Kazan

Read my review - 3/5 stars

, Tatarstan,
Friday, September 6, 2013

Junavaunuluokkia on 3 erilaista. 1-luokan vaunut ovat 2-hengen hyttejä ja 2 luokan 4-hengen hyttejä. 3-luokan Junavaunussamme oli kahteenkerrokseen laitettu sänkyjä jotka olivat kapeita ja kovia, siitä huolimatta saimme hyvin nukuttua. Lisäksi sänkyjen yläpuolella on tavaroiden säilytykseen yksi taso. Junissa on samovaari josta saa vettä esim. nuudelien, teen ja kahvin laittoa varten.

Ostaessamme lippuja ennen reissuamme oli tarkoitus kulkea suurimmeksi osaksi kolmannessa luokassa, jotta rahaa säästyisi ja tutustuisimme paremmin paikalliseen meininkiin. Liput kuitenkin olivat melko saman hintaisia, joten ostimme suurimmaksi osaksi toisenluokan lippuja.

Junamatka Kazaniin lähti klo 16.45. Yllätykseksi emme saaneetkaan 2-luokan vaan 3-luokan paikat. Vaikka useasti meille oli sanottu että kyseinen 3-luokka olisi epämukava matkustaa, sujui matka melko mukavasti sillä pietari oli lähtöasema eikä alkumatkasta haissut vielä hirveän pahalle. Matka kesti 22 tuntia vaikka olimme ymmärtäneet, että siihen menisi 30 tuntiia?? Matka meni melko leppoisasti kirjoja lueskellen, maisemia katsellen, eväitä syöden ja välillä nukkuen. Junassa oli onneksi seinässä aikataulu, mistä pystyi seuraamaan millä asemilla juna pysähtyy ja kuinka kauksi aikaa. Matka meni melko nopeasti ja pääsimme vihdoin Kazaniin.

Kazanin kaupunki vietti 2005 tuhatvuotis päiväänsä, jonka ansiosta kaupunkia kunnostettiin paljon. Kazanissa on 1,3 miljoonaa ihmistä ja sitä pidetäänkin Venäjän kolmantena pääkaupunkina Moskovan ja Pietarin jälkeen. Kazania pidetään urheilu-kaupunkina ja Kazanissa pelataankin FIFA:n jalkapallo-otteluita vuonna 2018. Kazan sijaitsee Euroopan ja aasian välissä ja siellä asuu tataareja ja venäläisiä. Tataarien kieltä puhutaan kuitenki nykyään melko vähän, joka on tehnyt kommunikoinnin vaikeaksi ihmisten kanssa.

Kazanin juna-asemalla vastassa oli Aylinin isän hyvä ystävä Nail. Nail vei meidät hostelliimme Gorky 6:teen ja pari hyvää ruokapaikkaa. Toinen paikka oli Акчарлак, mistä kävimmekin heti hakemassa pärämätchejä ja muita tataari herkkuja mukaan. Ruoka oli halpaa ja saimmekin vatsamme täyteen alle kolmella eurolla. Aylin söi vielä samana iltana pilmineitä. Hostellista pitää kyllä sanoa, että oli todella loistava ja suosittelenne sitä ehdottomasti kaikille. Henkilökunta oli ystävällistä, oli puhtaat huoneet ja suihkut. Hyvin viihtyisä hostelli!

Aylin yritti aina tilaisuuden tullen puhua täällä Kazanissa tataaria, mutta valitettavasti kukaan ei osannut. Nailin kanssa onneksi pääsi keskustelemaan tataaria ja kyllä Kallekin taas oppi pari uutta lausetta.

Olemme käynneet katselemassa kaupunkia jossa oli hienoa arkkitehtuuria. Ensimmäisenä päivänä kävelimme mm. Bauman katua joka on paikallinen kävelykatu. Lisäksi kiertelimme muita katuja ja puistoja. Seuraavana päivänä kävimme Kremlissä katselemassa nähtävyyksiä, mutta vielä jäi vähän epäselväksi Kremlin alkuperäisen rakentamisen tarkoitus. Tämän jälkeen tuli Nail hakemaan meidät ja kävimme vielä kiertelemässä autolla ympärin kaupunka ja ottamassa kuvia rankkasateessa. Kaupungissa on rakennettu viime aikoina todella paljon esim. Paikallinen vihkimispaikka "kattila", massiiviset uimastadion ja jalkapallostadion ovat viime kesänä rakennettu.

Kazanissa kuten myös Pietarissa oli katukuvassa paljon hääpareja näkyvillä päivittäin. Hääseurueet ajoivat ympäri kaupunkia hätävilkut päällä ja soittivat hääparin kunniaksi torvea. Näimme myös seurueen tanssimassa parkkipaikalla (kts.video)

Hostellissa tutustuimme venäläiseen nuoreen naiseen Dariaan joka oli hyvin innoissaan, että olimme Suomesta. Hän oli tullut Kazaniin opiskelemaan ja haluaa vielä joku päivä oppia Suomen kielen. :) olimme kuulema ensimmäiset suomalaiset jotka hän on tavannut. Halusimme antaa hänelle muiston suomesta ja onneksi olimme ostaneet monta juna-täti lahjussuklaata. Daria ilahtui todella paljon Fazerin sinisetä ja antoi meille vuorostaan lahjaksi venäläisen kirjan. Pitääkin alkaa opiskelemaan venäjää..:)

Tänään lähdemme jatkamaan matkaa kohti Ekaterinburgia, missä tapaamme Nadian (kiitos Albina kontaktin järjestämisestä :)).