AMOK!

Trip Start Jan 16, 2012
Trip End Aug 16, 2012

Flag of Cambodia  , Kaôh Kŏng,
Monday, March 12, 2012

Tijd voor het laatste culiblog van Azie! We zijn vertrokken uit Cambodja om nog vier nachten in Bangkok te zitten voor we vertrekken naar Australie (17-3) en Nieuw-Zeeland (22-3). AMOK maken, echt iets wat Johan zou kunnen zeggen. Het is echter ook een van de nationale gerechten van Cambodja. Een curry met cocosmelk, noodles en traditioneel vis. Erg smakelijk mits goed gemaakt.

Kokos is de basis van de Cambodiaanse keuken in mijn optiek, ookal heb ik veel dingen gegeten waar het niet in zat. De verklaring hiervoor is dat bijna alle Cambodianen (die niet in de stad wonen) een eigen kokospalm bij hun huis hebben staan. Net als in bij Maarten in Zuid-Duitsland is het planten van een palm onderdeel van het bouwen van je huis. Het tweede opvallende van de Cambodiaanse keuken is de sugar cane. De suiker hiervan wordt in de meeste gerechten gebruikt als zoet tegenwicht voor bijvoorbeeld peper. Daarnaast staan overal langs de weg stalletjes waar de stengels worden uitgeperst voor wat vers sugar cane sap! Een heerlijk verkoelend zoet drankje dat lichtjes naar gras smaakt.

Tijdens ons verblijf heb ik drie verschillende eetculturen meegekregen. In de steden is alles verkrijgbaar. Van heerlijke taco's tot het noodle standje langs de weg. In Kep heb ik een week lang schitterend verse zeeproducten gegeten en in Chi Pat heb ik als een goede Aziaat alleen maar rijst en noodles met wat stukjes ei, groenten en soms varken gegeten. Zelfs in Chi Pat hebben we ondanks de basic omstandigheden ook een keer heerlijk gegeten. Op onze rustdag zijn we door onze gastheer verwend met een uitgebreide lunch met onder andere een heerlijke
salade met boontjes, komkommer, koriander en rauw rundvlees (in citroenzuur), een Khmer soep en nog een heerlijk gerecht met boontjes!

Wat verder opvalt aan het eten in Cambodja, is dat het minder pittig is dan in Thailand en Laos. Dit kan gedeeltelijk worden verklaard door de grote hoeveelheden kokosnootmelk, maar daarnaast wordt in Cambodja veel meer gebruik gemaakt van zwarte peper, zoals we die in Nederland ook gebruiken. Dat is een heerlijke afwisseling van alle rode peper van de andere landen. Zeker als het zo vers van de plantage afkomt als in Kep! Na drie weken Cambodja miste ik mijn potje chilli op tafel soms wel, maar dat is ook een goed teken. Ik begin te integreren :).
Ik had het niet verwacht, maar uiteindelijk denk ik dat ik over het geheel genomen in Cambodja het lekkerst gegeten heb (met uitzondering van de kookcursus in Chiang Mai). Door de afwisseling en natuurlijk de verse vis. Zo op naar Australie, het land van de bbq en...

Chiel on

Australie? En niet eens even laten weten?

Mary on

Je gaat mij toch niet vertellen dat Joyce ook zeefruit heeft gegeten? Of is ze ook geintegreerd? Ik ben benieuwd.

CEM on

Ha luitjes, wat een waanzinnige avonturen. Toch hebben jullie ons nog niet kunnen overtuigen dat we het ook eens moeten gaan bekijken... Zijn wel ontzettend benieuwd naar jullie volgende bestemmingen, nieuw zeeland en australie staan nl wel op ons wensenlijstje. Eens kijken of jullie reisverhalen ons nog enthousiaster gaan maken!?! DOEIII, liefs Clau, Ed en Marit XXX

Femke on

hmm, ik krijg trek van deze lekkere cambodjaanse culibeschrijving :)
grt, Femke