TOIMII!!!

Flag of Indonesia  , Sumatra,
Wednesday, July 21, 2010

Iltaa kaikki hapannaamat!

Tassa vaiheessa pahoittelen suomi-aakkosten puuttumista, nyt kirjottelen paikallisella tietokoneella niin ei ole kaikkia kivoja nappeja nappiksessa. Olemme saapuneet Lake Toballa ja fiilis on aikas mahtava. Lahetaas iha heti tarinan alusta kertomaan mitenka paiva on edennyt.

Aamu alkoi kauheissa merkeissa. Sain viimeyona varmaa huikeat 1,5h unta kuulaan ja sitten heratyskello heratti aamukuudelta. Olo oli suoraa sanottuna iha paska! Mutta oli siis aika ruveta pakkailemaan taas kerran ja lahtee suunnistaan kohti lentokenttaa. Red Innin henkilokunnasta ja mahtavasta meiningista kertoo jotain se etta mm. Fabian lahetteli viela surullisten hyvastienkin jalkeen tekstareita kertoakseen kuinka sille tulee ikava meita ja etta olemme enemman kuin tervetulleita koska vain takaisin. Harvaa paikkaa voi sanoa yhta mahtavaksi mestaksi kuin Red Innia, sita ei vaan voi hehkuttaa tarpeeks. Hyvastien jalkeen mittari lentokentalle ja kentalla kaikki malesian rahat vaihtoon indonesian rupioiksi. Rupiota tulikin sitten aika nippu ja kerrasta olin miljonaari, nyt mulla taitaa olla lahemmas 5miljoonaa tuola meida kampassa. Indonesian rahojen laskuun on sellane katsy muistisaanto etta otetaan nelja nollaa pois, esim. 4 000 000rupiaa on n.400euroa. Lentokentalle perustoimenpiteet ja sitten AirAsian koneeseen. Oli muuten lyhin lento elamassani, tais kestaa 40minsaa kaikkineen. Hyva kun taivaalle kerkes ni jo laskeuduttiin.

Medanin kentta on hyvin simppeli ja karu paikka. Tulee mieleen Frankfurt-Hahnin kentta, samanlainen ruma halli. Kavellen sisalle terminaaliin ja heti nahtii Visa-on-arrival koppi. Viisumi makso 25 vapaan amerikan dollaria ja meilta ei edes kyselty paluulippuja siina vaiheessa. Sitten vaan ulkomaalaisten jonoon etta paastais oikeesti maahan sisaan. Jonotellessa meni helposti yli 30minsaa vaikka jonossa oli tosi vaha sakkia, mutta kaikki syynattiin aikas tarkasti lapi. Kunnes sitten oli mun vuoro ja kitarani kanssa heiluin sen ukkelin tarkkailevien silmien alla. Ukkeli rupes hymyilemaan ylileveasti ja kysy samantien ekana kysymyksena etta olenko kuullut Tenacious D:sta(amerikkalainen bandi ja elokuva). Ekaksi en uskonut korviani ja kysyin typerana etta anteeks? Sitten jatka rupes selittaan etta naytan ihan Jack Blackilta elokuvassa Pick of Destiny jne. Hetken aikaa siina sitten turistiin musiikista ja mun kitaransoitosta! Hieman erilainen viranomainen mita olen ennen tavannut. Jatka lanttas leimat passiin ja sano etta pida kivaa Indonesiassa ja soita paljo kitaraa! Tassa vaiheessa sanoin etta varmasti pidan kivaa! En voinu uskoa etta mita just tapahtu!

Rinkat selkaa ja pihalle funtsaa tilannetta ja ekoja siirtoja. Tottakai sata kusettajaa ja myyjaa iski samantien kimppuun kun pihalle astu, mutta taha on jo totuttu. Kaikille vaan sanoa jyrkasti ei, paitsi sille yhelle joka tulee vasta tovin ajan paasta jutulle. Noh nainhan kavi ja ukkeli tuli kyselemaan mihin olimme menossa. Jatka sitten teki tarjouksen etta paasisimme Parapatin kylaan 600 000 rupialla eli n.60 eurolla omalla priva-autolla. Tinkasin silta edes 5e pois hinnasta ja matka sai alkaa. Edessa oli n.190km suhteellisen pelottavaa meininkia. Taa meidan kuski oli ilmeisesti paattanyt teha uuden rataennatyksensa Parapatiin ajamisessa. Matka oli pelottava, tuskainen ja laheltapiti tilanteita oli nii paljo etta onneks vatsa oli tyhja. Olis muuten heitetty Tojolootaan lattialle mukavat vihreat etanat. Matkan paatteeks Sampsa sano etta han ei suostu oleen enaa ikina etupenkilla, nii paljo oli kuulemma ite pelanny.

Noh saavuttiin sitten Parapatin pieneen satamaan (lue. 2 botskia) ja samantien iski kimppuun ainakin viisi eri asumismuodon tarjoajaa. Oli vahan hienompaa lansimaalaistyylista huonetta, bungalowia ja sitten se mita me haimme eli paikallisen Bhatak-heimon kyhaamia asumuksia. Otettiin laiva alle Parapatista ja se makso 0,7e/perse. Talla hetkella meilla on oma kaksikerroksinen arviolta 60m2 mokki tan Tobajarven rannassa ja maksamme siita 2e/perse/yo. Sopivan hintasta, etten sanois. Kuulimme etta nykyaan talla saarella on myos automaatti, joten rahaakin saa seinasta jos viela tarvitsee. Jalkeenpain kuulimme etta naa Madventuresin Tunna ja Rikukin ovat oleilleet tassa samassa pienessa bhatakmestassa missa mekin olemme nyt, tosin surkeemmassa mokissa. HAH senkin persaukiset!!! ;)

Noh kerrotaanpas sitten fiiliksista. Mitaan meteliaania ei kuulu, ainoastaan sirkkoja ja sammakoita. Taa on kuis omalla mokilla Ruovedella. Lampotila taydellinen vaha alle 25. Ihmiset ylimukavia ja todella lepposia. Selkeesti paikallisista nakee etta he tietavat kuinka ihmisen tulisi elaa. Tanne vois jymahtaa varmaa aika pitkaks aikaa. Saa nyt naha sitten kauanko taala aikaa kuluu. Voi menna viikko, kaks, kolme tai koko kuukausi, en tiia. Mutta sen voin sanoo etta taa on kyl aikas asiallinen mesta. Huomena vuokrataa mopot taas alle ja lahetaa tutkiskelee tata saarta. Saa naha mita tuo tullessaan.

Ps. mulla o muutama videokin tanne ladattavaksi, mutta teen sen jostain sellasesta paikkaa jossa on hieman parempi nettiyhteys.

Osmo on

Hiano homma ja hyvältä kuullostaa.. Nyt olette sitten vissiin asian ytimessä..heh
Keep on rocking..

Darkstar on

Pitikin varoittaa tosta liikenteestä, että se on menoa se jos joku. Vilkku pääl ja tööttiä. Hyvä ratkasu mennä suoraa toballe, niin mekin tehtiin. Tosin oltii nii myöhää peril, että jouduttii oleen yö parapatissa.

Ja miljonäärinä on aina kiva olla, vaikka euro ei oo ihan voimissaan nyt, kun 1,5v sitten saatiin minimissään eurolla 13200

Hahah.. joo ne koneet siel tosiaan on nii hitaita et alta pois. Muistan kun piti siirtää yks biisi sähköpostista mp3-soittimelle ja siin meni joku tunti. Itseasiassa taisin keskeyttääkin sen pari kertaa enneku jaksoin laittaa sen biisin. Sitä sit kuunnteltiinkin koko ajan :)

40 min lento on nii luksusta verrattuna siihen 6h lauttamatkaan. Kurssit on vähän päi persettä ollu täs ku ite sain n. 13500 rupiaa eurolla minimissään.

Joo se mesta on nätti. Muistakaa mennä "risteilylle" järvelle jos niitä viel järjestetään. Siel mädiäkin kuvattiin.

Heitätkö ton toba majotuksen nimen muuten. Ja muistatko paljo about red innissä ois ollu 2 ja 3-hengen huoneet?

Hemmetin hyvää matkan jatkoa. siin muute parapatissa - jos sinne eksytte viel - aivan laiturin lähellä on Charlie's guesthouse, missä on paikallinen rokkitähti :)

arskamaailmalla
arskamaailmalla on

Majotuksen nimi taal Toballa on tosiaan Liberta. Redinnissa kolmen sangyn huone ilmastoinnilla maksaa oikeesti 28ringittia yo/naama. Tingittiin se siihen 25ringittiin/naama.

Darkstar on

Kiitos! pitänee ottaa ylös toi mesta.