Ei ole matkaa ilman tulivuorta

Trip Start Mar 01, 2013
Trip End Jun 18, 2013

Flag of United States  , Hawaii
Monday, March 4, 2013

Tänään oli vuorossa Haleakala- tulivuori, Haleakala= Auringon koti. Vuorelle pääsi kivasti autolla, Mustangi kiiti vuorta ylös kolmeen tuhanteen metriin, jossa ilma kävi viileäksi ja ohueksi. Matkalla tuil vastaan pyöräilijöitä, joista gurut polkivat ylöspäin ja turistit alaspäin komeat mopokypärät päässään.

Tulivuoren huipulta alas katsoessaan (noin 800 metriä huipulta alaspäin), löytyy 12 kilometriä pitkä ja kolme kilometriä leveä laakso/ syvänne, jossa on pikkukraatteeita. Haleakala on ollut aktiivinen seitsemän kertaa viimeisen tuhannen vuoden aikana.

Maisemat olivat hienot, Hienoksi hiekaksi jauhautunutta laavakiveä pöllysi sukat täyteen. Vesisateet olivat saaneet laavahiekkarinteet näyttämään japanailaisilta kivipuutarhoilta, joissa kivet on haravoitu suoriin riveihin.

Viileä tuuli puhalsi, mutta aurinko lämmitti kulkijaa. Ilmankosteus laski huipulla 22 prosenttiin. Huulet ja silmät protestoivat kuivuutta.  Kävelimme alas syvänteeseen, emme menneet ihan pohjalle saakka, piti vielä kiivetä takaisin ylös, yksi tunti alas= kaksi tuntia ylös.

Paluumatkalla kävimme syömässä Lahainassa, ohessa kuvia hummerikepakosta, kaloista ja yhdestä supersized espressosta.

Pena on

Vanha on Evari, kenen olohuoneessa kunniapaikalla?