Valle de luna og Chachaltaya

Trip Start Feb 03, 2007
Trip End Jun 29, 2007

Flag of Bolivia  ,
Friday, February 9, 2007

Idag var vi paa vores foerste guidede tur i La Pazīs omegn.
Vi startede dagen med at koere igemmen La Paz, i morgen trafikken tager det ca 40 min med vinduerne paa fuld gab og benzin osen staaende ind af vinduerne - puhaa - vi glaeder os efterhaanden til at komme til Amazonas, hvor der er groent og forhaabenligt mere rent. Naa men efter en koeretur lidt op af en af bjergsiderne var vi ved Valle de Luna, en samling af maerkelige klippeformationer, under dem loeber en ancient flod som forsaetter ned i dalen som La Paz ligger i. Efter en gaatur rundt, som virkelig satte vores hoejdetilvaenning paa en proeve, koerte vi igen igennem byen mod den anden side, hvor vi skulle bestige et bjerg, der hedder Chachaltaya (ca 5430m). Vi skrumlede op af bjergskraaningen i vores lille guidebus, saa vores foerste lamaer ( efterhaanden har vi set en del :-)). Vores guide fortalte at lamaer faktisk fik deres navn fordi de foerste spanske videnskabsmaend der kom til Bolivia og fandt dyret, spurgte de lokale :" ŋcome se llama?" (hvad hedder de?), da de lokale ikke forstod spansk (endnu) gentog de bare det sidste ord og jaa spanierne troede altsaa det var navnet
;-)
Naa men vi indtog altsaa bjerget med bankende hjerter og hovedpine (hoejdesymptomer!!) Desvaerre var det taaget, saa det blev ikke til de fantastiske billeder.
Hjemme igen gik vi paa peņa og saa et lokalt danseshow, selv kom vi ogsaa ud og svinge hofterne, vi synes selv vi virkelig styrede dansen, men tjeck billederne ud.