Christmas in Montevideo

Flag of Uruguay  ,
Tuesday, December 22, 2009

Hola todos!

Na de zonnige momenten in Punta del Este zijn we aangekomen in het broeierig warme Montevideo. Op het eerste zicht heeft Montevideo veel gemeen met Buenos Aires, alleen iets properder. Op de eerste dag hebben we het museum van Torres Garcia (en zijn kleindochter) bezocht. Torres Garcia is een bekende schilder van Uruguay. In het museum was de evolutie van zijn schilderijen duidelijk te zien. Naargelang hij in een andere werelddeel woonde, veranderde zijn stijl. De kleindochter is een andere weg ingeslaan, aangezien ze zich concentreerde op keramieken potten. We hebben een filmpje gezien over de stappen die werden gezet om een pot te maken. Het resultaat was geen gewoon bruin potje, maar met speciale glans- en kleureffecten. De moeite waard om eens te zien. Na het museum hebben we wat rondgewandeld in het oude stadsgedeelte van Montevideo.

De volgende dag hebben we het havengedeelte bezocht. Hier is er een grote overdekte markt (Mercado del puerte) met verschillende restaurantjes die barbecue aanboden. Het is spectaculair om de grote grillplaten vol met stukken vlees te zien. In de buurt van de haven was er nog een museum dat we wilden zien, maar helaas stak de kerstman er een stokje voor.. De supermarkt lonkte dan voor ons kerstavondmaal. Aangezien we geen keuken hadden in het hotel en alles dicht was, werd het maar een sober diner met blokjes kaas, hesp, salami, mosterd en broodjes. De wijn kon bij een kerstdiner natuurlijk niet ontbreken. Ook al was het sober, het was een leuke avond. We hadden ook een tv in onze kamer met een aantal goede zenders zodat we ons toch konden vermaken.. Rond middernacht werden we even afgeleid door een aantal knalen. We vroegen ons eerst af of de oorlog was uitgebroken maar uiteindelijk was het gewoon vuurwerk. Blijkbaar doen ze dit hier ook met kerstavond..

De dag erna was het kerstmis en na een wandeling door de stad bleek dat er opnieuw niets open was. De dag werd dus weer gevuld met wijn, kaas, hesp, salami en tv. Tussendoor hebben we ons brein nog eens laten werken en een partijtje schaak gespeeld. De pizzaketen naast ons hotel was na 5 uur wel open dus hebben we toch nog een kerstdiner gehad.

De dag nadien stond de ferry naar Buenos Aires op het programma, nu gaan we hier een tijdje langer blijven (tot na nieuwjaar) en gaan onze vrienden toekomen om samen met ons de komende 3 weken rond te trekken.

Ciao!

English version

Hola todos!

After Punta del Este we arrived in the very hot city of Montevideo. Montevideo is a bit similar to Buenos Aires. The main difference is that it is a lot cleaner. The first day we went to the museum of Torres Garcia and his granddaughter. Torres Garcia is a famous painter from Uruguay. In the museum you could see the evolution in his paintings very clear. When he moved to another country, he changed his style. His granddaughter did things differently as she focused on ceramics. We saw a movie with all the steps needed to make something of ceramic.The result was not an ordinary brown jar but with a lot of special effects. It was worth while seeing. After the museum we walked in the old part of Montevideo.

Next day we visited the harbour of Montevideo. There is a huge indoor market (Mercado del puerte) with a lot of barbecue restaurants. It was spectacular to see the grill filled with huge pieces of meat. In the neighbourhood of the harbour was a museum we liked to see but due to Christmas it was closed... Instead we went to the supermarket to find our Christmas dinner. Because all the restaurants were closed and we had no kitchen in the hotel we had to be satisfied with breads, ham, cheese and a bottle of red wine.. But we had fun ;-). Around midnight we were distracted by a huge sound of fireworks. We asked ourselves if World War 3 started but luckily it was just fireworks. Apperently they also do it here on Christmas night.

The day after it was Christmas and we walked through the city and again everything was closed. We spent the day by watching tv and playing chess. We found a pizza chain next to our hotel so we had pizza for dinner.

Next day we took the ferry to Buenos Aires. Now we are going to stay here for some days until after New Year together with our friends that are coming over from Belgium.

Ciao!

Els Van de voorde on

Vele groetjes aan mijn collega/vriendin Dina en vriend Yannick :)