Bowling for Luang Prabang

Trip End Aug 16, 2012

B&B Guesthouse

Flag of Lao Peoples Dem Rep  ,
Wednesday, February 1, 2012

Het is al weer te lang geleden dat we wat van ons lieten horen, maar niet getreurd ik heb vandaag weer wat te wachten dus zal jullie weer bijpraten.

We zitten nu in Thakek vlak bij het Khammouane national park. Morgen pakken we de bus naar Pakse (of pak ze niet ;)) en sinds we Luang Prabang hebben verlaten op 2 februari zijn we 3 nachten in Nam Khiew geweest, in Vientiane voor 3 nachten en uiteindelijk op 8 februari
aangekomen hier in Thakek. Hierover later meer!

Eerst meer over Luang Prabang. Zoals ik eerder vermeld heeft de Laotiaanse regering het beleid dat iedereen om 00:00 op zijn woon of verblijfplaats moet zijn. Dit heeft tot gevolg dat het hele land een paar uur eerder begint en eindigt dan je gewend bent. Een Laotiaan staat gewoonlijk om 4-5 uur op, gaat aan het werk en sluit om 22:00 's avonds zijn oogjes. Als je dus ook maar een beetje van de 'banana pancake trail' af raakt dan sluiten restaurants om 21 uur de keuken en om 22:00 de deuren. In de toeristische centra is iets meer coulance, namelijk half twaalf. Maar waar een wil is, en genoeg geld, is een weg en daarom gaat iedereen in Luang Prabang (LPB) bowlen....

In groepen staan ze je op te wachten buiten de 2,3 backpackerbars. De tuc tucs, busjes en pick-ups. Allemaal roepend: "Bowling?!, You want?". Gewapend met de macht van de aantallen ga je meestal met de halve populatie van de die dag gearriveerde slowboat in onderhandeling. Onder luid geroep van aantallen, bowling en natuurlijk "beer lao", "good for you, good for me" stap je in je vervoersmiddel naar keuze.Wij belanden op onze eerste avond in een minibusje waar wij de keuze hadden tussen lao of techno muziek. Dus terwijl we over het asfalt
vlogen blčrden we lekker mee met de Laotiaanse hits.

Daar stond ik dan, op een echte bowlingbaan midden in Loas, rond middernacht, met uiteindelijk zo'n 70 andere farang te bowlen. Het ging niet echt goed, maar dat was natuurlijk ook niet het belangrijkste van deze bowlingbaan. Wel kon je sigaretten en motoren winnen als je goed genoeg gooide en hadden ze koude beer lao, lao lao whiskey en cocktails.

Gelukkig kent LPB ook minder 'party people' vermaak. Zo zijn we de tweede nacht, ik bedoel natuurlijk avond, met onze 'dancing shoes' en een groepje mensen naar de Laotiaanse disco gegaan. Dat was een authentiekere beleving. Terwijl we uit ons busje kropen, natuurlijk dezelfde van de avond ervoor, kwamen de Neon lichten en het gedreun ons tegemoet. Honderden scooters, het voornaamste vervoersmiddel van de meeste Laotianen, stonden 'ordelijk' opgesteld onder het toeziend oog van een echte parkeerkaartjes verkoper. Zonder toegang te hoeven betalen en met een air van zelfverzekerdheid en een zekere gezonde spanning betreden we de dansvloer. We zien een grote hal met twee VIP podia en twee bars.

Het is stampens vol met Laotianen die allemaal rond sta tafels gegroepeerd staan. Natuurlijk zijn er groepjes giechelende meisjes en stoďcijns kijkende jongens. Ze drinken bijna allemaal Beer Lao dat ze eerst overgieten in een glas met ijs. Beer Lao wordt meestal verkocht in flessen en het is dan ook niet verwonderlijk dat de vloer bezaaid ligt met gebroken flessen. Heel praktisch in een land dat de slipper tot nationaal schoeisel heeft verheven. Wat je niet ziet is een dansvloer, of in ieder geval dansende mensen, zoals in de meeste westerse disco's. Iedereen staat een beetje te springen bij zijn tafeltje maar als er tussen de Europese hits een Laotiaans nummer voorbij komt, dan ontploft de boel!

Helaas is alle danspret voor ons van korte duur, want een disco is natuurlijk geen bowlingbaan. Om 12 uur begint de zaak langzaam wat leger te worden en om half 1 gaat de TL verlichting aan. Stug door dansend weten weten we het nog tot 1 uur te redden maar dan gaat de muziek uit en is het terug naar de minivan. De Engelse sluitingstijden van Laos maken het uitgaan wel tot een bijzonder fenomeen. Ik hoop dan stiekem ook dat ze het niet zullen afschaffen. Het hoort gewoon bij Laos, zoals stokbrood, buffalo laap en beer lao.

Uit verhalen van de backpackers die ik aanduidt met 'party people' die vooral in Laos zijn om bier te drinken en te feesten begrijp ik dat je tot op zekere hoogte in Vientiane en zeker in 'World Capital of Tubing' Viang Vieng wel de hele nacht kan doorstampen onder het genot van allerlei 'happy' producten. We hopen er in ieder geval niet achter te komen. Misschien is het bekrompen, maar mensen die 30 dagen gaan tuben mogen van mij in Thailand blijven. Genoeg te feesten daar. Ik ben echter bang dat het voor Viang Vieng te laat is. Als we op de 4000 Islands zijn, het beach resort van Laos, zullen we het meemaken. Spoedig meer over onze trip naar het schattige plaatsje Nong Khiew.

Sabine on

Das nog eens een bizarre bowling ervaring!!! Geen glas in je voeten opgelopen in de disco hoop ik?

Erik on

Disco? Jullie zijn toch niet op zoek naar een 2e jeugd ofzo? :)