Let's get some laap!

Trip Start Jan 16, 2012
Trip End Aug 16, 2012

Flag of Lao Peoples Dem Rep  ,
Friday, February 17, 2012

Nu de wind ons weer richting het volgende en al weer derde land op onze reis blaast grijp ik de kans aan om mijn ervaringen met de Laoitiaanse keuken met jullie te delen. Zoals al eerder genoemd is er binnen de Laoitiaanse keuken een invloed te merken van zijn vroegere koloniale overheerser. Dit komt op het culinaire vlak vooral naar voren door het gebruik van stokbrood. Dit
zie je bijvoorbeeld niet in Thailand. Ook goede koffie is blijven hangen. Dit is zelfs een van de 'cash crops' waarmee ze boeren proberen te overtuigen om te stoppen met het groeien van opium. Ook biedt koffie een kans aan de boeren om de destructieve landbouw methode van 'slash & burn' achter zich te laten. Op onze reis hebben we echter helaas soms moeten zien dat het nog niet zo ver is.

Oh ik ratel weer door als een politicoloog in een café debat. Eten, daar ging het om. Naast de invloed van Frans is ook de Thaise keuken en in sommige delen de Vietnamese keuken goed te merken. Deze invloed is trouwens wederzijds aangezien de Laoitaanse keuken de dagelijkse
kost is van een derde van alle Thai (bron: Rough Guide Laos, 2011). De menu's in de restaurants waren vaak vergelijkbaar met die in Thailand: currie, noodles, gebakken rijst en (noodle) soep (allemaal te combineren met kip, vlees of vis) voerden de hoofdmoot. Natuurlijk waren er een aantal (regionale) specialiteiten die wij zoveel mogelijk probeerden. De laap of larp is de meest voorkomende en is een pittige salade van gehakt van: kip, rund, buffel of varken. De
salade wordt op smaak gebracht met citroengras, koriander, knoflook en natuurlijk 'fish sauce'. In zijn eentje is het dan ook de belichaming van de belangrijkste smaken van Laos.

Buffel is trouwens wel iets dat ik niet voor Laos heb gezien en dus ongemerkt een extra specialiteit! Verder zijn ze dol op grillen. Kippen (liefst het hele karkas opgesperd op een stok), varkens en natuurlijk vis! Mók pa, of vis in bananenblad is een belangrijke die niet mag ontbreken. Vis blijft namelijk de belangrijkste vorm van eiwitten in Laos. Helaas was de versie die ik at niet zo geslaagd omdat de graten moeilijk van de vis te onderscheiden waren. Dan was de verse Mekong vis van de bbq in Don Det een stuk beter! De Laotiaanse bbq zoals te zien was ook een aardig verschijnsel. Met ze'n 3 of 4-en rond een bak met houtskool (hier in de tafel verscholen) met daarop een bbq rooster met een reservoir voor bouillon zodat je ook wat groente kan bereiden.

Natuurlijk mag ik het belangrijkste van de Laotiaanse maaltijd niet vergeten! De sticky rice! Als begeleider van elk volwaardige maaltijd dient deze iets wat plakkerige (maar niet te) als vork voor bij de maaltijd. Iedereen heeft zijn eigen bakje rijst en schept met zijn sticky rice wat eten uit de gemeenschappelijke gerechten. Deze culturele gewoonte van gerechten delen is voor veel toeristen even wennen omdat gerechten zelden tegelijk op tafel verschijnen, maar in Lao time, dat is als het volgende gerecht klaar is. Glazig wordt de blik in hun ogen als je er iets van zegt want in de cultuur is het delen van de gerechten een vast onderdeel van de maaltijd!

Hoe kijk ik terug op het Laoitiaanse eten? De kwaliteit en de smaak vonden we vaak minder dan in Thailand, maar vooral dat delen van eten en de ervaring van het eten in een Laoitiaans restaurant maken de eetervaring onvergetelijk!

oma opa on

lekker dat eten buiten de deur een hele belevenis liefs opa en oma

René on

Ik krijg honger van jullie verhalen, maar waar blijven de bijbehorende foto's??
Dan kunnen we namelijk ook zien wat jullie eten.....
Geniet ervan!

fre on

foto's!!

edgarjoyce
edgarjoyce on

Samen delen , samen spelen, samen leven, samen reizen!!!!
Samen genieten.

edgarjoyce
edgarjoyce on

edgarjoyce dat ben ik Dieuwke moeder en schoonmoeder
en samen lezend

Hank on

Sticky rice! Onvergetelijk!
Geniet er van, lieven mensen!