It's Asado time!

Trip Start Jan 16, 2012
Trip End Aug 16, 2012

Flag of Argentina  , Northern Argentina,
Friday, June 1, 2012

Het einde van een land, het einde van een eetcultuur. In Argentinie en Chili, die ik voor het gemak bijelkaar neem, is een grote variateit aan gerechten te vinden. Het eerste dat je opvalt is dat de Spaanse keuken niet een hele grote invloed heeft op de dagelijkse kost van de Argenlenen. De pizza en pasta zijn dominant als eenvoudige maaltijd en waren voor Joyce en mij dan ook menigmaal een betaalbare avondmaaltijd/lunch.

Eigenlijk is natuurlijk het eerste wat je opvalt de etenstijden. Natuurlijk heeft dat niets met het eten zelf te maken, maar het is wel erg relevant geweest voor hoe wij onze dag indeelden. De lunch wordt in Argentinie gebruikt tussen 13:00-15:00, dan is er een snack om 18:00 en ten slotte kan je vanaf 22:00 wel terecht in een restaurant. Nu is dat in Chili wel gewoon 20:00, maar vanwege onze lange tijd in Argentinie hebben we hier veel mee te maken gehad. Na een weekje of twee geprobeerd te hebben ons aan te passen zijn we uiteindelijk met het eten gaan schuiven. We nemen nu als goede duitsers om 1300-14:00 een zware lunch zodat we 's avonds of helemaal niks of alleen nog maar wat brood eten.

De porties in Argenchili zijn namelijk nog iets waar je versteld van staat. Meestal is een eenspersoonsportie genoeg voor twee. Als je hem in je eentje eet heb je in ieder geval de rest van de dag geen honger meer. Dat hielp goed bij ons 'alleen lunch' systeem.

Waar iedereen natuurlijk meteen aan denkt bij Argentinie, en daarom heb ik er lekker even mee gewacht, is natuurlijk het vleesch! Welnu, de Argentijnen houden van vlees het is waar. Vlees komt meestal van de Asado (lees: houtskool bbq) en een portie kan bestaan uit een stuk, maar voor feestelijke gelegenheden neem je een parrilla. Een parrilla is een selectie van worstjes, stukken kip, stukken varkensvlees en natuurlijk biefstuk. Deze schotel kan of onbeperkt of een selectie van stukken vlees komen en bij een uitgebreidere parrilla heb je natuurlijk meerdere stukken rundvlees dan alleen biefstuk.

Eten die Argentijnen dan ook nog wat anders dan vlees? Ja de pizza's en pastas zijn al genoemd. Deze worden vaak als snack of voor de lunch gegeten, maar een andere belangrijke steunpilaar is natuurlijk heerlijk verse groenten. Ik bedoel natuurlijk empanada's, ze eten geen groenten! De empanada is een heerlijk voorafje. Het is gebakken of gefrituurd deeg gevuld met vlees of kaas.

Nog iets opgevallen? Ja al op een van de eerste dagen at ik een Chileense specialiteit die ik jullie niet wil onthouden: pastel de choclo. It's a maais gerecht dat ik helaas verder niet tegen gekomen ben in argentinie, maar zeker de moeite waard! Oh en dan vergeet ik bijna Lama. LLama ben ik alleen in Noord-West Argentinie tegengekomen en ik het past eigenlijk beter in de 'altiplano' keuken van Bolivia dan in de keuken van Argentinie, maar ik kan het jullie wel aanraden. Wij aten het op zo'n 3000 meter op de grens met Bolivia. Het smaakt een beetje naar mager varkensvlees, best mjummie.

Leuk natuurlijk al dat dat eten, maar eigenlijk ging het natuurlijk allemaal om de wijn....

Sabine on

Ik krijg honger van al die verhalen!!!!!

Inge on

Ziet er heerlijk uit....
Ontzettend leuk om jullie ervaringen te lezen. Bedankt voor de link Joyce!
En natuurlijk nog enorm veel genoegen, plezier en verwondering toegewenst.

Inge

Karin on

Choclo hebben ze in Peru ook genoeg. Vergeet vooral daar ook niet Ceviche te eten; rauwe vis in citroensap gegaard. En cavia, omdat het grappig is :-)
Alpaca is vrij droog, maar nieuwe ervaringen zijn altijd goed toch? En spiezen met stukken runderhart waarvan ik even de naam vergeten ben. Mijn favoriet in was "aji de gallina", kip in een geel sausje.