El Rute del Ché

Trip End Aug 16, 2012

Flag of Bolivia  , Santa Cruz,
Monday, June 18, 2012

El route de Ché
Zoals bekend hadden Joyce en ik een auto geregeld die ons naar Samaipata zou brengen. We hadden zelfs een derde passagier, Melissa (van de kookcursus) geregeld voor de gezelligheid. Ben, van Ben Verhoef tours, wachtte ons op in Sucre na de wedstrijd tegen Portugal. Hij kon ons meenemen omdat zijn 'populaire' Ché Guevara tour vaak eindigt in Sucre op zondag. Op tijd voor het touristenmarktje in Tarambuco. Daarna moet hij toch terug naar zijn thuisbasis in Samaipata. Wij blij, hij blij!

In plaats van de weg die de bussen nemen, nam Ben ons mee over de oude postkoetsroute. Een hele mooie route die dwars door valleien vol cactussen, rivieren en kleine 'schilderachtige' dorpjes voert. We vertrokken zondagavond en al snel werd duidelijk dat de busrit naar Sucre ons nog niet voorbereid had op de 'echte' Boliviaanse wegen. Al snel na Sucre werd de weg onverhard en in het donker reed Ben door de stofwolken van bussen die gek genoeg de smalle wegen bevolkten. Volgens hem was de weg al een stuk verbeterd de laatste paar jaar, maar van mij mag er nog wel een laagje asfalt op. Gelukkig zijn we hier in het droge seizoen anders was het een grote glibberboel geweest.

Na een overnachting in een klein dorpje langs de weg, we hadden ondertussen de gewone weg verlaten voor de postkoetsroute, waren we de volgende dag klaar voor het mooiste stuk. Het leuke was dat we helemaal niet hadden gerekend op een soort halve tour want we betaalden ten slotte alleen voor transport, maar we werden getrakteerd op een hele mooie dag. Alle lof voor Ben! Dus als je een keer georganiseerd naar Bolivia en het zuiden van Peru wilt (incl Machu Pichu): www.benverhoeftours.com. Stuk goedkoper dan een NL bureau en een super organisatie.

Zo genoeg reclame. Overal in Zuid-Amerika zijn memorabilia te vinden van Ché Guevara. In Argentinië konden we al een huis bezoeken waar hij zou hebben gewoond, enz... De generalisimo is uiteindelijk vermoord hier in het pittoreske Bolivia op de vlucht voor de CIA terwijl hij probeerde de revolutie, zo succesvol in Cuba, in heel Zuid-Amerika te verspreiden. Ondanks dat we niet de officiele tour deden en dus niet stopten op de plaats waar hij vermoord is, of tentoongesteld, reden we er wel doorheen en werden we overal kort op gewezen. Het kon niet op. Tot nu toe had ik al deze heldenverering een beetje links laten liggen, maar wie is er geen communist geweest in zijn jonge jaren, en het was toch wel bijzonder om mee te maken.

Ondanks ons vroege vertrek duurde het door alle kleine kronkel weggetjes toch nog geruime tijd voordat we in de vallei van Samaipata aankwamen, maar voor deze keer was dat prima!