It's a holiday in Cambodia!

Trip Start Jan 16, 2012
Trip End Aug 16, 2012

Siem Reap Temple Villa

Flag of Cambodia  ,
Saturday, February 18, 2012

Ongeduldig wachten mijn lezertjes op het laatste nieuws. Geen nood! De nieuwste update is daar, hopelijk binnenkort met foto's :).

De meeste van jullie weten het niet, maar op vrijdag 17 februari hebben wij Laos verlaten voor de kakofonie van Cambodja. De busreis was natuurlijk weer van Laotiaanse degelijkheid met een uurtje of 5 vertraging (inclusief paar uur zinloos wachten aan de Cambodjaanse grens op de aansluitende bus). Om 03:00 in plaats van 22:00 kwamen we in Siem Reap aan.

Voor de topografische helden onder ons, ja jij Johan, is het dan gelijk duidelijk dat we beginnen met de tempels van Ankor Wat. Dit tempelcomplex gebouwd door de Khmer, de voorouders van de huidige inwoners van Cambodja, is gebouwd tussen +/- 900 en 1300 ter ere van hun godkoningen. Het is daarnaast ook een van de dingen waar ik het meest naar uitkeek op mijn reis door AziŽ.

Voordat ik ga uitleggen of we wel of niet Lara Croft zijn tegengekomen (ja Tomb Raider is hier opgenomen) eerst iets over onze eerste ervaringen met Cambodianen. Laat ik me eufemistisch uitdrukken en zeggen dat het even wennen is. Positief in de zin dat restaurants er echt wat van maken en je positief verrast kan worden door het feit dat de bediening je niet alleen stoÔcijns aanstaart, maar ook je bestelling op komt nemen. Negatief door de complete overdaad aan mensen die wat van je willen. Als een soort jankende katten jengelen verkoopsters van rotzooi/water/lunch achter je aan terwijl je ze probeert duidelijk te maken dat jij geen behoefte hebt aan hun diensten. Ik begrijp dat iedereen hier ook zijn eigen boterham moet verdienen, ook al ben je een kindje van zes, maar het is wel even wennen na de relaxte Laoitianen.

Waar je ook tegen aanloopt zijn de vriendelijke tuc tuc chauffeurs. Vanwege het tegenvallende toerisme (bron: Siem Reap today) is er niet alleen een overdaad aan bieraanbiedingen, ook de tuc tuc markt is volledig verzadigd. Iedere 3 meter ontwijk moet je vriendelijk uitleggen dat je geen tuc tuc nodig hebt. Niks gaan ze uit de weg. Vooral de tuc tuc's opgetuigd als batmobiel of Rolls Roys zijn zeker grappig, maar al ik een tuc tuc nodig had ging ik wel naar je toe! Ok genoeg gejengeld, Siem Riep is een super plaats om je een paar dagen in te vermaken. Het is te voet te doorkruisen, er zijn veel restaurantjes, cafť's, lekkere bakkerijen (die opvallend vaak en gek genoeg de Blue Pumpkin heten), heerlijk eten, dans optredens en heel veel Neonverlichting. Zo hebben Joyce en ik ons tijdens een proeverij van Cambodjaanse lekkernijen (Lok Lak, Amok, etc...) een heerlijk flesje wijntje kunnen drinken, zoals jullie weten per glas in Laos al niet te betalen, op onze aankomt.

Nog een ding wat wennen is, naast het verlies van mijn geliefde beer lao, is het betalen in het speelgoedgeld dat de Dollar heet. Cambodja heeft namelijk wel de Riel, maar uit de geldautomaat komen de greenbacks uit de USA. Dit maakt het betalen wel weer anders omdat je niet meer met tienduizenden zit te rekenen zoals in Laos, maar gewoon met 1,2,10 dollar. Je wisselgeld (kleiner dan 1 dollar) komt wel gewoon in Riel die je daarna ook gewoon kan gebruiken om te betalen. Zo genoeg over de culture clash en het wennen aan een nieuw land. Volgende keer meer over het zoveelste wereldwonder

Maartje on

Ik kan mij voorstellen dat het even wennen is, zo'n nieuw land, zo'n andere mentaliteit. In Marokko kwam ik in soortgelijke situaties terecht, daar willen ook veel mensen vanalles verkopen en is het nemen van een taxi, of het afrekenen van een drankje soms een hele belevenis. Het is slim om van te voren een prijs af te spreken, maar dat doe je vast al. Verder hielp het mij om te kijken naar hoe anderen ermee omgaat. In Marokko kwam ik er hierdoor achter dat een klein handgebaar/hoofdgebaar en niet nieuwsgierig naar een verkoper(of het waar) kijken, al erg helpt! Anyhow, veel plezier, ook bij de tempels!

Wat maartje zegt on

Boekelo is ook elke keer weer flink wennen.