De laatste loodjes in Wenen....

Trip Start Jan 01, 2005
Trip End Jan 01, 2007

Flag of Austria  ,
Tuesday, August 15, 2006

Wenen, adieu.....Frankfurt here we come.....

Zo, de laatste weblog vanuit Wenen. Het is nu definitief dat we naar Frankfurt gaan per 1/11/2006. We hebben er veel zin, hoewel we Wenen/Oostenrijk ook wel erg zullen missen. We zijn echt van het land en de stad gaan houden, het is hier zo prettig leven (natuur, lekker eten, gemoedelijk zoals jullie waarschijnlijk wel uit de fotootjes tot nu toe hebben kunnen opmaken....). In Duitsland ga ik een zelfde soort baan doen als nu in Oostenrijk (eindverantwoordelijk voor een aantal strategische klanten), met een wat grotere scope. Jammer dat de link met Centraal Europa (Hongarije, Czech, Polen, Slovenie) wat verloren gaat, maar Duitsland is wel een kluif. Het is een traditioneel Adidas land en wordt beschouwd als een van de moeilijkste markten ter wereld voor Nike. Dat wordt lachen. Kat gaat voor Krauthammer lekker door met internationale projecten (Barcelona, Budapest, Stockholm etc.), de richting die ze eigenlijk vanaf het begin in Wenen is ingeslagen. En of ze die projecten vanuit Wenen of Frankfurt doet, maakt weinig uit (als we maar in de buurt van het vliegveld wonen.....). Het wordt een spannende tijd, want we gaan mid-September ook met onze MBA-studie aan Kellogg/WHU beginnen. Naast de nieuwe baan, verhuizen en wennen aan de Duitse weißwurst wordt dat dus een spannende tijd. Wel druk, maar we hebben er ook erg veel zin in. Kellogg (Northwestern Universitiy, Chicago) is een hele goede business school, dus we verheugen ons erop veel te gaan leren. Het programma is gedeeltelijk in Frankfurt (aan de WHU) en gedeeltelijk in Chicago. Het leek ons een mooi idee dit samen te doen (een mooie gemeenschappelijke ervaring), voordat er misschien (hopelijk...) dingen gebeuren in ons leven (ja, op een gegeven moment zullen ook wij er, als een van de laatsten in onze vriendenkring, aan moeten geloven) waardoor we dit niet meer kunnen doen, in ieder geval niet samen! Dan hebben we dit in ieder geval in onze knapzak zitten.

We gaan in Frankfurt waarschijnlijk in Sachsenhausen wonen, vlakbij het vliegveld en bij ons kantoor (in het Waldstadion, waar Eintracht Frankfurt speelt). Dit schijnt een van de leukste buurten van Frankfurt te zijn, een stad die erom bekendstaat het hart van de banking/consultancy wereld in Duitsland te zijn en de meeste skyscrapers van Duitsland te hebben (gezellig). Een huis hebben we nog niet uitgezocht, maar daar gaan we binnenkort meet beginnen. Verder is Frankfurt natuurlijk weer een stuk dichterbij NL (hiha!) en ook vlakbij Uli (Kat's moeder), dus we zullen regelmatig op de boerderij in Bärbach te vinden zijn (met onze neuzen in de boeken waarschijnlijk......).

Zomer 2006
Natuurlijk is er sinds de laatste update ook hier in Oostenrijk weer een hoop gebeurd. De markt voor sportschoenen loopt sterk terug, wat voor mij dan natuurlijk 'overtime' betekent en veel 'trek-en-duw' gesprekken met klanten met zich meebrengt ('Ach, neem die 5.000 paar schoenen nou gewoon, die verkoop je toch zo'. 'Ben je gek, ik heb mijn warehouse tot onder de nok volliggen met die stappers van jullie'). Maar laten we het over leuke dingen hebben: onze belevenissen!

- Eind mei zijn de naar de bruiloft van Bart & Rosa geweest in Barcelona. Natuurlijk altijd lekker om daar weer te zijn en een mooie happening met veel liefde in de lucht, lekker eten op tafel en zwoel salsa dansen op de dansvloer. We hebben er een paar daagjes aangeknoopt en zijn lekker ouderwets door BCN gestruind, van het ene glaasje cava naar het andere. Qualidad de vida....

- Begin juni waren we een weekendje in Nederland en zijn we gaan zeilen met Ada en Rob. Was erg leuk, we hadden de boot nog nooit in actie gezien, dus dat was mooi. Het was lekker weer, dus dat had Rob mooi getimed tussen de regen in die periode door. Op zondag waren we op het verjaardasgfeestje van Jade, Aiko en Jean Paul en zijn we met Ag&Mat naar de molen geweest om bij te kletsen.

- Het 2e weekend van juni waren we weer in Bärbach voor het jaarlijkse vriendenweekend. Was vanouds heerlijk, met BBQ-en, veel kletsen, wandelen, zingen. Goeie sfeer zoals altijd eigenlijk.

- Het laatste weekend van juni zijn we met Bernard en Madhu (onze beste vriendjes hier in Wenen) naar de Loos-hütte geweest (2 uur van Wenen in de bergen). Dit is een hut, die is gebouwd door Adolf Loos (beroemde Oostenrijkse architect) aan het begin van de 19e eeuw, die nu als hotel wordt gebruikt maar volledig in originele staat is. Een van de avonden hebben we bij Steirereck gegeten, een van de beste restaurants in Oostenrijk om onze 4-jarige (!) huwelijksdag te vieren. Ze hebben 1 vestiging in Wenen, die echt chic is (2 sterren). In de vestiging waar wij waren (Steirereck am Pogusch) is het eten net zo goed, maar gaat het er wat landelijker en ongedwongener aan toe en staan er ook veel echt traditionele Oostenrijkse gerechten (gemalen long, tong, lever, reuzel bij het aperitief etc.) op het programma. Wel erg lekker!

- Op 8 juli werd Uli 60. Kat was de chef van het feestcomite en liep het hele weekend als een volleerde feest project manager door Bärbach heen. Het was een super feest, er werd gezongen, gelachen en hard gefeest tot diep in de nacht.

- Vanaf de 3e week in juli hadden we vakantie: 3 weken in Oostenrijk! Het weer was, zoals overal in Europa, heerlijk en warm. En dan is Oostenrijk, zoals we zo vaak hebben meegemaakt in onze tijd hier, echt een heerlijke plek. De eerste week zijn we de bergen ingedoken en de Stubaier Höhenweg (van hut naar hut in de Tiroolse Alpen) gedaan. Zo tussen de 6 en 9 uur wandelen per dag en 's avonds grote borden 'bergsteigeressen' (vaak groot bord spaghetti of worst met patat) naar binnen werken. We wandelden steeds zo tussen de 2.200 en 2.800 meter, met de prachtigste vergezichten op de Stubaier gletscher en de bergen eromheen. Er bestaat voor ons geloof ik bijna niks lekkerders dar zo door de bergen te banjeren, het lijkt wel een grote meditatie de hele dag. Zo rustgevend, zo open en weids. Af en toe moet je in de hutten in de slaapzaal even je adem inhouden (als je binnekomt en er 20 sokken op een rij te drogen hangen) en 's nachst af en toe een trap incasseren van je buurman die een slechte droom heeft en nog geen 50 cm. van je vandaan ligt. Nou ja, draagt wel bij aan het gemeenschapsgevoel zullen we maar zeggen.

In de 2e week hebben we de Murradweg gefiets. Deze loopt langs de rivier de Mur (350 km.) grofweg van Salzburg via Graz naar de Südsteiermark (het Toscane van Oostenrijk in het zuidoosten tegen de Sloveens/Hongaarse grens aan). Het weer was nog steeds zalig, hoewel ook wel heet: zo tussen de maisvelden ten zuiden van Graz zonder wind bij 36 graden is voor mij (bekendstaand als zweetaap) toch wel wat veel. Kat kirde alleen maar van genot bij zoveel warmte. Zo'n fietstocht van een week hadden we nog nooit gedaan en ook dat is ons goed bevallen, het is een perfekte manier om iets van het land te zien en het heel bewust en van dichtbij meemaken, erg goed. De laatste week waren we in een hotel in Burgenland (de oostelijkste provincie van Oostenrijk, tegen Hongarije aan). We zaten in een heerlijk hotel met een super 'wellness' area, waar je lekker in het zwmebad kon dobberen of in de sauna kon liggen (het weer was inmiddels wat minder geworden). In die week hebben we ons GVB gehaald op de lokale golf course, wat ook heel leuk was. 2 jaar geleden hadden we al eens een poging gedaan, maar die is toen min of meer gestrand. Dus nu we even de tijd hadden, hebben we weer eens een balletje afgeslagen. We vonden het allebei erg leuk, hebben we in ieder geval iets toe doen als we straks oud zijn en de bergen niet meer in kunnen ;-)

We zijn inmiddels alweer een weekje aan het werk, Kat is naar Elysin voor de 2-jaarlijkse Krauthammer academy en ik pas op het huis. Dunkie de poes is helaas niet meer bij ons. We hebben haar naar Bärbach gebracht, omdat ze bij ons toch te eenzaam was (en dus overal pieste, wat op een gegeven moment wat gaat vervelen). Daar heeft ze in ieder geval meer ruimte en kan ze lekker naar buiten.

De volgende weblog komt dus waarschijnlijk vanuit Frankfurt. We houden jullie op de hoogte en sturen jullie vanuit Wenen veel liefs!

Arne & Kat.