rowery byly nasze. Objechalismy starowke, potem wzdluz kanalu, przy kosciolach i kamienicach, dotarlismy pod wzgorze zamkowe. Zostawilismy rowery na dole i wspielismy sie pod gore. Zamek byl dosc ciekawy - stare mury laczyly sie z nowymi. Zeszlismy na dol, objechalismy rowerami pare obiektow i trzeba bylo je oddac do wypozyczalni. Poszlismy na lunch na Starowke i zamowilismy kalmary. Nastepnie wrocilismy do hostelu, wzielismy prysznice i czas bylo jechac dalej.
Dotarlismy na ten sam parking , na ktory przyjechalismy poprzedniego dnia. TIRowcy powiedzieli nam, ze musimy jednak przejsc na druga strone autostrady, jesli chcemy jechac w strone Mariboru. Nie bylo to jednak takie proste - przejsc przez autostrade, nie powodujac zagrozenia zycia naszego i/lub kierowcow. Musielismy sie cofnac, potem podejsc kawalek w strone mostu, przez ktory przeszlismy nad autostrada, zejsc po stromym zboczu, skoczyc przez plot i na pobocze autostrady, a potem jeszcze kawalek do stacji benzynowej. Juz po drugiej stronie stracilismy ze 2 godziny, bo zaden samochod (TIR czy osobowy) albo nie jechal na Maribor, albo chcial zabrac tylko 1 osobe. Zaczal padac deszcz. W koncu poszlam pytac TIRowcow stojacych na parkingu i jeden mlody Wegier zgodzil sie nas zabrac. Mowil po niemiecku, wiec w jego kabinie uskutecznialismy przez dwie bite godziny konwersacje w jezyku naszych zachodnich sasiadow. Mlody Wegier zatrzymal sie na parkingu przy lesie i tam nocowalismy - on w kabinie, my w namiocie.

ENGLISH:
The day before we`d found (ok, Marcin`d found) Tabor hostel, where we stayed. It was more expensive than in other European cities  - 17 Euros per person in a room for 4 people. From the highway you can get to a district of cottages (about 1km) by making a walking shortcut and from there you can get to the centre of Ljubljana by a bus No1. We were taken there by a local drunkard.  The hostel we stayed at, included in its` price 20min of internet per person as well as a breakfast, thus at least we got full. At 10am we went to see the city - mostly the old town and the dragon bridge. The evening before we already noticed that a lot of people move around by bike or roller-skates. That`s why we didn`t think for too long when we saw bike rental place - 1Euro/2h or 5Euros for the whole day, per person. For two hours the bikes were ours. We rode around the old town, then along the canal, next to the churches and tenement houses and we got to the castle`s hill. We left the bikes down and walked up. The castle was quite interesting - the old walls were connected to the new walls. We walked down, rode around some other places and it was time to give the bikes back to the rental place. We went for a lunch to the old town and ordered squids. Afterwards we got back to the hostel, took showers and it was time to move forward.
We got to the same parking lot as the day before. Lorry drivers told us that if we wanted to go towards Maribor, we`d have to get to the other side of the highway. It wasn`t as easy as it sounds - wak through a highway, not causing a life danger for us and/or drivers. We had to back up, walk a while to a bridge, that let us walk over the highway, get down through a steep hill, jump through a fence and get to the roadside, and then walk a while to the gas station. Already on the other side of the highway we lost two hours, because all of the cars (lorries or a regular ones) were either not going towards Maribor or could take just one person. It started raining. Eventually I went to ask some lorry drivers at the parking lot and a certain young Hungarian guy agreed to take us. He spoke German, so in his cabin we`d been talking there for like 2 hours or so in the language of our Western neighbor. The Hungarian guy stopped at a parking lot by a forest and all of us spent a night there - the driver in his cabin, us in our tent.

Post your own travel photos for friends and family More Pictures