Een weekje echt vakantie: De Senegalrivier (1)

Trip Start Jul 29, 2013
Trip End Oct 29, 2013

Maison FED
Lac de Guiers
La Folie du Baron
Désert de Lompoul

Flag of Senegal  , Saint-Louis,
Wednesday, September 11, 2013

Eerst en vooral moet ik de titel een beetje uitleggen. Want eigenlijk leek ons thesiswerk hier ook wel vakantie: Ik zit in een exotisch land en ben bezig met iets wat ik oprecht interessant vind! Maar nu trekken we een weekje om de twee nachten naar een nieuwe locatie.

Tijdens het weekend gingen we naar de Woestijn bij het dorpje Lompoul. Dit was de enige uitstap die onze begeleider écht de moeite vond, en ons dus ook sterk had aangeraden. Maar met deze hoge verwachtingen was het voor ons een beetje een domper. Het zijn een aantal duinen middenin een prachtig groen bebost gebied ;p (Natuurlijk is het hier nu wel het regenseizoen, vandaar het prachtig groen omliggend gebied...). Op zich waren de duinen wel mooi, maar hier de plantjes hier en daar waren wel wat vreemd. Toch als het woestijn heet. Toen we op Google Maps keken bleek de 'woestijn' een perfect afgelijnd gebied te zijn. We hadden dus vooraf al het mopje gemaakt dat het waarschijnlijk een hoop zand was in een zone die ze hadden ontbost om toeristen mee te lokken. Ter plaatse bracht ik het op, maar het bleek het compleet tegengestelde verhaal te zijn: Ze hadden de zandzone omplant met eucalyptusbomen om verdere erosie tegen te gaan. Dat voelde al een pak beter. (Maar om eerlijk te zijn: Ze hadden niet alles herbost, omdat er vrij veel toeristen naar kwamen ;p ).
In het kampement kwamen in de namiddag nog wat andere toeristen aan. Namelijk drie vrijwilligers waarvan één een Vlaamse die we al eens in St. Louis waren tegengekomen. Het was echt leuk om nog eens te kunnen discussiëren over 'gewone Westerse' dingen. En ook wel fijn om in het Nederlands tegen iemand anders te kunnen kletsen dan altijd maar wij twee onderling. Niet dat we elkaar beu zijn. In principe klikt het veel beter tussen Kaat en wij dan we vooraf hadden gedacht! Samen met deze andere jongeren maakten we een kamelentochtje. Dat vond ik echt geweldig. Het boddert wel wat harder dan een paard. En het zadel, een rijstzak gevuld met gedroogd gras, zit ook wel wat minder stevig ;)
We sliepen er in een kampement van Mauritaanse nomadententen, op de grens van het zand en het bos. Dat was wel eens wat anders! En we hadden dikke truien mee, want ohja, 's nachts zou het er heel koud worden. Hmm, die kou hebben wij toch niet gemerkt... Het toilet en de douche waren in open lucht. De muren van de 'badkamer' waren gevlochten eucalyptustakken. En ongeloofelijk maar waar, het rook er heerlijk door die takken ;)
Oh, en op terugweg naar St. Louis hebben we ons eerste echt goedkoop transport genomen. Het eerste stuk was in een stok oude auto met overal 2 mensen per zetel (zelfs op de chauffeurszetel :-o ). Het tweede deel was met de bus. Gelukkig zat de bus maar half vol, dus hadden we nog ruimte en konden we aan het raam zitten!

Maandagochtend zouden we uit onze vertrouwde kamer vertrekken. Maar aangezien we beiden 2 stukken bagage hadden ingecheckt en we een hele boel spullen gedurende onze eerste 6 weken in Senegal nooit of amper hadden gebruikt, besloten we om elk maar één stuk mee te nemen voor de eerst komende 5 weken... Het oversjassen en selecteren was een hele klus! En natuurlijk kon de super mooie, super grote, Afrikaanse wasmand die Kaat kocht ook niet mee op roadtrip.

Met de 7-places naar Richard-Toll ging vrij vlot. Maar een tip, die we al van veel mensen hadden gehoord, vermijd de achterste plaatsen. Je betaalt er evenveel voor, kan je nek niet recht houden omdat de zetel te hoog staat en je hebt minder breedte per sersoon...
Onze hotelkamer was er geweldig: super groot bed, airco, internet en een eigen badkamer. Gelukkig dat we vroegen naar hun prijs. In de Routard stond 26 000 FCFA per nacht, maar wij kregen het aan 15 000 FCFA. De eigenaar begreep dat als hij niet zo laag ging, er concurrentie genoeg was en we echt niet meer wilden geven, ook al zouden we op comport moeten inboeten.
Avondeten deden we in een lokaal Fast Food restaurant. Hier is dat een plus punt, en noemt iedereen die hamburgers op de menu heeft staan zichzelf zo. Het vreemde was wel dat de Hamburger Classic duurder was dan de Hamburger Royal. Zelfs na de uitleg van de serveerster heb ik geen idee wat het verschil is. Dat gebeurt hier wel vaker. Als je vraagt wat de schotel inhoudt krijg je te horen: kip, rijst en saus. Hoewel je natuurlijk wilt weten welke saus, want groenten zitten hier altijd mee in de saus. Vaak krijg je dan als antwoord dat het leven hier moeilijk is, dat er veel is uitverkocht, dat ingrediënten duur zijn, dat... Terwijl het geen verwijt is, maar gewoon een vraag naar uitleg. Dus we hebben uitleg bij de menu vragen opgegeven. En meestal is de saus gewoon bruingrijze uiensaus ;)
We bezochten er de 'Folie du Baron'. Een mooi kasteeltje uit het koloniale tijdperk dat nu verschrikkelijk staat te verkommeren. Met een beetje business- inzicht kan je er iets prachtigs van maken. Een hotel, een museum, een grote botanische tuin (want vroeger was er een mooi park en een mini proefcentrum voor gewassen). Het zou echt kunnen draaien. Wat tot nu toe heb ik nog niet echt iets gezien waarvoor ik mensen zou aanraden om naar Senegal te komen. Als er dan hier en daar zo een gebouw wordt gerestaureerd en er iets van wordt gemaakt, zou het wel een aantrekkelijker plaatje vormen!
Verder hadden we graag de CSS (Companie Sucrière de Sénégal) bezocht. Maar na een persoonlijke briefje van onze hoteleigenaar en heel wat gepalaver, gevlij en gesmeek bij de bewakers kwamen we maar tot: De gids is vanaf vrijdag terug, de andere persoon die jullie mogelijks kon begeleiden neemt zijn telefoon niet op... Achja. We hebben het geprobeerd. En om onszelf te troosten: Het fabriek gaat toch pas in november volle productie.

Op naar Podor. Volgens de Routard is het een hele mooie stad, we zijn benieuwd!

hedwige
hedwige on

Hey meisje, komen er nog updates ? September is voor mij ook druk maar ik lees heel graag wat je schrijft. Take care, X TW

astridvangerven
astridvangerven on