Ankor Wat?!

Trip End Aug 16, 2012

Siem reap temple villa

Flag of Cambodia  , Khétt Siĕm Réab,
Sunday, February 19, 2012

Te fiets, te voet en te tuc tuc hebben we de resten van de belangrijkste bouwwerken van het Khmer koninkrijk verkend.

Even wat geschiedenis: tussen 600-1400 waren de Khmer in dit deel van de wereld aan de macht. Het rijk reikte van het huidige Birma tot en met Vietnam, inclusief delen val Laos. De koningen van de Khmer, voorouders van de Cambodianen, waren fervente tempelbouwers. Eerst
omdat hun versie van Hinduisme/Boedisme het bouwen van tempels als plicht zag, maar Ankor Wat werd gebouwd om de koning zelf te eren. Onder de macht van het Khmer rijk ontstond een speciale versie van het hinduisme/budisme met aan het hoofd de godkoning, leider van de Khmer. Uiteindelijk kostte het graven van grote meren en het bouwe van enorme complexen, gecombineerd met invallen van de Thai en de Vietnamezen te veel energie en Cambodja is nooit meer zo belangrijk geweest in de wereld.

De eerste dag hebben we de twee grootste complexen bezocht. Ankor Wat zelf, je weet wel die afbeelding op het Ankor bier en Ankor Tom een 5km2 grote stad met meerdere grote tempels. Daarna volgende op onze eerst dag nog wet kleinere tempels en natuurlijk de jungle tempel Wat
Phnong.

Natuurlijk moet je zelf bij dit wereldwonder geweest zijn en ik vertrouw er op dat hij bij iedereen op het rijtje 'to see' staat, maar ik wil toch een paar opservaties maken die mij het meest hebben geraakt.Eerst natuurlijk het formaat, de bouwkunst en de gedetaileerdheid van de tempels. In veel van de tempels vind je namelijk zandstenen graveringen. Deze afbeeldingen hebben vaak een religieus of oorlog thema. In de Bayon tempel gaan ze echter ook in op het dagelijkse leven van de Khmer. Je ziet hoe rijst verbouwd wordt, hoe spullen naar de markt worden gebracht en wat ze gebruiken om hun spullen in op te slaan. Op zich al mooi om een beeld te hebben van hoe mensen in die tijd leefden, je beseft pas echt hoe relevant het is als je de volgende dag een visser ziet met precies dezelfde drietand en mand als afgebeeld in een tempel duizend jaar uit. Verder bijzonder aan de Bayon is dat het een poging was van de toenmalige koning om alle religies die in zijn land waren in een tempel te verenigen. Er zitten   dus moslim, budistische, hinduistische en animalistische elementen in verwerkt. Het lijkt me geen slecht idee om dat ook eens te proberen, het liefst deze keer zonder slavenarbeid.

De tweede dag (na een dagje bijkomen in de spa) hadden we een tuc tuc geregeld van een van de wanhopige chauffeurs in Siem Riep. Helaas kwam uiteindelijk zijn neef/broer/vriend opdagen die geen Engels sprak. Hij nam ons mee op het 'grote rondje'. Ondanks dat we hadden afgezien van het bekijken van zonsondergang of zonsopgang was het wel mooi licht toen we zo rond 7:30 aankwamen (ja dat reizen is niet alleen met je kont in de zon in Don Det). Twee tempels vond ik echt noemenswaardig. De eerste was een enorm complex met een eigen muur waarbinnen wel
40.000 mensen geleefd hebben (dat is bepaald door het afteleiden van rijstleveranties aan de tempel). Veel gebouwen waren van hout en bestaan natuurlijk niet meer. Je wandelde dus rustig een km door het oerwoud voordat je aankwam bij het tempelcomplex on het midden van de
'stad'. De tweeds tempel die ik wil noemen is 'nam kei'. Deze tempel lag niet op het gewone cirquit, maar ik had er over gelezen in een boekje. Uiteindelijk moest ik 2 km door de jungle lopen op een zandpad (nee er waren geen landmijnen) voordat ik bij een half overwoekerde
tempel terecht kwam. Het was een hele opluchting om eens alleen bij een tempel te zijn, alleen met de vogels de beelden en tempel resten, zonder bussen met Japanners. Zeker de moeite waard!

Natuurlijk hebben we met twee dagen tempels lang niet alles gezien, maar net als bij Sukhuthai in Thailand waren we na een paar dagen tempels wel wat tempelmoe. Ankor Wat is echt zeker een must see en was zeker een van de 'bezichtigingstechnische' hoogtepunten van onze reis.
Ook de tussenliggende dagen in Siem Reap waren erg gezellig! Dus wees niet bang wij vermaken ons wel. Helaas Lara Croft niet meer gezien ;)

sabine on

Klinkt super indrukwekkend allemaal!

edgarjoyce
edgarjoyce on

Fantastisch gebied lijkt mij.
Hebben nu een kaart van Thailand, Laos , Cambodja en
Vietnam aan de muur. Met vrolijk gekleurde punaises.
Zijn onder de indruk van jullie
afstanden!!!!
Dieuwke

blownaway
blownaway on

De bus is geduldig....

Womb Raider on

Ja Lara Croft was bezig. Zo is ze.

blownaway
blownaway on

Johan dat zeg je toch niet over onze Lara C?