Borneon sademetsä

Trip End Jan 18, 2013

Flag of Brunei  ,
Sunday, December 30, 2012

Retkipäivä alkoi puoli kahdeksalta kokoontumisella Khianggeh Jetty - laiturin luokse. Meidän kanssa reissussa oli mr Dan honkkareista.

Menimme paikallisella yhteysaluksella jokea pitkin kohti Ulu Temburong -kansallispuistoa. Vene oli pitkä lasikuitupötkö, jossa istuttiin vierekkäin laitoja kiertävillä penkeillä. Veneessä oli komeat 2x200 kaakkia, joten melko nopsaa kyytiä oli luvassa, paikallinen Maglev! Veneellä suhattiin noin tunti jonka jälkeen hyppäsimme auton kyytiin. Autolla ajelimme noin 30 min jonka jälkeen otettiin "long boat", nimensä mukaisesti pitkä kapea puinen vene, jossa istuttiin peräkkäin veneen pohjalla. Kuljettaja aina sillloin tällöin äyskäröi vettä ulos veneestä. Tämäkin puupaatti oli nopsa ja kuskimme ohitti kaikki muut veneet, ränränrännnnnn!!!

Veneilyn jälkeen alkoi kipuaminen ylös joenrannasta. Oli mutaa ja massiivisia puunjuuria, joten eilen hankitut muoviremmikengät tulivat tarpeeseen. Sen sijaan herra Palomiehen uuden muovitöppöset ratkesivat jo aamulla matkalla hotellilta laiturille, matka noin 500 m...

Joenrannasta kävelimme 1000 porrasta kohti "canopy walkkia". Tämä oli puiden latvojen korkeudelle rakennustelineistä kasattu viritelmä, jossa oli 5 korkeaa tornia (42m) joiden välillä oli kulkusillat. Koko häkkyrä oli huterahkon tuntuinen, mutta ylös mentiin. Kulkusiltaylitykset tuli tehtyä melko reippaasti, sademetsä kyllä näytti korkeuksista tehdyillä pikavilkaisuilla oikein hienolta!!!

Latvustojen jälkeen oli edessä samat 1000 porrasta alaspäin. Jalat alkoivat jo vähän vapinoida ja hikeä pukkasi. Oppaamme Adilah saattaa parhaimpina sesonkiviikkoina kiivetä ylös päivittäin, melko kovaa touhua. Ylös torneihin hän ei enää lähtenyt, kuulema jos on lapsia mukana niin sitten.

Ajelimme pitkällä veneellä kohti minivesiputousta, jonka juurella on pieni lampi jossa asustaa pikkukaloja. Kalat tykkäävät syödä jaloista kuollutta ihoa ja nehän hyökkäsivät herra Palomiehen koipien kimppuun kuin piraijat. Kalat tuntuivat mielestäni melko inhoilta, joten en pystynyt olemaan kalasyöttinä kovinkaan kauan.

Kun kalat oli ruokittu ajoimme pitkällä veneellä kohti lounaspaikkaamme, jossa on samassa yhteydessä BorneoGuiden Eco Village. Turistit voivat majailla siellä sademetsän keskellä teltoissa tai alkeellisissa asumuksissa. Lounaaksi oli kanaa, riisiä ja paistettuja saniaisenlehtiä. Makoisa lounas, kunnes tuli jälkkärin aika.

Paikalliset tykkäävät Durian-nimisestä hedelmästä (durio) sekä Jackfruitista (jakkihedelmä). Uuh ja ooh, mitkä aromit! Koostumus on jotain limaista, liimaista, pehmeää. Jakkihedelmä ei meinannut edes saipualla irrota sormista. Suuhun tuli poltteleva tuntemus, vähän samanlainen kuin joskus omenasta kun se aiheuttaa allergiaa. Ikenet olisivat halunneet vetäytyä kitalakeen. Jep, olen pessyt hampaat, käyttänyt suuvettä, syönyt ja juonut, mutta edelleen 7 tuntia lounaasta tunnen näiden hedelmien maut suussa. Hotellihuoneessa on kielto, että näitä hedelmiä ei saa tuoda huoneeseen tai saa sakot, ymmärrän täysin.

Lounaan jälkeen lähdimme pikkuhiljaa paluumatkalle eli auto ja pikavene alle ja menoksi. Sademetsän hikipisarat on nyt huuhdottu suihkuun ja kohta suunta illalliselle.

emb on

Ette sitten päätyneet pataan..?