Getting the answers from the locals

Trip Start Jul 29, 2013
Trip End Oct 29, 2013

Flag of Senegal  , Saint-Louis,
Thursday, August 15, 2013

Maandag en dinsdag waren zowat de belangrijkste dagen van mijn onderzoek hier. We hebben groepsdiscussies gehouden om de laatste antwoorden op onze vragen te krijgen. Gelukkig waren de antwoorden op beide dagen vergelijkbaar, hoewel er wel een groot verschil was tussen beide dorpen: langs de grote weg en met veel koeien per eigenaar t.o.v. in de brousse en met maximum 5 koeien per eigenaar. Wat dus wil zeggen dat de antwoorden representatief zijn!
Aan de hand van deze gegevens hebben we de definitieve experimentele design bepaalt van onze enquête. Aan die design hebben wij gisteren een hele dag heel hard gewerkt. Vandaag was het onze missie om het ergens geprint te krijgen. Wat best nog wel een gedoe was! ;)

Een aantal anekdotes van de afgelopen dagen:
  • Afgelopen week is het regenseizoen hier begonnen. Dat wil zeggen dat het al 3 keer heeft geregend. De straten waren volledig overstroomd. Het deel waar de armere mensen wonen is al helemaal ondergelopen. Ik ben benieuwd naar hoe het er hier eind september zal uitzien... En het vreemde is dat ze hun bakstenen maken met een foute combinatie aan zand en andere dingen. Stenen lossen dus op in stilstaand water, maar ook door harde slagregen. Vele huizen hebben dus gaten in hun muren :s
  • Maandagochtend was er algemene staking voor het openbaar vervoer. Lichte paniek bij ons, want taxi's konden écht niet rijden! Uiteindelijk vonden we een chauffeur die het zag zitten om tot de grens van de stad te rijden om te kijken of we misschien toch niet verder konden. Ons plan was al met een paardenkar verder te gaan (want dat valt wel onder privaat vervoer...) Maar achteraf gezien was paniek absoluut niet nodig: Aan de grens van de stad zaten 5 mannen langs de weg waaraan we vroegen of we verder mochten. En na een gesprekje, zelfs zonder schuifgeld, mochten we gewoon doorrijden :) Jaja, zéér officiële staking!!
  • Baby's krijgen de borst van verschillende vrouwen in het dorp. We zagen een baby'tje bij verschillende vrouwen drinken. We vragen ons af of dit dan 'co-epouses' zijn, vrouwen van dezelfde man, of dat het kan tussen de vrouwen van een 'consession' (= een ommuurde zone waar zo'n 1 à 4 gezinnen wonen), of zelfs van een heel dorp??
  • In het tweede dorp van de groepsdiscussies was er net een ziekte geweest onder het vee. Dus een aantal ondervraagden hadden geen koeien. We hebben ook een karkas gezien waarop zo ongeveer 15 gieren zaten. Wel heel erg voor die mensen, want koeien zijn hun banksysteem...
  • Vandaag zijn we na onze print-debacles nog wat winkeltjes afgestruind in St. Louis. Ik heb een houten met dromedarisleer bekleed kistje gekocht. Maar het speciaalste: ik heb een mantelpakje besteld. Een vestje in klassieke snit, maar beprinte Afrikaanse stof en een bijpassende effen kokerrok. Ik kan er in september omgaan, want de eigenares was nu op verlof. Ik ben echt wel benieuwd. Ik denk dat het deftig, met een twist, wordt. Maar ik ben zeker dat mijn mama het mooi voor me zal vinden :)
  • Vanavond aten in een klein Senegalees restaurantje. Maar de kok werkte vroeger hier in een chique Frans restaurant. Zijn gerechten zijn zéér verfijnd en kosten tussen de 4 en 6 EUR. Echt geweldig lekker! (Je zit er wel op plastieken stoelen en het is een heel oud kamertje :p ) En er ligt een gastenboek waarvan er verwacht wordt dat je er een tekstje in schrijft. Echt een hele lieve man!
Morgen gaan we onze enquêteurs opleiden. En in de namiddag doen we een pilottest. Ik ben heel benieuwd!! Dit weekend gaan we eens naar de oceaan. Maar enkel als we locals (zoals onze enquêteurs of zo) meekrijgen, want anders wordt je continu aangesproken...