How we got through Croatia

Flag of Croatia  , Vukovar,
Tuesday, July 29, 2008

POLSKI:
Rano Mahmud zawiozl nas swoim vanem na glowna droge. Na pewno nigdy nie zapomne tego, co dla nas zrobil on i jego rodzina. Na dwie raty dostalismy sie do granicy chorwackiej. Potem zatrzymalismy 2 auta, ale zadne nie jechalo w strone Nowego Sadu, a tam wlasnie chcielismy sie udac. A potem dlugo, dlugo nic. W koncu zatrzymal sie TIR bosniacki, ktory zawiozl nas kilka km w strone... Zagrzebia. Tak, znowu zmienilismy plany, dostosowujac sie do kierowcy, ktorego zlapalismy. Po kilkunastu kilometrach zlapalismy Turka, kolejnego TIRowca. Gdy mknelismy na wskros calej Chorwacji, udalo mi sie przespac 1,5h na lozku w kabinie Turka. O 17tej bylismy pod Zagrzebiem. Zdecydowalismy nie wjezdzac do centrum, tylko udac sie dalej, na Ljubljane - bo tego miasta, w przeciwnienstwie do Zagrzebia, ani ja, ani Marcin, jeszcze nie widzielismy. Przeslismy autostrada ze 2-3km w strone wyjazdu na Lujabljane, a nastepnie przez granice chorwacko-slowenska. Doszlismy do wyjazdu z parkingu dla TIRow i tam zatrzymal sie drugi kierowca, do ktorego pomachalismy. Byl Macedonczykiem i prowadzil jak szalony. Z nim dojechalismy do Ljubljany. Tamtego dnia zrobilismy ze 400km...

ENGLISH:
In morning Mahmud drove us with his van to the main road. I will definitely never forget what he and his family did for us. We got to the Croatian boarder by two hitchhikes. Then we stopped 2 cars, but none of them was going towards Novi Sad, and that`s were we wanted to head. And then we couldn`t stop anything for a while. Finally there stopped a Bosnian lorry, that took us a few km towards... Zagreb. Yes indeed, we`ve changed our plans again, according to where our driver was heading. After several km we caught a Turkish man, another lorry driver. While we were driving through the whole Croatia, I managed to catch up with sleep in the cabin bed of the Turkish man, for about 1,5h. At 5pm we were around Zagreb. We decided not to go to the centre, but head further instead, towards Ljubljana - as that city neither of us had seen before, which I cannot tell about Zagreb.