Sáo Paulo rain

Flag of Brazil  , State of Sao Paulo,
Tuesday, January 19, 2010

Hoi iedereen!

We kwamen `s avonds aan met de bus uit Rio en sprongen onmiddellijk de eerste beste taxi in. Slechte keuze zo bleek, want de taxichauffeur heeft ons weer eens goed liggen gehad... Ten eerste reed hij heel erg op zijn gemak en ten tweede wist hij wel de drukste baantjes uit te kiezen. Toen we arriveerden aan het hostel wou hij nog een extra'tje van ongeveer 2 euro voor onze bagage. Astrid was al chagrijnig dus kreeg de taxichauffer de volle lading en mocht hij het extra'tje vergeten (om het deftig uit te drukken). Nadien kwamen we te weten dat we ongeveer het dubbele betaald hebben van hetgeen het normaal zou moeten kosten. Dit kwam ons humeur niet ten goede ;-). We besloten ter plekke om alles te voet te doen ;-). Ons kamer verzachtte het leed aangezien we blijkbaar een eigen badkamer, frigo en superventilator hadden! Een ware luxe :-)

Aangezien we op vakantie zijn (reizen is erg vermoeiend dus moet er af en toe uitgeblazen worden) hebben we de eerste dag al rustend doorgebracht en om het budget wat te sparen, zelf gekookt. Ons hostel had een eigen bar, inclusief pool, dus hebben we de avond doorgebracht met enkele caiperinha's en enkele spelletjes pool. Nu weten we hoe we een echte Braziliaanse caiperinha moeten maken.

Onze eerste echte dag in Sáo Paulo hebben we de Japanese en Italiaanse buurt bezocht. Eerst was de Japanese buurt aan de beurt. Het had wel iets, een apart wereldje binnen Sáo Paulo, vol met kitsch winkeltjes, Japanners, Koreanen, Chinezen en hun eigen taaltje... Aangezien er overal goede restaurantjes waren met lekkere sushi en Japanse specialiteiten werd het budget even aan de kant gezet en hebben we eens goed gegeten. Na de lunch hebben we Avenida Paulista bezocht. Deze laan van 3 km was vroeger volgebouwd met villa's en herenhuizen maar nu is er niet veel meer van te zien. Hier en daar staat er, tussen de wolkenkrabbers, wel nog een huis dat weergeeft hoe het vroeger was. We waren van plan om er het MASP, een van de belangrijkste museum van Sáo Paulo, te bezoeken. Volgens onze reisgids is het op donderdag gratis. Eenmaal we daar aankwamen bleek het echter op dinsdag gratis te zijn. Zo geïntereseerd waren we echter niet dus zijn we maar een koffie met een koekske gaan eten ;-).

De volgende dag zijn we naar het oud gedeelte van Sáo Paulo geweest. Veel kerkjes, een cathedraal en leuke straatjes. Het had wel niet de charme van Buenos Aires aangezien er overal signalen waren van veel armoede (in Buenos Aires ook, maar minder). We waren ook van plan om vanop Edificio Banespa het uitzicht over Sáo Paulo te bewonderen, maar de regen stak er echter een stokje voor (de toren was afgesloten..). Edificio Banespa is een toren dat nagemaakt is naar het model van Empire State building in Nueva York ;-). Het bezoekje aan het centrum kon niet afgesloten worden zonder een caiperinha. Het was opnieuw een stuk straffer dan we gewoon zijn, dus bleef het bij eentje..

Zaterdag gingen we de rijkere buurten van Sáo Paulo bezoeken maar opnieuw stak de regen er een stokje voor. We dachten bijna dat we terug in België waren met al die regen.. Bovendien is er daar ook niet zoveel te doen dus zijn we nog eens naar het oud gedeelte van het stad geweest om opnieuw te genieten van een koffie met een koekske. Tussendoor nog een stop gemaakt aan het shoppingcentrum maar het was blijkbaar enkel op pubers gericht dus waren we vlug buiten ;-). 's Avonds hebben we ons vermaakt zoals we in België tijdens een regenachtige winteravond zouden doen.. met gezelschapspelletjes.

Onze laatste dag gingen we op zijn zondags doorbrengen in het park Ibirapuera (beetje te vergelijken met Central Park) met een primitieve pick-nick. Opnieuw kwam de regen roet in het eten strooien en hebben we onze pick-nick (een goede omelet met patatjes, ajuin, paprika, look, hesp en kaas) in een stopplaats voor taxi's opgegeten. Na de eerste bui zijn we naar het park gegaan om er een lekkere suikerspin te eten (die goede oude tijd toch...) en wat rond te wandelen. Het wandelen was echter van korte duur aangezien er al een tweede bui kwam aanvliegen. We hebben dan maar gekozen om de aftocht te blazen en.. Jawel een koffie met een gebakje (een chocoladegebakje gevuld met chocolademousse... mmm..) te gaan eten! Ondertussen waren de hemelsluizen compleet open gezet zodat we min of meer vast zaten. Na een half uur wachten besloten we maar om er toch door te gaan wat we ons onmiddellijk al beklaagden.. Drijfnat waren we toen we uiteindelijk aan de metro geraakt waren. In het hostel hebben we dan maar droge kleertjes aangetrokken en de natte kleertjes in een zak gestoken zodat die goed konden stinken tijdens de 34 uur durende busrit terug naar Buenos Aires..

De busrit verliep vrij goed gezien de omstandigheden :-). De gedachte aan een lekkere steak in Buenos Aires hield ons sterk. In Buenos Aires zijn we 1 nacht gebleven om terug kracht op te doen voor de volgende busrit van dit keer 20 uur naar Puerto Madryn.

Ciao!

English version:

Hi everybody!

We arrived from Rio in Sáo Paulo by night and jumped in the first taxi we could get, which wasn´t a good choice as the cabdriver ripped us off once more.... First of all he was driving really slowly and second of all, he took the busiest roads he could get. And the piece de la resistence was when he wanted to charge us 2 euros more because of our luggage. As Astrid was already pissed off she gave him a strong ´NO´ and he could forget the extra charge. Afterwards we heard in the hostal that he charged us twiece as much than the normal charge. This was not so good for our mood ;-) We decided right there and then to go the next coming days by foot :-) Our roon gave us immediatly a better feeling as we had our own dathroom, fridge and turbo fan on the ceiling! A true and well deserved luxury ;-)

As we´re on vacation (travelling can be really tiring so we need to rest from time to time) we spend our frist day by sleeping and resting, which was really good for our budget. After our self-made dinner we went to the bar of the hostal. It was a really nice bar with a pool table which we used to the fullest acompigned with some caïperinha´s. Now we know how to make real Brazilian caïperinha´s.

Our first real day in Sáo Paulo we spent by going to the Japanese and Italian neighborhood. First we went to the Japanese neighborhood. It was great to see a different world and other culture within Sáo Paulo, with a lot of kitsch (?¿?) stores, Japanese, Korean, Chinese people and their own language... As there were a few recommandations in our travelguide for good sushi restaurants we took the opportunity and went for a nice lunch of sushi, sashimi, tepanyaki and tempura.... After lunch we went to Avenida Paulista, a lane that is stretched out over 3 km. In the old days there were many beautiful mansions but nowadays there are only big skyscrapers. You can find 1 or 2 mansions that were preserved and were now art galleries are. We planned to visit the MASP, one of the most important musea from Sáo Paulo. Our travelguide told us that on Thursday there was a free entrance, but as soon as we arrived we saw that it was only free entrance on Tuesday. We weren´t that interested to visit the museum (and it was expensive to enter as well) so we went for a good cup of coffee.

The next day we visited the old center of Sáo Paulo. There are many little churches, a big cathedral and many little streets to wonder around. It didn´t have the same charme as Buenos Aires as you could see a lot more poor people on the streets. (in BA there is also a lot of poorness, but less than here) We planned to go to the building called Edificio Banespa to admire the view of Sáo Paulo, but as it had rained a lot the tower was closed for visit. This tower is build as model of the Empire State Building in NYC. The visit to the towncenter couldn´t be passed without having a nice caïperinha. This one was a lot stronger than the night before so we only drank one ;-)

On Saturday we were going to visit the more wealthy part of Sáo Paulo, but there was Sáo Paulo rain again. We seriously thought we were back in Belgium... Also the only thing you can do in that part of the town is shopping with a really high budget and walk around, so we choose to skip it and go back to the old town center were we ate lunch and had a nice cup of coffee. At night we spent the evening as some people do in Belgium when it is really rainy, playing some bordgames as trivial pursuit.... ;-)

Our final day we wanted to spent in the big park of Ibirapuera (a little bit simular with Central Park in NYC, but ofcourse a lot smaller) with a nice but alternative pick-nick. Again the rain was present and we were forced to eat our food (a nice omelet with patatoes, onion, paprika, garlic, cheese and ham) in a taxi-stop. After this rainy period we went to the park and ate a really nice sugar thingy (see pics...the good old days...) and to walk around. It didn´t last long or rainy period number 2 was present, so we decided to go back to the hostal. First we went for another cup of coffee (there´s a trend 8-)) and a nice pastery with chocolate and chocolatemouse...damn that was good! Meanwhile rainy period number 3 was there to show us what rain exactly is....it kept on going and going until we decided to just go through the rain which was a really bad decision. By the time we were at the metro station we were sooooo wet as we stepped out a swimming pool with clothes on. Once we arrived in the hostal we put some dry clothes on and left to go back to BA which would take us 34 hours by bus....it´s a hard knocked life for us....

After all, the busride was quite OK. The thought of the nice steaks that were waiting for us in BA kept us strong. We stayed only 1 night (boehoe) to get some power for our next busride of 20 hours to Puerto Madryn, the starting point of our Patagonian adventure....looking forward!