Werken op Ibiza

Trip Start May 01, 2008

Flag of Spain and Canary Islands  , Balearic Islands,
Thursday, June 5, 2008

Hola chicos!!!

Ja ja, mijn Spaans gaat vooruit. Twee en een half maanden ben ik in het zonnige Spanje geweest. Om precies te zijn, op het eiland Ibiza.
Maar Ibiza was niet de eerste plaats waar ik aan dacht, toen ik besloot om naar Spanje te gaan. Mijn hoofdreden, om naar Spanje te gaan, was om spaans te leren. De plaats waar ik dit zou doen was niet echt belangrijk voor mij. Toevallig bleek mijn nichtje, haar vriend en nog een vriendin naar Ibiza te gaan rondom dezelfde tijd als ik had geplant om in Spanje te zijn. Daar was ik dan, en sloot me aan bij hun 1-weekse vakantie op het party-eiland.

Mijn nichtje en vrienden verbleven in een all-inclusive Hotel in Port des Torrent, ongeveer 6km ten westen van de stad Sant Antonio.
Omdat ik plande om veel langer in Spanje te blijven, koos ik voor een goedkopere optie. In het nabij gelegen Cala Bassa zette ik mijn tent op bij een camping. Een mooie plek tussen de naaldbomen en met een van de bekende stranden voor de deur.

Samen met mijn nicht Antina, haar vriend Mike en vriendin Steffi bezochten we het grootste deel van het eiland. Gelukkig hadden we een huurauto, daardoor was het veel makkelijker om het eiland te verkennen en om 'off the beaten track' te gaan. Hoewel niet off the beaten track, maar een van mijn meest favorite plaatsen op Ibiza is toch de oude stad, genaamd Dalt Vila, in de hoofdstad Eivissa. Smalle steegjes, kleine keistenen straatjes, de was hangt van de kleine balkons en katten struinen over de stenen trappen. Dit voelt als Spanje een eeuw geleden...

Behalve het rijden rond het schilderachtige eiland, het bezoeken van mooie stranden, baaien en historische gebouwen, namen we ook deel in hetgene waar Ibiza om bekend staat: Feesten! Wat zou een bezoek naar Ibiza zijn zonder tenminste één nacht goed feesten? Enkele hoogtepunten zijn het zien van de zonsondergang van het bekende Café Del Mar, een bezoek aan het eveneens bekende Bora Bora Strand en ten slotte een nacht clubbing in de Privilege Discotheek met DJ Mauro Picotto.

Na een week was het helaas al weer tijd om afscheid te nemen van mijn nicht en vrienden. Ik was weer in mijn eentje. Vanaf toen begon ik een baan te zoeken op het eiland. Ik was van plan om een cursus als Divemaster te volgen en dit te combineren met werken bij een van de Diveshops. Helaas bleek dit niet helemaal zo te gaan als ik had gehoopt. De meeste Diveshops hadden al voldoende medewerkes of zochten iemand die tot october/november zou blijven.

Terwijl ik aan het rondkijken was naar Diveshops stuitte ik op een mooi 4-sterren Hotel in Port des Torrent. Het Sirenis Seaview Country Club Hotel. Uit nieuwsgierigheid vroeg ik aan de balie of zij vacatures hadden. Het antwoord was op het moment niet, maar ik kon een formulier invullen en mijn contact gegevens bij het hotel achterlaten. Enkele dagen later ging mijn telefoon. Mary van het Seaview Hotel wilde een interview met mij hebben. Geweldig!

Het interview had ik gehad en naar een paar dagen ging mijn telefoon weer. Mary van het Seaview Hotel opnieuw. Zij vroeg of ik wilde beginnen als receptie medewerker op maandag. Natuurlijk, fantastisch!
Op de eerste dag werd het een en andere papierwerk uitgezocht en kreeg ik een uniform inclusief pantelon, hemden, stropdas en glimmende leren schoenen. Ook kreeg ik een bed in een van de personeelskamers en kon ik in het hotel eten. Meestal worden de slaapkamers met 3 tot 4 andere mensen gedeeld. Maar ik denk dat ik geluk had. Ik hoefde de kamer alleen met Diego uit Eivissa te delen, hij werkte gedeelde diensten en onder de middag kwam hij binnen om een paar uurtjes 'Siesta' te houden.

Snel begon ik deel uit te maken van de "familie" en leerde ik een paar geweldige mensen kennen. Ik ben op veel plaatsen rond de wereld geweest en nog steeds werd ik verrast door de vriendelijkheid, gastvrijheid en de verbazingwekkende kalmte van de mensen in een land zo dicht bij huis.
Dankzij de vriendschap met enkele inspirerende mensen was ik nog meer gedreven om spaans te leren. Na een maand voelde ik me zeker genoeg om een gesprek te beginnen en willekeurige woorden in het spaans te roepen :)

Rond half augustus verliet ik deze geweldige plaats met zijn fantastische mensen. Ik was op weg naar Nederland om familie en vrienden weer eens te zien en om wat zaken te regelen zoals het vernieuwen van paspoort en verzekering.

Geheel in tegenstrijd met mijn vooroordeel is Ibiza mij super bevallen. Ik had een beeld van pillen slikkende party gangers, dronken Engelsen en een hoop gebruikte condooms op de met bierflessen vervuilde stranden... Okay, misschien ietwat overdreven maar toch zeker een soortgelijk beeld dat veel (vooral Engelsen) als souvenier mee naar huis nemen.
Ik was verrast door de makkelijkheid om van de Ibiza 'scene' weg te komen en te genieten van een ander gezicht van het eiland. Ibiza heeft een mooie heuvelachtige natuur met nog een aantal verlaten stukjes strand en land. Over het hele eiland zijn MTB/fiets-routes uitgestippeld. Maar deze zijn ook prima geschikt voor een beetje 'trail-running' in de koele uurtjes in de ochtend of avond. Op een aantal plaatsen wordt sportklimmen en 'bouldering' beoefend en rondom het hele eiland kan gedoken worden. Kortom, Ibiza - een feest voor iedereen.

Ik kom nog een keer terug!