Rest in sabbat

Trip End Apr 18, 2010

Flag of China  , Sichuan,
Saturday, July 25, 2009

איזור דאנבה הוכתרה על ידי כתב העת נשיונל ג'יאוגרפיק כמקום הכפרי הטוב בסין. כך נכתב לפחות בספר שלי. ואכן כשהגעתי למקום נראה שהפעם למרבה הפליאה הספר לא היה רחוק מהאמת.

רציתי להגיע לכפר ז'ונג לו ומשם ללכת מהלך יום לכפר סאופו. אבל רצה הגורל והגעתי לסאופו ונכפה עלי לעשות את הדרך הפוך. בדיעבד הייתי עושה את זה כמו שיצא.

בערב יום חמישי הגעתי למבואות סאופו וחיפשתי לי מקום לישון.

הכפר טיבטי בנוי בסגנון שונה מהכפרים שנתקלתי בהם על גבול טיבט, פשוט מאוד ואפילו דרך סלולה אחת אין לו. השבילים המובילים מבית לבית הם שבילי עפר או בוץ במזג האיוור הסגרירי בו הגעתי לכפר. ומעטרים אותם חיות משק שמסתובבות חופשי בכפר. פרות, חזירים ותרנגולות.

כל התושבים הם חקלאיים ולכל אחד חלקת אדמה קטנה ובית עם כמה מפלסים, בתחתונים שבינהם דרות חיות המשק. פעם ראשונה שאני נתקל במסה כזו של חזירים, בתור ישראלי זה מוזר לי, עדיין.

למעט הבית שמצאתי לי בו מקום לישון, כל הבתים בנויים בדיוק אותו דבר. קבלן אחד הכין את כולם. הבית שלי שלפנים, בימים תיירותיים טובים יותר היה בית טיבטי לדוגמה ושלט עם התוכן הזה תלוי בחזיתו, היה שונה משאר הבתים.

דיירי הבית הכינו ארוחת ערב ואני יצאתי לסייר בכפר. חילקתי לילדים המקומיים את מגנטי הארמדילו שהבאתי כמזכרות, והם הראשונים שממש התלהבו מהמצאת המגנט. מיד החלו החיפושים אחר כל מתכות הכפר.

הלכתי לישון אחרי ארוחת ערב, שומר כוחות לטיפוס של מחר. הכפר נמצא על קצה התחתוןשל שלוחה רחבה ואני צריך לטפס את כל השלוחה עלמנת להגיע לצד השני של ההר ולכפר ז'ונג לו. לפי הגדה השניה, צפויה היתה לי עלייה של כמה שעות עד הפסגה.

וכך גם היה. בבוקר נפרדתי ממארחי והתחלתי את הטיפוס. הדרך עוברת בין כל בתי הכפר מעלה. מגדלי שמירה שמפוזרים בכפר והכל האיזור באופן אקראי לחלוטין עומדים כאנדרטה לבני הצ'יאנג שחיו פה פעם, וכיום תרבותם מקשטת את ההרים. עצי אגס, תפוח ואגוזים פזורים בכל מקום, וחבל שהם לא בשליים עדיין. הם נראו בשלים אז ניסיתי כמה בכדי להבין שרק המראה הבשיל ולא הטעם.

לקראת צהרים עצרתי לנוח על יד פלג מים, שם פגשתי מקומיים הזמינו אותי לאכול איתם ארוחת צהרים בתשלום סימלי, ביתם היה בראש ההר. שמחתי כי הדרך לא היתה ברורה כל כך, ויצא לי לטעות כבר, ולהגיע לשיחי קוצים ששרטוני.

אחרי ארבע שעות עליה סה"כ, עמדתי בפתח ביתם. משם היה אפשר להשקיף על כל העמק. חבל שמזג האוויר הסגרירי נשאר מאתמול.

אחרי ארוחת הצהרים המשכתי בדרכי, אך מהר מאוד גילית שאני לא יודע את הדרך והגעתי שוב לדרך שיחים קוצניים. אז הבנתי את סדר מגדלי השמירה שמלווה את הדרך מעלה. ופשוט צריך ללכת ממגדל אחד למשנהו בכדי לא לאבד. מפאת גובהם ניתן לראות אותם גם מבעד לעצים. אולי זה לא כוונת הבנאי אבל לתייר כמוני זה מספיק.

הגעתי לעת ערב לז'ונג לו אחרי שעברי בין פסגות לצד השני של ההר.

שי הישראלי שפגשתי לפני חודש וחצי המליץ לי על מלון כאן ואני אכן מעביר אתה המלצה הלאה. כל כך התלהבתי מהחדרים הנקיים והמיטה הנוחה. מבעלי המלון האדיבים והארוחות המפנקות שהחלטתי לעשות מנוחה ביום למחרת. השריטות והעייפות גם עזרו להחלטה, טיפסתי את ההר עם התיק הגדול והמלא, 16.7 ק"ג (שקלתי אותו).

רצה הגורל ושבת היה יום המנוחה, מעבר לגזירות התמוהות שהיהדות החליטה לגזור על היום הזה אני לגמרי מבין את מהות יום המנוחה כיום שמסמל סופו של תקופת השבוע, תכנון השבוע הבא והפסקה לצורך עשיית משהו לעצמך.

המנוחה היתה הרבה פחות מנוחה לכיבה שלי. שנהנתה מארוחות דשנות. אפילו בצהרי שבת, הגיעה קבוצת סינים מדאנבה והפצירו בי להצטרף אליהם לחאפלה שלהם.

ירד גשם בשבת ולכן התמונות לא מעבירות את קסם הכפרים במלואו. אבל בהחלט איזור דאנבה הוא אחד המומלצים שלי.