Extremisme en boomgaarden

Tuol Sleng Genocide Museum Phnom Penh

Flag of Cambodia  ,
Thursday, February 23, 2012

Phnom Phen, hoofdstad van Cambodja, stad van de cyclo (de fiets tuk tuk), de Russian market en natuurlijk de tragische geschiedenis van de Rode Khmer.

De nagedachtenis aan het bewind van Pol Pot is de reden dat de meeste mensen de stad bezoeken. De killing fields en de S21 prison zijn meestal de enige touristische attracties op de agenda. Extra cru is het dat je nu vlak bij de killing fields de 'shooting range' hebt. De mogelijkheid om met een bazooka op een koe te schieten. Maar voor de tuk tuk driver maakt de locatie niet uit. Het betekent voor hem gewoon wat extra commissie en $ als hij je weet te verleiden om na de massagraven te hebben bezocht je eens te laten gaan. Ik weet niet wat dit zegt over de relatie die de cambodjanen zelf hebben met hun verleden, ik vind het wel jammer.

Het regime van de Rode Khmer geleid door de mysterieuze organisatie Angkor met Pol Pot, broeder nummer 1, aan het hoofd was in Cambodja aan de macht tussen '75-'79. Het verjoeg met een leger van boeren kinderen het corrupte en door de Vietnam oorlog verzwakte regime. In de korte tijd dat het aan de macht was wist het 1/3 van de eigen bevolking te vermoorden voordat Vietnam het welletjes vond en het regime verjoeg. Hierna volgde een bloedige geruilla oorlog die Pol Pot wist vol te houden met steun uit het westen! In 1996 was de oorlog echter voorbij en kon de wederopbouw beginnen.

Het best kan ik de situatie beschrijven, net als het rtl4 nieuws, met een human interest verhaal: onze gids in de S21 gevangenis woonde in Phnom Phen toen de stad in 3 dagen ontruimd werd door de Khmer Rouge. Hierbij raakte ze gescheiden van een deel van haar familie en naar een van de collectieve boederijen gestuurd en daar zonder enige training aan het werk gezet. Gelukkig overleefde ze het drama, maar helaas bleken een paar familieleden bij het weerzien niet zo gelukkig. Wat mij meer raakte was dat ze graag naar school wou toen ze terug was in Phnom Phen, helaas waren er nog 6,7 jaar geen scholen omdat Pol Pot, zelf leraar, het vooral voorzien had op iedereen die niet paste in zijn agrarische heilstaat. Inderdaad leraren, brildragers, intellectuelen,...(etc.).

Cambodja heeft het nog steeds moeilijk heeft met deze erfenis, zo waren een aantal kopstukken tot voorkort vrij en blij om te staan waar ze wilden en heeft het regime door de jaren een heel aantal beulen een pardon verleend. Gelukkig staan er nu een aantal voor de rechter...

Waar wij bij ons bezoek het meest mee werden geconfronteerd was waar de mens allemaal toe in staat is. Landgenoten die elkaar genadeloos afslachten. Kinderen, babies doodgeslagen op een boom en mensen vermoord met hakbijlen, messen en scherpe planten. Allemaal omdat kogels te duur waren en je een heel gezin moest vermoorden omdat iemand anders wraak kon nemen. Pol Pot quote: "beter een onschuldige vermoorden, dan een schuldige laten lopen".

Extremisten zijn mensen met een overtuiging waar je niet mee in discussie kan gaan. Ik heb me er in het verleden ook wel toe aangetrokken gevoeld. Vooral als het doel je zo belangrijk lijkt dat alles verder irrelevant lijkt en eigenlijk zou moeten wijken, bijvoorbeeld in de hele klimaatdiscussie heb ik heel wat radicale literatuur gelezen. Khmer Rouge is een goede herinnering aan het belang van debat en een gezond verstand.

Zo lopend tussen de massagraven waar vroeger revolutionaire liederen klonken om het schreeuwen te maskeren kijk ik naar de fruitbomen die er nu groeien en wordt het langzaam stiller in mijn hoofd....

My Reviews Of The Places I've Seen

Loading Reviews

edgarjoyce
edgarjoyce on

De term ""schuldig landschap"" komt hier bij me boven.
Dieuwke

En ook 'overdreven' en 'giraal' on

De term 'dat had toch niet gehoeven' komt bij me op.