Peninsula Valdéz

Trip Start Oct 01, 2011
Trip End Jun 30, 2012

Flag of Argentina  , Patagonia,
Friday, November 25, 2011

Vandaag zijn we op pad geweest naar een natuurreservaat vlakbij Puerto Madryn. Vlakbij is hier zo'n 100 km rijden. Rond 7.30u werden we opgehaald voor de deur van het hostel. Erg handig.
Na nog een paar andere mensen opgepikt te hebben zijn we richting het reservaat gereden. De planning van de trip veranderde terwijl we in de bus zaten twee keer. Dat was nodig omdat we met een bootje het water op zouden gaan om walvissen te bekijken. Het weer is hier nogal veranderlijk, daarmee onze planning dus ook.
Eerst zijn we (na het betalen van de aparte park-fee) naar het bezoekerscentrum gegaan. Daar hebben ze een skelet van een Right Whale. Een goede vertaling in het nederlands is er overigens niet. Het dier wordt Right Whale genoemd omdat het de 'juiste walvis' was om op te jagen. Ze zijn namelijk langzaam en blijven drijven nadat ze zijn afgeschoten vertelde de gids. Mannetjes worden tot 50 ton, vrouwtjes tot 70 ton. Ze kunnen meer dan 70 jaar oud worden, krijgen maar eens per drie jaar een jong. Een jaar zwanger, een jaar 'borst'-voeding en een jaar aansterken. Dat jonkie drinkt per dag zo'n 150 liter melk en groeit daarvan ongeveer 5 cm! Het drinkt niet aan de borst, maar filtert de melk uit het water. De moeder laat de melk in het water lopen.
Vanuit het bezoekerscentrum gingen we naar Puerto Pyramida, van daar hebben we de boot genomen om de baai in te varen. Het knotste aardig over de golven, maar het was wel te doen. We hebben zelfs allebei foto's kunnen maken! Astrid heeft de pleister kunnen testen en die leek te werken. Natuurlijk zetten we er hier een foto bij van een stukje walvis. De rest is onder water... Het was heel spectaculair om te zien, op een gegeven moment zaten er twee moeders met hun jongen vlak bij de boot. Een van de jongen vond het nodig om ons voor de gek te houden door onder de boot door te duiken. Een beetje spelen dus. Heel mooi om te zien allemaal!
Vanuit de boot zijn we direct met het busje verder gegaan naar de plek waar we zee-oliefanten konden zien. Helaas waren de volwassen dieren naar open zee gegaan om te eten. Voor ons lagen er dus nog een paar baby's en pubers op het strand te wachten. Je kunt er niet heel dichtbij komen, maar daar hebben ze de zoomlens voor uitgevonden! Wij knippen wel hoor.
De volgende stop waren de Magelhaen pinguins. Dat zijn grappige diertjes, we konden heel dichtbij komen omdat de broedplaatsen grensden aan het uitzichtpunt. Wel speciaal hoor. De pinguins bleven heel relaxed staan om geknipt te worden, daar hebben we dus een paar mooie foto's van. We hebben een jonkie gezien die net uit het ei was, maar te ver weg in een holletje zat om een goede foto van te kunnen maken. Wel hebben we een foto van een moeder die een ei zit uit te broeden en zelfs een filmpje van een pinguin die met zijn flipper aan zijn hoofd krabt. Echt waar! Heel koddig om te zien, een beetje happy-feet zonder ijs zal ik maar zeggen.
Na de pinguins zijn we nog gaan kijken naar de zeeleeuwen. Die lagen lekker op het strand te wachten op de volgende vloed. Ze laten zich afzetten en ook weer ophalen, ook al kunnen ze een soort van lopen met hun vinnen. Te veel werk? Ook zij zien er grappig uit en hebben we weer vastgelegd op de gevoelige plaat (of chip). Ook hier lagen voornamlijk jonkies, een enkele grotere zeeleeuw die hier op het strand ligt is zijn vacht aan het wisselen. Wanneer ze dat doen, gaan ze het water niet in omdat ze het dan te koud zouden hebben. Ze zijn heel even 'naakt'. Wij wisten al dat pinguins dat doen, maar zeeleeuwen dus ook.
Verder hebben we onderweg nog wat plaatselijke dieren gezien van een grijze vos, een soort van konijn maar dan heel groot en de volgende variant van de vicuña.
Als een van de laatste dingen hebben we een Corsa op de kop naast de gravelweg zien liggen. Vol in de remmen, maar er zat niemand meer in. Die had volgens de gids dus te hard gereden en/of geremd. 'Zal wel in het ziekenhuis liggen'... Daar krijgt iemand geen borg terug van het verhuurbedrijf denk ik dan.

Het was een hele mooie dag met een boel dingen te zien, dadelijk nog even eten en dan gaan we morgen echt naar Ushuaia. We zijn heel benieuwd!

W & M on

Wat een mooi avontuur met al die zeedieren. Ook leuk om een variant van het nederlandse naaktstrand te zien. Geweldig allemaal!!! En als jullie 's avonds een ommetje willen gaan maken is dat dus ongeveer zo'n 100 kilometertjes om? Knap dat jullie ons alles zo gedatailleerd uitleggen over de walvissen, hebben jullie er misschien een foldertje bijliggen???? Het kan natuurlijk ook zijn dat jullie geheugen nog wel goed werkt. Bedankt en heel veel liefsxxx xxx W & M

W on

Natuurlijk moet het gedetailleerd zijn maar dat hadden jullie al begrepen neem ik aan....foutje, bedankt!!!!!

h en p on

nou zeg geweldig als ik dit lees en zie .vooral dat de pleisters goed werken,en super fijn dat je ook nog foto's hebt kunnen maken.we hopen nog veel van jullie te horenen zien.heel veel liefs xxx xxxvan ons

h en p on

het is horen en zien.zou het aan de dag liggen de type foutjes.grapje!!!!!
doei doei xxx xxx

Kim on

Wat machtig mooi lijkt het me om die dieren van zo dichtbij te zien. Dan ben je zelf maar heel nietig.
Maarre... 150 liter melk per dag????? Ben blij dat dat voor mensen anders werkt :).