Little, quiet mountain town

Flag of Peru  ,
Saturday, October 31, 2009

Hola todos!

We zijn terug in het Andesgebergte beland, in het stadje Huaraz. Een rustig klein stadje, maar wel toeristisch. De meeste toeristen komen er om meerdaagse trekkings te doen in de omliggende bergen. Wij daarentegen hebben ons beperkt tot een 1-daagse trek naar lagune 69. Een fikse wandeling van 16 km, midden in de bergen. We zijn gestart aan 3900 m boven zeeniveau en 3 uur naar omhoog geklommen, tot we op een hoogte kwamen van 4600 m. Deze keer hadden we gelukkig niet veel last van de hoogte :-). De inspanning was de moeite waard, tijdens de wandeling was het uitzicht op de bergen en watervallen fantastisch. En eenmaal we boven geraakt waren, was het zicht op de lagune adembenemend. Letterlijk en figuurlijk ;-). De tocht terug was bijna enkel dalen en dus een stuk minder lastig. Eenmaal terug in Huaraz hebben we genoten van een welverdiende mega-hamburger met frieten in La Brasa Roja. Een aanrader voor een lekkere en goedkope hap. Na het eten hebben we nog wat tips uitgewisseld met 2 Australische meisjes die ongeveer dezelfde trip als wij doen, maar dan in omgekeerde richting. Voor de komende maanden kennen we dus al een paar goede adresjes om te verblijven en te eten.

De dag na onze trekking hebben we een beetje rondgelopen in Huaraz en voornamelijk gerust   :-). 's Avonds hebben we ons nog eens aan lokaal eten gewaagd, namelijk Chifa. Dit is een mengeling van Peruaans en Chinees (er zitten hier blijkbaar veel Chinezen). Het was moeilijk om iets van de kaart te kiezen aangezien we er niets van begrepen. We hebben dan maar voor noedels met kip gekozen. 't Was een verassing toen we ons bord kregen, in plaats van noedels lag er spaghetti op, samen met een sausje van bouillon...

Dinsdag zijn we naar de ruines van Chavin gegaan. Volgens de gids zijn deze ruines de bakermat van de beschaving in Peru, het is dan ook Werelderfgoed verklaard door Unesco. Het was 3,5 uur rijden tot aan de ruines. We hadden een trip geboekt met een spaanstalige gids. Spijtig genoeg hadden we er niet bij stilgestaan dat het logische gevolg een bus vol Zuid-Amerikanen was. Het was een ware beproeving voor ons geduld. Ook de gids was een beproeving, het was een overgepassioneerde oud-leraar die ons luidkeels uitleg gaf over de streek en de geschiedenis. Hier en daar konden we een woord verstaan waardoor we wel ongeveer een idee hadden van wat er gezegd werd. Ons spaans is nog zo slecht niet ;-).
De weg naar Chavin was op zijn minst hobbelig te noemen. Overal waren er gaten in de wegen. De chauffeur deed zijn best om er zoveel mogelijk rond te rijden... Na we ongeveer een uur aan het rijden waren, moesten we de bus even verlaten. We moesten namelijk een houten, bouwvallig brugje over rijden. Ze zag eruit alsof ze elk moment kon instorten. De bus mocht niet volgeladen over de brug, dus moesten wij er te voet over. Dankzij de nagels die de brug samen hielden, hadden we een platte band. Gelukkig kwam er een truck-chauffeur aangereden die de band vervangen heeft. Had het aan de gids en de chauffeur gelegen dan stonden we er nu nog te blinken :-). De rest van de weg naar Chavin verliep zonder incidenten. We kwamen er wel ruimschoots te laat aan. Aangezien we 's avonds een bus naar Lima hadden, kregen we al stress dat we niet op tijd terug in Huaraz gingen geraken. De ruines zelf waren vrij goed intact gebleven. Het was interessant om te bezoeken. Achteraf gezien was het de stress en de lange rit wel waard.
De terugrit verliep vlotter en daardoor hadden we tijd om nog eens in La Brasa Roja te gaan eten. We hadden uiteindelijk nog tijd genoeg om onze bus naar Lima te halen...

Hasta Luego!

English version

Hola todos!

We are back in the Andes, in the little town of Huaraz. It's a small and peacefull town, but quite touristy. Most of the tourists come here to do hikes of several days in the surrounding mountains. We on the other hand did a hike of one day to lagoon 69. This is a hike of 16 km, in the middle of the mountains. It started at 3900m above sea level and ended at 4600 m after 3 hours of walking. This time we didn't had any problem with the altitude. The effort was worth while as the surrounding mountains and waterfalls during the hike were truly amazing. Once we made it to the top, the view on the lagoon was breathtaking. The way back was less hard as it was most of the time down hill. Once we were back in Huaraz we enjoyed a well deserved huge hamburger with fries in La Brasa Roja. This is a good recommended restaurant for a cheap bite. After dinner we changed some tips with 2 Australian girls who were doing the same trip as us, but in the other direction. For the upcoming months we have great adresses to stay and eat.

The day after our hike we walked around in Huaraz and rested a bit. At night we tried some local food called Chifa. This is a mixture of Peruvian and Chinese cuisine. Apparently there are a lot of Chinese people in Peru. It was difficult to understand the menu, so we took noodles with chicken. It was a surprise when we got our plate, as instead of noodles we got spaghetti together with a sauce of stock...

Tuesday we went to the ruins of Chavin. Our guide says that these ruins are the mother of the civilisation in Peru, the site has been declared as a Unesco World Heritage site. It was 3.5 hours riding to the ruins. The trip was booked with a Spanish-talking guide instead of an English one. Unfortunately we didn't think about the logical result that the bus was packed with South-American people. This was a huge test for our patience. Also the guide was a test, he was an overexcited old teacher who was loudly and annoying talking about the region and the history. We understood quite a few things of what he explained, so our Spanish is not that bad.
The road to Chavin was bumpy, there were holes everywhere. The driver did his best to avoid them as much as possible. After an hour driving we needed to get off the bus. The bus needed to cross an old, scruffy bridge. It looked like it could collaps any minute. The bus wasn't allowed to drive over the bridge packed with people so we needed to walk over the bridge. Thanks to the nails in the bridge we got a flat tire. Luckily a truckdriver stopped to change the tire. If it was up to our guide and driver we still would be standing there ;-). Because of this incident we came in Chavin one hour later than planned. As we were going to take the bus to Lima at night we were a little stressed out about not getting back in Huaraz on time. The ruins were very well kept and therefore really interesting to visit. When we look back it was all worth it.
The way back went without any incidents and we still hade time to eat in La Brasa Roja and get our bus to Lima