Up North and scenic roads

Trip Start Jan 16, 2012
Trip End Aug 16, 2012

Flag of Lao Peoples Dem Rep  ,
Friday, February 3, 2012

Het mooie van het openbaar vervoer is dat je de tijd hebt om naar buiten te kijken en van de omgeving te genieten terwijl iemand anders rijdt.

De week waarin Joyce dertig werd stond dan ook in het teken van mooie routes en wat R&R. Het Noorden van Laos is erg bergachtig en vooral het riviertje de Nam Ou richting Nam Khiaw en de bergpas van Luang Prabang richting Viang Vieng werden erg aangeraden.

Om bij te komen van alle haarspeldbochten brengt Nam Khiaw hangmatten, mooie bergen en tours naar watervallen. Het wel even wennen aan de rurale omstandigheden na Luang Prabang. Judith, die we daar troffen omschreef het dorpje zo: "nu ben ik echt geschokt, het lijkt Angola wel". Dat viel wel mee, de mensen hadden tenslotte geen honger en er was zelfs een school!

We gingen op zoek naar een tour om wat van de scenery te kunnen zien. Helaas bleken Tourprijzen in Laos namelijk vaak af te hangen van het aantal mensen dat mee wilt doen. Gezien het gebrek aan mensen dat bleef hangen in de hangmat de enige doenbare tour!

Het tweede stuk van onze 'scenic tour' ging over het water. Op de Nam Ou met de boot terug naar Luang Prabang. Dit was een schitterende tocht op een klein bootje (25 man) dwars door de oerbossen en berghellingen. Soms moesten we wel even uitstappen vanwege de lage waterstand, maar dat gaf niks!

Na een tussenstop in LPB, en het vieren van de verjaardag van Joyce met een glas wijn (hier een onbetaalbare luxeproduct ondanks de Franse erfenis), begonnen we aan de derde scenic track: met de bus van LPB via Viang Vieng naar Vientiane. Dit was een schitterende rit over een bergpas en daarna nog een uur of wat door het laagland.

Met slechts vijf uur vertraging kwamen we aan in Vientiane waar we een paar dagen moesten herstellen van de lokale cuisine. Opgesloten in ons hotelkamertje, op en neer naar de wc, mochten we van onszelf de eerste keer de Volkskrant lezen en zwijmelen over Nederland.

oma en opa on

wat fijn dat jullie zo genieten van al het moois en bedankt voor de kaart liefs oma .

Erik on

Er waren toch zeker ook geen negers, daar in LP?

blownaway
blownaway on

Geen jagers, geen negers ;)